שר הכלכלה ניר ברקת הציג אמש (שלישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו מספר מהלכים דרמטיים שיזום להפחתת רגולציה והורדת מחירים, כחלק ממאמצי הממשלה להתמודד עם ההתייקרויות. ב"תוכנית חיסכון" נחשפו מספר סעיפים שהוצגו ומקודמים על ידי הצוות שהקים השר ברקת. ברקת מתמקד בשני ענפים שבהם הוא מתכוון להגביר את התחרותיות - ענף המזון וענף יבואני הרכב.
בדיונים שערך ברקת עם כניסתו למשרד הכלכלה אמר לאנשי המשרד כי הוא אינו מרוצה מהפעולות שננקטו עד כה בתחום הגברת התחרות ופירוק מונופולים וקבוצות ריכוז. הוא הוסיף כי הוא מזהה ריפיון ברשות התחרות וכי יש "תחושת השלמה עם יוקר המחיה, יוקר המזון והריכוזיות במשק". הדבר מצריך לדבריו "טיפול שורש אגרסיבי ונחוש".
הצעדים שמתכנן ברקת להפחתת יוקר המחיה
- הגבלות על חברות מזון ריכוזיות: פיצול חברות ששולטות בנתח שוק משמעותי ביותר ממוצר אחד. למשל, מי שמחזיק בנתח שוק גדול בתחום הבשר, לא יוכל/יוגבל מלהחזיק בנתח שוק משמעותי בתחום מזון נוסף.
- פירוק מכון התקנים
- מעבר מלא לתקינה אירופית
- הגבלת מספר המותגים של כל יבואן רכב
- יבואן לא יוכל למכור חלפים
- יופרד יבוא הרכב מהשירות במוסך
הצעדים מתחלקים לשתי רפורמות שעליהם עובד הצוות של ברקת. האחת, רפורמה להפחתת הריכוזיות והגדלת התחרות בין יבואני ויצרני המזון במטרה להוזיל את סל הקניות הישראלי ולקרב אותו לרמות המחירים של מדינות ה-OECD. השנייה, רפורמה בעולם יבואני הרכב, הנשלט על ידי מספר בודד של שחקנים. הישראלים נאלצים לשלם סכומי עתק על חלפי הרכב והתחום מהווה את אחת ההוצאות הגדולות במשק הבית.
השר כאמור הציג את הצעדים לראש הממשלה, וזה הנחה אותו לבצע מספר שיפורים, והדגיש כי יוקר המחיה הוא נושא דגל של הממשלה. השר ברקת מינה צוות משימה מיוחד במשרד הכלכלה שבונה עבורו בימים אלה את התשתית למהפכה בשוק המזון ומוצרי הצריכה ולמהפכה בשוק הרכב.