בית הדין האזורי לעבודה תל אביב אישר היום (רביעי) בקשה לתובענה ייצוגית שעלולה לשנות את המודל העסקי של וולט בישראל. בתביעה, שכעת תתברר לגופה, דורשים התובעים להכיר בשליחי וולט כעובדים של החברה על כל המשתמע מכך - פנסיה, דמי נסיעות, חופשות, דמי הבראה, דמי מחלה ופיצויי פיטורים. בוולט מתכוונים לערער על ההחלטה.
כבר בפתח ההחלטה מבהיר בית הדין כי השאלה העומדת לדיון היא: "האם יש מקום להכיר בשליחים של וולט כעובדי וולט במסגרת בקשה לאישור תובענה ייצוגית?". באישור התביעה משיב בית הדין כן לשאלה זו, כלומר ניתן יהיה להכיר בשליחי וולט כעובדים במסגרת התביעה. אם אכן יוכרע כי על וולט להתייחס לשליחיה כעובדים של החברה, זה יטלטל את המודל העסקי של וולט שמתייחסת לעובדיה כעצמאיים ובכך נמנעת מהחובות והתשלומים המוטלים על מעסיקים.
"האלגוריתם הוא הבוס"
בבקשה לתביעה מציין התובע מספר רב של הוכחות לכאורה לכך שוולט נוהגת כמעסיקה ושבין הצדדים מתקיימים יחסי עבודה. בין השאר נכתב כי השליח הוא חלק אינטגרלי מהחברה וכי החברה היא זו שגובה ומחלקת את הכספים ולשליחים אין שליטה על כך. עוד נטען כי וולט מפקחת באופן הדוק על עבודת השליחים וכן מציגה את השליחים ללקוחות כעובדים של וולט, בשמה ומטעמה.
"על אף שהעבודה משווקת 'ללא בוס', כל אימת שהאפליקציה פועלת והמבקש מעמיד את עצמו לרשות המשיבה - האלגוריתם הוא הבוס", נכתב. "המבקש (השליח, י"א) מקבל בזמן אמת הנחיות ברורות היכן להיות ובתוך כמה זמן. המבקש מקבל הוראות מה לאסוף והיכן להניח את המשלוח. למבקש אין שיקול דעת או אפשרות לסרב והוא אינו יכול אפילו לעצור לדקה בזמן שיש משלוח. המבקש אף לא יכול לתכנן דבר ואינו יודע היכן יהיה המשלוח הבא שלו. כאשר המבקש נשלח למסעדה לאסוף משלוח האלגוריתם אפילו לא מגלה למבקש את הכתובת של הלקוח הסופי, אלא רק לאחר שאישר שקיבל את המשלוח לידיו".
לפיכך מבקש התובע להכיר בקבוצה המיוצגת, כלומר כל מי שעבד כשליח וולט בעבר או בהווה, שאותה הוא מעריך בכ-4,000 איש, והוא עותר לסעד הצהרתי כי מתקיימים יחסי עבודה בין המשיבה לשליחים והם זכאים לכלל הזכויות כעובדים.
המבקש מעריך כי השכר הממוצע של שליח העובד 5 פעמים בשבוע בממוצע עומד על 8,000 שקלים כולל טיפים. עותר כי בית הדין יורה למשיבה לשלם את שכרם של חברי הקבוצה בסך של 23,976,000 שקלים. וליתן לכל השליחים את זכויותיהם הסוציאליות - הפרשות לפנסיה, ימי חופשה ודמי נסיעות אותן כימת המבקש. נוסף על כך נטען כי חברי הקבוצה זכאים לדמי מחלה, דמי הבראה והפרשות לפיצויים בגובה 8.33%.
וולט: "לקבלת התובענה יהיו השלכות קשות על החברה"
בתגובתה טוענת וולט כי מעמד השליחים בה אינו יכול להיות מסווג כיחסי עבודה קלאסיים, והוא מסווג כ"קבלנים עצמאיים". לטענת החברה שליחי וולט בישראל הם מהמרוצים ביותר בעולם, כך על פי סקר שהעבירה ביניהם בדצמבר 2020. עוד היא טוענת כי רבים מהשליחים מתנגדים לתביעה שהוגשה, אשר אם תאושר תשפיע גם עליהם, וטוענים שרשימת ההמתנה של מועמדים לשליחים עומדת על 25 אלף שליחים.
עוד מציגה וולט כי ערכאות זרות דחו תביעות דומות ומבחינה בין יחסי העבודה בין אובר לנהגיה לבין וולט ושליחיה וטוענת שבקשה זו אינה מתאימה להתנהל כתביעה ייצוגית, בן השאר משום שהמבקש אינו יכול לייצג את השליחים. "לקבלת התובענה וקביעת יחסי עבודה יהיו השלכות קשות על המשיבה ועל המשך פעילותה", נכתב.
בהחלטת בית הדין נכתב כי בקשת התובע מתקבלת ושסיכויי המבקש לזכות בתביעה להכרה בדיעבד בו ובשליחי וולט כעובדים של החברה הם סבירים. בית המשפט אישר גם את הסעד הכספי של התביעה (שמתייחס לפנסיה, דמי נסיעות וחופשות) שמגיע לכדי כ-24 מיליון שקלים במצטבר. כבר בשלב זה, וולט תצטרך לשלם 85 אלף שקלים עבור הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.
מ-Wolt נמסר בתגובה: "נפלו שגיאות מהותיות באישור הבקשה ובכוונתנו לערער לבית הדין הארצי".