ב"מהדורה המרכזית" החליטו לבדוק בשיאה של המחאה החברתית בשנת 2011 אילו מוצרים ושירותים אפשר לקנות ב-200 שקלים. 4 שנים לאחר מכן, ערכו השוואה וגילו עליית מחירים משמעותית. בדקנו היום: כמה יעלו אותם המוצרים - והאם נצליח לקנות אותם ב-200 שקלים?
במבחן שביצע אלעד שמחיוף לפני למעלה מעשור - הוא ניסה לקנות בשטר אחד בלבד כרטיס כניסה לבריכה, קרם הגנה, טילון, מנת פלאפל, קפה הפוך ובנוסף להסתפר, לשטוף את הרכב, לקצר את המכנסיים אצל תופר - ולקחת בייביסטר לשעה. את כל המטלות הללו הוא הצליח לעשות ב-171 שקלים בלבד.
בשנת 2015 חלק מהמוצרים התייקרו משמעותית ובחלק מהערים, 200 השקלים נגמרו לכתבים עוד לפני שהספיקו לשכור את שירותיה של בייביסיטר לשעה או לקחת את הרכב לשטיפה.
מבדיקת המחירים היום, ניתן לראות שברוב המוצרים או השירותים המחירים נסקו משמעותית. מי שיחזיק בשטר של 200 שקלים, יצליח להסתפר במחיר ממוצע של 55 שקלים (בחלק מתל אביב המחיר הוא כפול), לרכוש כרטיס כניסה לבריכה שעולה היום כ-65 שקלים למבוגר, לקנות קרם הגנה ב-50 שקלים, מנת פלאפל ב-23 שקלים ולבסוף אולי לקנח בטילון למי שימצא במחיר של 7 שקלים.
השכר הממוצע עלה - אך כוח הקנייה נחלש
רשימת המוצרים המופיעה ברשימה הסתכמה בשנת 2011 בסכום של 139.6 שקלים, בשנת 2015 אותם המוצרים יחד עלו כבר 170.5 שקלים. בשנת 2023 רשימת המוצרים כבר התייקרה ל-220 שקלים. זאת מבלי לכלול משימות נוספות כמו שעת בייביסיטר שהגיעה היום לפחות ל-40 שקלים, מחיר שטיפת רכב שנע בין 35 ל-80 שקלים – ושירותי תפירה שעולים בין 20 ל-50 שקלים למכפלת.
חשוב לציין שלאורך השנים גם השכר הממוצע במשק עלה: אם בתחילת שנת 2011 עמד השכר הממוצע במשק על 8,190 שקל, בתחילת 2023 הוא עמד על 11,730 שקלים - עלייה של 43%. בהשוואה לכך, מחיר המוצרים והשירותים לדוגמה שמחירם לפני 12 שנים היה 140 שקלים התייקר ב-57.5% ל-220 שקלים. כלומר, רק מהדוגמה הזו ניתן לראות שהתייקרות מוצרי הצריכה גדולה יותר מהגידול בשכר הממוצע במשק בכ-14%, מה ששוחק את כוח הקנייה של הישראלים - שמרגישים את זה היטב בכיס.