חברת נתיבי תחבורה עירוניים שלחה מכתב חריף הבוקר (חמישי) לשרת התחבורה מירי רגב, בעקבות החלטתה להוציא את פרויקט המטרו משליטת החברה. "החלטתך הותירה את כל שדרת הניהול של נת"ע בתדהמה", כתבו לה, "מהחלטה זו עלול להשתמע למעשה חוסר אמון מוחלט בחברה, החל מהדריקטוריון שלה, מנהליה ועד אחרון עובדיה. דריקטוריון החברה רואה בהחלטתך החלטה שגויה שתגרום נזק למדינת ישראל".
לקריאת המכתב המלא של נת"ע לשרה רגב לחצו כאן.
בנת"ע הזהירו: "נטילת הפרויקט מנת"ע יוביל לעיכוב של שנים בהשלמתו והפעלתו. תושבי מדינת ישראל 'צמאים' למטרו שהפך להכרח: העומסים בכבישים נהיו בלתי אפשריים במיוחד במרכזה של ישראל, לכן למעשה ההחלטה אמורה תגרום לעוול לכל תושבי המדינה, ובראשם תושבי הפריפריה המבקשים לגיע לעבודה וללימודים במרכז ולפגיעה אנושה במשק ובכלכלה הישראלית כולה". בסוף המכתב הדגישו: "הדירקטוריון רואה בחומרה את העובדה שההחלטה נעשה ללא היוועצות עימו".
סיקור N12
"רק לפני ארבעה חודשים קיבלה ממשלת ישראל פה אחד החלטה כי פרויקט המטרו יישאר באחריות החברה", כתבו בנתיבי תחבורה עירוניים, "הודעתך מאמש משדרת חוסר יציבות ותזזיתיות שיש בה להשליך על ההתנהלות הכללית של המשק, כדלק על מדורה בעיתוי אומלל ובלתי נתפס זה".
גורם לשעבר במשרד התחבורה תקף: "יעלה מחיר עצום למשק"
גורם לשעבר במשרד התחבורה התייחס למהלך של השרה והסביר: "יש הבדל בין לערוך דיון מקצועי לבין להודיע על הוצאת נת"ע מהניהול – זה מפוצץ את כל המהלכים. זו השיטה שעבד לפיה ישראל כ"ץ, שתקע פרויקטים שלמים בגלל הכוחנות הזו. המטרו ייתקע 3 שנים לפחות עד שהיא תריב עם האוצר על זה. להחליט להעביר את האנשים והידע ולהכניס חברה חדשה שתלמד ותייצר קשרים עם כל הרשויות המקומיות והספקים – כל זה ייקח 3 שנים לפחות".
"יש גורמי מקצוע וקמה רשות מטרו, עדיף לתת להם לבנות תוכניות עבודה ולא לצאת בהצהרות שמשתקות את כל המערך הזה", הסביר, "היא הוציאה את ההודעה הזו לעיתונות תוך כדי ביקור בנת"ע בלי להגיד להם כלום - זה כמו פיגוע".
אותו גורם תקף את ההתנהלות של רגב: " קודם תעשי פגישות, תגבשי מדיניות ואז תגיעי למסקנות, אבל אין לה כלום. היא לא עשתה שום עבודה כדי להגיד אם המהלך הזה נכון או לא נכון. היא עושה דברים בצורה הזו כדי להגיע לעיתון, כי אם עושים עבודה מקצועית לא מגיעים לכותרות. הרי מה האינטרס של פוליטיקאים?".
הוא הוסיף: "כל מה שמגוחך פה שבשונה מפרויקטים אחרים, המטרו הוא פרויקט משותף - יש לו ועדה מנוהלת יחד עם האוצר. לא היה דבר כזה בישראל. ולשרה אין שום 'סיי' (דרך לקבוע משהו) אלא אם היא מגיעה למסקנות עם האוצר, אבל האוצר לא בלופ בכלל של ההחלטות שלה. מה שהיה נכון לעשות זה לתת לנת"ע לסיים את הקו האדום ואז אפשר לשבת ולבחון מה היא עושה. בממשלה הקודמת הייתה ועדת היגוי - היום אין כלום, אין פגישות".
הגורם לשעבר במשרד התחבורה הסביר את ההשלכות: "ההשלכות הן עלינו. המשרדים יכנסו לקרבות ובמקום לקדם את הדברים, כל הפקידות לא תדע מה לעשות ואיך להתקדם עד שיגיעו להסכמות. כמות האנשים שנכנסת לתל אביב היא פסיכית, חייבים מטרו כדי להכניס אותם פנימה, חייבים לקדם אותה. משהו קטן משתבש והכול נתקע, פעם בשבוע יש פקק קטלני. אנחנו כבר בפיגור של 15 שנה בדיוק בגלל מהלכים כאלו - ועכשיו נכנסים לעוד פיגור. הכלכלה תשלם מיליארדים על הדבר כזה. כל ענף התשתיות מתכונן לפרויקט הזה שהוא הכי גדול שהיה, זה אומר שכל הכסף לא יזרום וכל כלכלת התשתיות תיתקע".
באוצר לא אהבו את המהלך הפזיז של רגב
המהלך של שרת התחבורה רגב להוציא את ניהול המטרו מחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) בשלב הזה הוא הצהרתי - ונדרש אישור של הממשלה כדי להעביר את הסמכויות מנת"ע, אך זה ישים. האוצר עוד לא גיבש עמדה בנושא, אך גורמים במשרד לא אהבו את הדרך הפזיזה שבה הוציאה רגב את ההודעה. עם זאת באוצר לא חושבים שזה מהלך מופרך - ובעבר אף נשקלה אפשרות להקים חברה ייעודית שתנהל את הפרויקט של המטרו.
יש כרגע מכרזים שכבר מתנהלים שקשורים למטרו שנת"ע מקיימת אותן, המהלך של רגב עלול לתקוע בהמשך את המכרזים בגובה מיליארדי שקלים, בהיבט הזה ההודעה שלה לא הייתה מספיק ברורה. כדי להוציא את המכרזים מנת"ע חייבים אישור והחלטת ממשלה.
ביום שלישי פרסמה השרה רגב את החלטתה להוציא את ניהול המטרו מחברת נת"ע. ההחלטה מגיעה אחרי עיכוב נוסף בהפעלת הקו האדום שהיה אמור לצאת לפועל בסוף החודש. בהודעתה כתבה שמטרת המהלך היא כדי "שהטעויות של הקו האדום לא יחזרו על עצמם בקווים הסגול והירוק". רגב ציינה כי נת"ע חרגה מתקציב הפרויקט בכ-3 מיליארד שקלים.