השירותים הדיגיטליים שהרשויות המקומיות מציעות לנו משתפרים מדי שנה, אבל - לא בכל מקום. מדד "דיגילוקאלי" של פירמת הייעוץ וראיית החשבון Deloitte בודק יחד עם אוניברסיטאות מובילות את רמת הדיגיטציה ברשויות המקומיות מזה כמה שנים. העדכון האחרון נותן לרשויות ציון ממוצע של 55 נקודות - עלייה של 10 נקודות מאז 2020.
דיגיטציה היא לא רק עניין של נוחות, כמו לדוגמה תשלום של דוח חנייה באפליקציה במקום ברשות, אלא יכולה ממש להיות חלק משמעותי מאיכות החיים של התושבים. לדוגמה עבור בעל עסק קטן, איכות השירותים הדיגיטליים יכולה להיות ההבדל בין השבתה של יום עבור חידוש רשיונות, לבין חמש דקות של פעילות באתר.
המדד בעצם בודק את הרשויות ב-38 סעיפים בתחומי השירות לתושב, השירות לעסקים ושירותי ההנדסה. בדלוייט מעריכים כי הגברת הדיגיטציה יכולה לחסוך אלפי שעות עבודה של התושבים, שלא יידרשו להגיע פיזית למשרדים או לחכות זמן ממושך בטלפון. עבור עסקים קטנים ובעיקר ברשויות פריפריאליות, זה חשוב במיוחד לניהול העסק.
העדכון של 2023 מעיד כי רמת הדיגיטציה ברשויות המקומיות בישראל ממשיכה לעלות, אך לא בכל מקום. רמת גן היא המובילה של הטבלה, עם ציון גבוה במיוחד של 98.9. אחריה מגיעות תל אביב ורחובות עם 96 נקודות, ואת החמישייה הפותחת סוגרת ירושלים עם 92 נקודות. לפי ניתוח סוציו-אקונומי של הדירוג, עדיין נותרו פערים גדולים בין רשויות חזקות וחלשות ובין מרכז ופריפריה.
גורם לפיגור בתשלום דוחות - ובזבוז ימי עבודה
עם זאת, יש מגמה של התקדמות ושיפור גם ברשויות פחות עשירות. המועצה המקומית יפיע עלתה מציון של 24 ב-2020 לציון של 76 ב-2023. בעיינה נג'ידאת עלתה מ-30 ל-57 נקודות - וצפת עלתה מ-38 נקודות ל-67. "הפער מתבטא בזה שאם אני בעל עסק קטן, אני צריך לסגור את העסק כדי לעשות כל מני פעולות, ומפסיד עבודה", אומר ל-N12 עידן אורמן, שותף, יועץ אסטרטגי וראש המגזר הציבורי ב-Deloitte ישראל. "עבור משפחות, זה יכול להיות פיגור בתשלום דוחות כי לא מוצאים את הזמן ללכת לעירייה, או בזבוז של יום עבודה ויותר על רישום לבתי הספר ולגנים", אומר אורמן.
דיגיטציה היא לא רק האפשרות לבצע את הפעולה, אלא גם הסברים לתושב - איך ומתי מתבצעות פעולות מסוימות, אילו טפסים נדרשים וממי ניתן להשיגם. "ברשות עם ציון נמוך, צריך ככל הנראה להגיע פיזית כדי לרשום את הילד לבית ספר - זה כבר חצי יום חופש מהעבודה", מספר אורמן. "אבל נניח ואני גרוש, אז לא רשום לי בשום מקום עם מה אני צריך להגיע. אומרים לי פתאום שאין לי מסמך משני ההורים. עד שאשיג את המסמך, אחזור לבית הספר, עוד חצי יום. וזה יכול להיגרר".
לפי המדד, תושבים ברשויות חרדיות וערביות עדיין זוכים לשירותים דיגיטליים באיכות נמוכה יותר. ברשויות החרדיות הציון הממוצע עמד על 47 נקודות, 17 נקודות יותר מב-2020, אבל עדיין 8 נקודות פחות מהממוצע הארצי. ברשויות הערביות הציון הממוצע עמד על 30 נקודות בלבד - בלי שינוי מ-2020, ו-25 נקודות פחות מהממוצע הארצי.