מחקר חדש, מגלה לנו לראשונה מה מצב התחבורה הציבורית בישראל לעומת העולם. כמה זמן הנוסעים בישראל מחכים בתחנות, למה אנחנו עוברים בתחבורה ציבורית מרחקים גדולים יותר מכל מדינה אחרת, ומה הישראלים עצמם חושבים שצריך להשתנות כדי שהם יבחרו לנסוע בתחב"צ ולא להוציא את הרכב הפרטי? נתוני המחקר של אפליקציית Moovit לשנת 2022 משיבים בדיוק על השאלות האלה.
חווית ההמתנה בתחנת האוטובוס או הרכבת אינה חוויה ישראלית, וכפי שמגלה לנו המחקר, אנחנו גם לא במצב הגרוע ביותר. זמן ההמתנה הממוצע בישראל לתחבורה ציבורית הוא 14 דקות, לא זמן חריג במיוחד. למעשה אנחנו בדיוק באמצע הדירוג ובמדינות רבות זמן ההמתנה הממוצע אפילו ארוך יותר.
ובכל זאת אם תשאלו את הישראלים הם יגידו שהתחבורה הציבורית פה מאחרת באופן כרוני, למה? כדי שהחוויה בתחבורה הציבורית תרגיש טובה, קצרה ויעילה, ההמתנה לנסיעה צריכה להגיע לחמש דקות בלבד. לפי המחקר מוביט, רק ב-13% מהנסיעות שלנו בתחבורה הציבורית, זמן ההמתנה הוא נמוך מחמש דקות, במדד הזה אנחנו ניצבים במקום 18, יחד עם קולומביה ותאילנד.
כפי שניתן לראות ההתפלגות של ההמתנה בישראל היא לא רחבה: לרוב לא נאלץ להמתין יותר מ-20 דקות, וכמעט אף פעם לא נחכה פחות מ-5 דקות. כנראה ברוב הנסיעות הישראלים נאלצים להמתין בדיוק בזמן הממוצע, כרבע שעה. החוויה הקבועה הזו היא שמשאירה טעם לא טוב מהתחבורה הציבורית.
זאת לא הבעיה היחידה - לפי נתוני משרד התחבורה, 1 מכל 50 אוטובוסים כלל לא יוצא לנסיעה שלו. כלומר גם כשאנחנו כבר מחכים, הנסיעה לעיתים קרובות פשוט לא מתרחשת.
נתון מעניין נוסף שמציג הסקר של מוביט הוא המרחקים הארוכים שאנחנו הישראלים מעבירים בנסיעות תחבורה ציבורית. הנסיעה הממוצעת היא של 19 קילומטר. זה מציב אותנו במקום הראשון בעולם - מפתיע ביחס לעובדה שמדובר במדינה קטנה במיוחד.
הישראלים נאלצים לנסוע מרחקים גדולים בגלל כשלים תכנוניים רחבים, שנמשכים שנים, ומצטרפים למשבר הנדל"ן, וגורמים לישראלים להתגורר במרחק גדול ממקום העבודה שלהם. בנוסף, משום שחלק גדול מהתחבורה הציבורית בישראל מבוססת על אוטובוסים, וכפי שראינו זמני ההמתנה לאוטובוס יכולים להיות גבוהים במיוחד והקווים לא אמינים, ישראלים לא אוהבים לבצע החלפות בנסיעה ומעדיפים להישאר על אותו קו אוטובוס. הקווים העירוניים מפותלים במיוחד וגורמים לישראלים להעביר קילומטרים בתחב"צ.
השאלה הגדולה, שצריכה לעניין את שר התחבורה הבא שלנו, היא מה צריך לעשות כדי שניסע יותר בתחבורה ציבורית ונוותר על הרכבים הפרטיים? על פי התשובות שענו הישראלים בסקר של Moovit, השינויים שיגרמו להם לבחור בתחבורה ציבורית על פני רכב הם הגדלת תדירות הקווים וצמצום זמני ההמתנה, כמו גם קיצור זמני הנסיעה וצמצום העומסים בכבישים. למעשה הישראלים בחרו בהגדלת תדירות הקווים וצמצום זמני ההמתנה יותר מכל מדינה אחרת.
מנגד דווקא הצפיפות באוטובוסים, הניקיון שלהם ושל התחנות ואפילו המחיר של הנסיעה, משפיע הרבה פחות על ההחלטה שלא לנסוע בתחבורה ציבורית. אלה נתונים שכדאי להכיר לפני שמשקיעים כסף בשיפור התחבורה הציבורית.