תקועים בפקקים: ישראלים רבים מוצאים את עצמם מבלים שעות בכבישים העמוסים ולצידם ניצב נתיב צהוב שעליו עובר מידי פעם אוטובוס. בשבוע שעבר, עם כניסתה לתפקיד, הכריזה שרת התחבורה מירי רגב על בחינה מחדש של סוגיית הנתיבים המיוחדים – והודעתה הכתה גלים. בדיקת "המהדורה המרכזית" מצאה כי נסיעה בנתיבים הייעודים, באמצעות התחבורה הציבורית - מקצרת משמעותית את זמני הנסיעה של המשתמשים.
נוסעי הרכבים הפרטיים תיארו את תחושת התסכול, הם תקועים בפקק והנתיבים הצהובים, נראים שוממים. זוהר סוסנקו, שנוסע ברכב פרטי, סיפר: "כשמתחילים הפקקים אנחנו ממש רואים את ההבדל. נתיב האצולה, כמו שאשתי מכנה אותו". יובל סילבר, שנוסעת גם היא ברכב פרטי, הוסיפה: "אנחנו עומדים בנתיב הרגיל כבר כמה דקות והנתיב לתחבורה ציבורית פשוט ריק".
שרת התחבורה רגב הנחתה את אנשי המשרד לבחון מחדש את סוגיית נתיבי התחבורה הציבורית על כביש 1, איילון ומישור החוף. הנתיב בכביש החוף הוקצה לרכבים רבי תפוסה בתקופתו של שר האוצר הנוכחי בצלאל סמוטריץ', והשניים האחרים בכהונתה של שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי. "אנחנו עושות מסלול VIP לנוסעות ולנוסעי התחבורה הציבורית", אמרה מיכאלי בעבר.
ההכרזה של רגב עוררה ביקורת וחשש בקרב נוסעי התחבורה הציבורית. ליאת לוסטיג, שנוסעת באוטובוס לירושלים, התרעמה: "אני חושבת שזו החלטה הזויה". מיכאל מלכה, שמשתמש גם הוא בתחבורה ציבורית טען גם הוא: "זו תהיה שגיאה לבטל את הנתיב, הוא באמת חוסך לנו הרבה זמן".
התוצאות: מי הגיע יותר מהר?
בבדיקה שערכו חברי מערכת חדשות 12, הם השוו את זמני הנסיעה ברכב הפרטי ובאוטובוס. הממצאים - מוכיחים את יעילות נתיבי התחבורה הציבורית. והמספרים שפרסם משרד התחבורה, מראים תוצאה דומה.
על פי הנתונים של משרד התחבורה, בשעות העומס: 09:00-07:00 בבוקר, זמן הנסיעה הממוצע של אוטובוס או רכב עם שלושה נוסעים ויותר באיילון עמד על 15 דקות. לעומת זאת, בכרב פרטי לקח בממוצע כ-40 דקות. עוד הוסיפו במשרד התחבורה כי בנסיעה בנתיב התחבורה הציבורית בכביש 1 בדרך לירושלים, עוברים יותר מ-140 אוטבוסים בשעה בשעות העומס - ממוצע של 2 אוטובוסים בדקה. הם מכילים 5,000-4,000 נוסעים, לעומת 2,300 רכבים פרטיים שבהם בממוצע נוסעים 2,500 אנשים בלבד.
ישראל גנון, יו"ר ארגון הנהגים, הסביר: "המחקרים מראים שבתוך שנה כל אזרח יבלה עוד חצי שעה בפקקים, ובתוך כמה שנים אנחנו נבלה עוד שעה וחצי בפקקים. זו קטסטרופה. במקום לסגור את הנתיבים היעודיים, אפשר רק לחשוב איפה היינו אם היו מוסיפים עוד. המחיר של נסיעה ברכב פרטי הוא יקר מאוד: זיהום אוויר, מחיר כלכלי, מחיר נפשי ואובדן שעות עבודה".
עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר, טען: "השרה קבעה שיש לבחון את הנתיבים כדי לנהל יותר נכון את התחבורה, זה דבר שצריך להתבצע פעם בכמה זמן. עם ישראל מצביע בגלגלים וקונה עוד ועוד מכוניות, לא כי הוא לא רוצה לנסוע בתחבורה ציבורית, אלא כי אין לו איך להגיע אליה וחווית המשתמש היא לא טובה".