"כבר קרה לנו שהמחירים עלו ככה": אם קניתם רכב שיגיע רק בשנה הבאה – כדאי שתכירו את המס הסודי על המכוניות שיגרום לכם לשלם אלפי שקלים יותר. בצל המחסור, רכבים רבים שנקנו יגיעו לקונים רק בשנה הבאה – אז כבר תתעדכן הטבת המס למכוניות לפי רמת הזיהום שלהן. אמיר ווינשטוק מאתר קארזון הסביר: "המשמעות היא עוד 3,000 שקלים לרכבים היותר קטנים – וקרוב ל-6,000 שקלים לרכבים משפחתיים".
הסיבה שתשלמו הרבה יותר היא העדכון שעוברת הטבת מס שניתנת למוכניות לפי רמת הזיהום שלהן. כלומר אם הרכב פחות מזהם - ההטבה יותר גדולה. בתחילת השנה הבאה חישוב רמת הזיהום מתעדכן כלפי מעלה. את המיסוי הזה משלמים בעת קבלת הרכב ולא בעת הקנייה. ומשום שאין עכשיו כמעט מכוניות במלאי את הרכב כנראה תקבלו בשנה הבאה - ואז גם אלו שכבר רכשו רכבים יאלצו לשלם את המס הזה.
"כן זה כבר קרה לנו שהמחירים עלו ככה", סיפר מוכר באחד המקומות. "האוטו הזה היה לפני איזה חודשיים פחות איזה כמה אלפים טובים, ועכשיו הם משלמים את העלייה למרות שהם הזמינו לפני חצי שנה".
"מה שקורה זה שכל שנתיים המדינה מחשבת מחדש את המספרים האלה", אמר אמיר ווינשטוק מאתר קארזון. "רכב שזיהם היום ברמה יותר נמוכה, שנה הבאה ייחשב כמזהם יותר. המשמעות של זה היא מאוד פשוטה - עוד בין 3,000 שקל לרכבים היותר קטנים, קרוב ל-5,000-6,000 שקלים לרכבים משפחתיים ולקרוסאוברים".
במכוניות החשמליות המיסוי מזנק בשיעור דרמטי עוד יותר לרכבים שאינם דגמי יוקרה, מדובר בעלייה של 10 עד 15 אלף שקלים. זה מצטרף להעלאות מחיר חדות של המותגים הפופולריים בישראל החודש, עוד לפני המס. כך לדוגמה היונדאי איוניק שמתייקרת ב-10,000 שקלים לפחות. "אי אפשר לשמור מחיר", סיפר מוכר באחד המקומות. "עזוב שהמחירים עלו באיזה עשירייה לאחרונה. אומר לך את האמת - זה נדל"ן, זה כמו לקנות דירה".