סוף לבאבל: בשל חוסר רווחיות, משרד התחבורה הודיע היום (חמישי) על ביטול של שני המיזמים לתחבורה שיתופית בירושלים ובגוש דן בתום תקופת הפיילוט. נוסעים המחזיקים יתרת נסיעות בשירותים הללו יזוכו לכרטיס האשראי.
"באבל" בגוש דן ו"תיק תק" בירושלים יסיימו את פעילותם כבר בסוף החודש, לאחר שמשרד התחבורה קיבל את בקשת החברות המפעילות, דן ואגד בהתאמה, שלא להמשיך בפיילוט בתנאי הסבסוד הנוכחיים. המשרד אישר את הבקשה ויקצה את המשאבים המתפנים מהניסוי לטובת הרחבת שירות התחבורה הציבורית הסדיר. הניסוי יימשך בשירות "קוויקר" בעמק חפר ו"תיק תק" בחיפה. גורם במשרד התחבורה מסר ל-N12 כי "לאחר בחינת הנתונים, לא מצאנו לבאבל דן הצדק מבחינה עסקית ומבחינת מקדם המילוי (מספר הנוסעים פר נסיעה)".
נוסע אחד ברכב בממוצע
נתונים שהגיעו לידי N12 מבהירים את התמונה: ב"באבל" עלו בממוצע 3.9 נוסעים על רכב בשעה, ומקדם המילוי, כלומר מספר האנשים שנסעו באותו רכב בו זמנית, היה 1.2 בממוצע, ו-2.02 בשעות השיא. בירושלים המצב אפילו יותר גרוע: 2.6 נוסעים עלו בממוצע על רכב בשעה, ומקדם המילוי הכללי הסתכם ב-0.7 נוסעים בלבד. מקדם המילוי בשעות העומס הגיע רק לנוסע אחד ברכב.
גורמים במשרד התחבורה הבהירו כי ערכו סקרי עומק ואף כינסו קבוצות מיקוד כדי להבין מה לא עובד במודל. כל אלה העלו שלמיזמי התחבורה הללו יש בעיה באמינות: הנוסע לא יכול להסתמך עליהם באופן קבוע משום שלא תמיד נמצא רכב זמין שיסיע אותו או שהנסיעות חורגות מהזמנים המוערכים שלהן. על כן הוא פונה לשירותים אחרים.
אם מסתמכים על נתונים אלה, גם עתידו של "תיק תק" בחיפה אינו מזהיר, עם מקדם מילוי כללי של 0.7, ומקדם מילוי בשעת שיא נמוך במיוחד - 0.86 בלבד. עם זאת גורמים במשרד התחבורה מבהירים כי הפיילוט נמשך והמשך השירות "עדיין בבחינה".
משרד התחבורה בוחן בשלוש השנים האחרונות את האפשרות לשירות מותאם ביקוש, במטרה לבחון רובד שירות נוסף של תחבורה ציבורית, השם דגש על רמת שירות גבוהה, אמינה, נוחה, מהירה ויעילה יותר. בתקופה זו נערכו שינויים במודל ההפעלה של באבל ותיק תק במטרה להיטיב את השירות, אבל אלה "לא הביאו לשיפור במדדי התפעול והשירות המתבקשים", על פי המשרד.