60% מהמשאיות הכבדות שנוסעות בכבישים אינן תקינות, כך עולה ממבצע "מוביל בטוח" לבדיקות תקינות של רכב משא, אשר נערך במהלך החודשים מאי ויוני 2022. במסגרת הפעילות בדקו בוחני הניידות תקינות כלי רכב מסוג משא מעל 10 טון.

מתוך 954 משאיות שנבדקו, 566 נמצאו עם ליקויים שונים ומגוונים, 60% מכלל המשאיות שנבדקו. מהממצאים החמורים עולה עוד כי 155 משאיות אף הורדו מהכביש בשל ליקוים מסוכנים או כאלה המחייבים תיקון. רק 388 משאיות נמצאו תקינות, 40% מכלל המשאיות שנבדקו.

"כל משאית שניה שנוסעת לידנו בכביש היא פצצה מתקתקת במשקל כבד עם פוטנציאל לתאונת קטלנית רבת נפגעים", מסר עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "חשיבות תקינותו של רכב כבד חשובה ומשמעותית לבטיחות בדרכים. נזילות שמן, תקלות בבלמים, בהיגוי, במרכב - עלולות לגרום לאיבוד שליטה של כלי הרכב ששוקל אלפי קילוגרמים ונע במהירות של 80 קמ"ש ויותר.

"טנק כזה שדוהר בכביש עלול לרמוס כל מי שעומד בדרכו. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכולים להתעלם מהנתונים הקשים המצביעים על כישלון בתקינות כלי הרכב הכבדים. חייבים להדק ואף להגדיל את הפיקוח על כלי הרכב הכבדים ובמקביל לתבוע אחריות גם מהמעסיקים או מקציני הבטיחות ששולחים משאיות לא תקינות לנוע בכבישים. יותר הדרכות, יותר מודעות ויותר אכיפת משטרה יוכלו למנוע מאותן משאיות לסכן את החיים של כולנו בכביש".

הליקויים שנמצאו במשאיות השונות:

  • ב-56.1% מסך המשאיות שנבדקו נמצאו ליקויים במערכת התאורה.
  • ב-38.7% מסך המשאיות שנבדקו נמצאו ליקויים בצמיגים ואופנים.
  • ב-30.2% מסך המשאיות שנבדקו נמצאו ליקויים במרכב.
  • ב-21.8% מסך המשאיות שנבדקו נמצאו ליקויים במערכת ההיגוי.
  • ב-19.2% מסך המשאיות שנבדקו נמצאו ליקויים במערכת הבלמים.
  • ב-3.8% מסך המשאיות שנבדקו נמצאו ליקויים בשלדה.
  • ב-3.4% מסך המשאיות שנבדקו נמצאו ליקויים במערכת המתלים וקפיצים.
  • ב-1.8% מסך המשאיות שנבדקו נמצאו ליקויים בסרן קדמי.

53 בני אדם נהרגו מתחילת שנת 2022 בתאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, נתון כמעט זהה למספר ההרוגים בתאונות דרכים (52 הרוגים) במעורבות כלי רכב כבדים בתאריך המקביל בשנת 2021. על פי הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים), שיעור ההרוגים בישראל בתאונות במעורבות משאית היה גבוה מן השיעור החציוני במדינות שמהן יש נתונים. על פי הנתונים, ישראל ניצבת בין חמשת המדינות שבהן שיעור ההרוגים מתאונות במעורבות משאיות הוא הגבוה ביותר. נתוני חציון ההרוגים מתאונות במעורבות משאיות ל-10,000 משאיות נאמד ב-5.7 ואילו בישראל הוא נאמד בשיעור של שבעה הרוגים לכל 10,000 משאיות.