יום האישה הגיע - ואיתו המספרים המסורתיים של שילוב נשים בתפקידים בכירים. לפי נתוני עמותת נעמ"ת, נשים מהוות רק 30% מחברות הדירקטוריון - ורק 27% מחברות ההנהלה בחברות המשק הישראלי. לפני שנתיים, בחברת נטורל אינטלג'נס הסתכלו על אותם נתונים - והתחייבו להגיע עד 2025 ליעד של 50% עובדות בחברה. היום, שנתיים לפני הזמן, היעד הושג.
"לפני שנתיים נשקנו ל-40% נשים, ואז שמנו לעצמנו תכנית של איך אנחנו מגיעים לאיזון ב-2025 של חמישים חמישים", אומרת ל-N12 נטע פלר, סמנכ"לית משאבי אנוש בנטורל אינטליג'נס. החברה עוסקת בהשוואה מקוונת לצרכנים מאז 2009, ומעסיקה 440 עובדות ועובדים בישראל.
"עשינו סיעור מוחות עם העובדים, העלנו כל מיני בעיות שצריך לטפל בהם, וגיבשנו תכניות", מספרת פלר. "מאז אנחנו כבר אחרי שני מחזורים של מנטורינג לעובדות מכל המנהלות הבכירות, כל המיילים יוצאים בשפה דו-מגדרית, והמנהלים והמנהלות עוברים סדנאות לניהול עובדות".
"אם יש מישהי מופנמת שמתאימה לניהול - מלווים אותה"
בעצם, לגיוס נשים יש שני שלבים - הראשון הוא להביא עובדות, והשני הוא לשמר ולקדם אותן. "זה משהו שאנחנו עובדים בו כל הזמן, וגם ההגעה ל-50:50 זה משהו שאנחנו יכולים לאבד ביום", משתפת פלר. "בשלב הגיוס, ראינו שנשים נרתעות מרשימות מכולת ארוכות של דרישות תפקיד, בעוד גברים לא מהססים לשלוח קורות חיים. ההחלטה הראשונה הייתה לקצר את תיאורי התפקיד", מספרת פלר.
שוחחנו גם עם נטע אלשייך, מגייסת בנטורל אינטליג'נס. "כשגבר רואה תיאור משרה, מספיק לו פרמטר מתאים אחד כדי להגיש קורות חיים, אצל אישה מספיק שפרמטר אחד לא מתאים לה כדי לא להגיש בכלל", מספרת אלשייך. "גם בשלב הריאיון, אנחנו מעודדים נשים לדבר בשבח עצמן, כשעולה סוגיית השכר אנחנו מבקשות לנקוב במספר בביטחון, לא להסתייג".
המנטורינג מתחיל כשהעובדת מתבססת בתוך הארגון, כשמתחילים לדבר על "התפקיד הבא". "כ-23% מהעובדים בחברה עוברים במהלך השנה לתפקיד חדש", מספרת פלר. הרעיון הוא לדאוג שכמה יותר נשים - יהיו בין עוברי התפקידים. "אנחנו מנחים את המנהלים לראות את העובדות שלהם, לראות אם יש מישהי מופנמת שיכולה להתאים לניהול, מאתרים אותה ומלווים אותה", מספרת פלר.
אחרי שנתיים של עבודה, היעד הושג - מחצית מהעובדים, הן עובדות. עם זאת, ביעד הניהולי עוד יש מה לשפר - רק 38% מהמנהלים בחברה הן מנהלות, לעומת יעד של 45%. "בסופו של דבר הדבר הכי חזק זה זה שמכניסים את זה לשיח הארגוני, מדברים על זה הרבה, מציבים יעדים, מראים נתונים. יש לנו כזו התפתחות בשנתיים האחרונות וזה רק בגלל ששמנו את הנתונים מול העיניים"