השבוע החלה שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות והמכללות בישראל, ובניגוד לשנים האחרונות שבהן חלק מהלימודים נערכו בזום עקב הקורונה - השנה הסטודנטים חוזרים לקמפוסים ויגיעו במגוון דרכים וכלי תחבורה.
תוצאות הבדיקה שערכו בעמותת אור ירוק לרגל פתיחת שנת הלימודים לא הפתיעו אותנו, והראו כי הסטודנטים שיגיעו בתחבורה הציבורית יאלצו לקצץ בשעות השינה שלהם, לצאת מוקדם מהבית ולבזבז זמן רב בדרכים. לעומת זאת, חבריהם לספסל הלימודים שישתמשו ברכב הפרטי יגיעו מהר יותר.
מבדיקה מדגמית רחבה של אוניברסיטאות ומכללות מובילות ומוכרות ברחבי הארץ עולה כי כמעט בכל המקרים התחבורה הציבורית תפגר באופן משמעותי בזמני ההגעה ביחס לכלי הרכב הפרטי. היא נערכה ביום חול, בשעה 08:00 באמצעות השוואת הזמנים באפליקציית 'MOOVIT' ואתר 'גוגל מפות' וכמו כן נמדדו זמני הנסיעה בלבד ולא נלקחו בחשבון זמני ההליכה אל התחנה וממנה.
"אני נוסעת ברכב הפרטי מהבית בקריית עקרון לקמפוס באשדוד, ולומדת ארבעה ימים בשבוע. אם היה לי אוטובוס שהיה נוח ובאמת מגיע בזמן הייתי עושה בו שימוש בכל יום", אומרת טוהר שליט, סטודנטית שנה א' בקמפוס סמי שמעון באשדוד (SCE). "מבחינת עלויות זה בטוח היה משתלם לי וגם חוסך לי זמן שמתבזבז על חיפוש חניות, אבל הכל עניין של נוחות בסוף. ברכב הפרטי לוקח לי להגיע בערך חצי שעה ובאוטובוס זה שעה עם החלפת קווים באמצע״.
"אני נוסעת באוטובוס לקמפוס, אם היה לי רכב פרטי כנראה שהייתי משתמשת בו כדי להגיע ללימודים", מוסיפה פאולה צ'ודנובסקי, סטודנטית שנה ג' בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית. "לוקח לי שעה ועשר דקות להגיע לאוניברסיטה באוטובוס, במקום 21 דקות שלוקח להגיע ברכב. בזמן הזה הייתי יכולה לנוח בין הלימודים לעבודה ואולי גם להספיק ללמוד עוד קצת. לנהוג ברכב פרטי זו לא העדיפות שלי בגלל שזה לא אקולוגי אבל בסופו של דבר זה כן עדיף מלעלות על קו שעוצר בהמון תחנות ומבזבז לי את הזמן".
מסקנות הבדיקה
- הגעה מתל מונד למכללת בית ברל, מרחק של כ-11 ק"מ, תארך 28 דקות ברכב הפרטי. נסיעה דומה באוטובוס תארך 45 דקות – פער של 17 דקות.
- הגעה מקרית ביאליק אל אורט בראודה בכרמיאל, מרחק של כ-31 ק"מ, תארך 28 דקות ברכב הפרטי. נסיעה דומה באוטובוס תארך 59 דקות – פער של 31 דקות.
- הגעה מקצרין שברמת הגולן אל מכללת תל חי שבגליל העליון, מרחק של כ-46 ק"מ, תארך 40 דקות ברכב הפרטי. נסיעה דומה באוטובוס תארך 77 דקות – פער של 37 דקות.
- הגעה מקרית מוצקין לאוניברסיטת חיפה, מרחק של כ-18 ק"מ, תארך 24 דקות ברכב הפרטי. נסיעה דומה באוטובוס תארך 57 דקות – פער של 33 דקות.
- הגעה מנתניה אל מכללת רופין בעמק חפר מרחק של כתשעה ק"מ, תארך 14 דקות ברכב הפרטי. נסיעה דומה באוטובוס תארך 38 דקות – פער של 24 דקות.
- הגעה מכפר סבא אל אוניברסיטת רייכמן בהרצליה מרחק של כשמונה ק"מ, תארך 14 דקות ברכב הפרטי. נסיעה דומה באוטובוס תארך 42 דקות – פער של 28 דקות.
- הגעה מחולון אל אוניברסיטת תל אביב, מרחק של כ-11 ק"מ, תארך 18 דקות ברכב הפרטי. נסיעה דומה באוטובוס תארך 30 דקות – פער של 12 דקות.
- הגעה ממודיעין אל המכללה למנהל בראשון לציון מרחק של כ-27 ק"מ, תארך 22 דקות ברכב הפרטי. נסיעה דומה באוטובוס תארך 80 דקות – פער של 58 דקות.
- הגעה מצור הדסה אל האוניברסיטה העברית בירושלים, מרחק של כ-24 ק"מ, תארך 30 דקות ברכב הפרטי. נסיעה דומה באוטובוס תארך 58 דקות – פער של 28 דקות.
- הגעה מאופקים אל אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, מרחק של כ-26 ק"מ, תארך 35 דקות ברכב הפרטי. נסיעה דומה באוטובוס תארך 46 דקות – פער של 11 דקות.
- הגעה מגדרה אל מכללת אשקלון מרחק של כ-34 ק"מ, תארך 28 דקות ברכב הפרטי. נסיעה דומה באוטובוס תארך 72 דקות – פער של 44 דקות.
- הגעה מראש העין אל אוניברסיטת אריאל, מרחק של כ-27 ק"מ, תארך 22 דקות ברכב הפרטי. נסיעה דומה באוטובוס תארך 42 דקות – פער של 20 דקות.
- הגעה מלוד אל האקדמית תל אביב-יפו, מרחק של כ-27 ק"מ, תארך 28 דקות ברכב הפרטי. נסיעה דומה באוטובוס תארך 53 דקות – פער של 25 דקות.
"מהבדיקה שערכנו עולה כי זמני ההגעה אל מוסדות החינוך האקדמיים ארוכים במקרים רבים בשיעור של פי שניים יותר מאשר הגעה ברכב הפרטי", מציין עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק.
"איכותה הירודה של התחבורה הציבורית גורמת לסטודנטים רבים לא לעשות בה שימוש יומיומי, כדי לא לבזבז זמן. במקום זאת הם נאלצים לרכוש כלי רכב פרטי, להוציא כספים רבים, כל זאת כדי לממן את הוצאות הרכב והדלק הגבוהים. מנגד, סטודנטים שאין ביכולתם להתנייד ברכב הפרטי יבזבזו זמן יקר בהגעה אל מוסדות החינוך, זמן שבו הם היו יכולים ללמוד או לעבוד. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשפר את מערך התחבורה הציבורית אל מוסדות החינוך הגבוהים ובחזרה. כאשר התחבורה הציבורית תהיה נוחה וזמינה עבור הסטודנטים, רבים מהם יעדיפו לוותר על הרכב הפרטי ולעשות שימוש באוטובוס. בכך הם יוכלו לחסוך כסף רב, נוכל לצמצם את זיהום האוויר ולהפחית את תאונות הדרכים".
סקר נוסף: הצעירים לא עושים שימוש בתחבורה הציבורות, אבל אם היא תשתפר הם יעברו אליה מהרכב הפרטי
מסקר אחר שערכה עמותת אור ירוק, עולה כי 37% מהציבור טענו כי אין להם תחבורה ציבורית זמינה מהבית אל הלמודים או העבודה. כאשר מפלחים את תוצאות הסקר לפי גיל, ניתן לראות כי בשכבת הגיל 18-34, הרוב (56%) דיווחו כי הם מבזבזים בכל יום עד שעה בפקקי התנועה. 74% מהם טענו כי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא משקיע מספיק בפתרון בעיית הפקקים. 60% מהמשיבים טענו כי שיפור מערך התחבורה הציבורית יכול להקל על הפקקים. 45% מגילאי 18-34 טענו כי שיפור זמינות ואמינות התחבורה הציבורית יגרום להם לוותר על הרכב הפרטי ולעבור לעשות שימוש בתחבורה הציבורית.
לפניות לכתבת: avivitm@ch2news.co.il