במשך השנתיים האחרונות – ובניגוד לכל היגיון, מחירי המכוניות המשומשות עלו. ועכשיו, לראשונה מאז - המגמה מתהפכת. מנתוני מחירון הרכב של יד2 לחודש מרץ מתבטאת ירידה במחירי המכוניות המשומשות ברבעון האחרון.
לדוגמה, מחירי טויוטה קורולה משומשת ירדו ב-8% מאז חודש דצמבר, גם מחירה של רנו מגאן גראנד קופה משומשת ירד ב-7% באותה התקופה. בנוסף, מחירה של מאזדה 3 יד שנייה ירד ב-3%.
"אנחנו רואים לראשונה מזה שנתיים התחלה של התמתנות בעליות המחירים", ציינה סמנכ"לית השיווק של יד2 איילת ניצן, "בדקנו את שנתונים 2020 עד 2022 וראינו שברבעון האחרון המכוניות המשפחתיות ומכוניות המנהלים ירדו בכ-4%".
ניצן הוסיפה כי משפחת הגיפים והקרוסאוברים ירדה בכ-2% - ומשפחת המכוניות הקטנות ירדה ב-1%. במשפחת הקרוסאוברים הפופולרית מאוד בישראל ניכרות ירידות מחירים ביותר ב-70% מהדגמים: פיג'ו 2008 ירדה בכ-5%, מאזדה CX ירדה ב-3% ויונדאי אייוניק ירדה ב-3%.
סין, ארה"ב, בריטניה וגרמניה: ירידת מחירים בכל העולם
"יש כמה גורמים שהביאו לכך שהשוק מתחיל להשתנות", מסביר אמיר ווינשטוק מאתר קארזון, "הראשון הוא שהמלאים והייצור מתחילים להדביק את הפער, שנוצר לפני שנתיים בערך מהקורונה – והתעצם עוד אחרי הקורונה בעקבות המלחמה באוקראינה. אנחנו רואים שהיצרנים לאט-לאט מתחילים להתגבר על הפערים ויותר ויותר רכבים מגיעים לשווקים".
"בנוסף לכך, יש גורם מאוד משמעותי שחל ברמה העולמית – וזו העלייה של הריבית", הוסיף ווינשטוק, "משמעותה של העלייה היא שההלוואות יותר יקרות והמימון על הרכבים הופך להיות יותר יקר, כלומר יותר אנשים חושבים פעמיים אם הם רוצים לקחת את המימון או לחכות עם הרכב המשומש".
המגמה הזו ניכרת גם בעולם – ניכרת ירידת מחירים משמעותית במחירי המכוניות המשומשות גם בסין, ארה"ב, גרמניה ובריטניה. חברת טסלה חותכת את מחירי המכוניות שלה בארה"ב פעם נוספת, עדיין לא ברור אם זה יתבטא גם בישראל. ווינשטוק מעריך: "הפער הזה ייסגר בקרוב כשטסלה תתאים את המחירים בארץ למחירים האמריקנים - וגם בשוק היוקרה אנחנו נראה שיש התגברות די משמעותית של התחרות מצד טסלה".