חברה ישראלית בשם "רי אוטומוטיב", שהונפקה בבורסה לניירות ערך לפני כשנה בשווי של 3.5 מיליארד - צנחה ב-94% מערך המניה מרגע הנפקתה.
החברה, שמפתחת מערכת הנעה לכלי רכב חשמליים, הונפקה ביולי 2021 באמצעות השלמת מיזוג עם חברת ספאק - חברת רכישה למטרה מיוחדת, לפי שווי של כ-3.1 מיליארד דולר. כבר אז, לחברה שמנוהלת על ידי דניאל בראל, לא היו הכנסות. כספי ההנפקה היו אמורים לשמש אותה להקמת 16 מפעלי ייצור בארה"ב ובאירופה.
על אף היעדים שהציבה לעצמה, ארבעה חודשים לאחר ההנפקה, החברה איבדה 63% משוויה. אתמול שווי החברה ירד בבת אחת ב-17 אחוזים נוספים - מה שהביא את המניה לשפל והיא נסחרה ב-60 סנט בלבד. על פי ההערכות, ירידה חדה זו עלולה להביא להפסקת המסחר והוצאה החברה מהנאסד"ק.
חשוב לציין, 17 מתוך 25 המניות המחזוריות שהושפעו לרעה ביום המסחר הן מתחום הרכב. מניות כאלה מושפעות יותר לרעה מאשר במגזרים אחרים מסביבה מאקרו כלכלית מאתגרת. לדוגמה: Atlis Motors – ירידה של 45.1%, CarMax – ירידה של 23.6% ו-Carvana – ירידה של 22.3%.
אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים בית ההשקעות "תמיר פישמן", הסביר את מצב החברה: "במצב שבו מחיר המניה יישאר כזה נמוך לאורך זמן וכמות המסחר תישאר נמוכה - יש סיכון למחיקה מהנאסד"ק ומעבר להיסחר ב"פינק שיטס" - מערכת מסחר נפרדת למניות שהתרסקו. הדרך היחידה לצאת ממצב זה היא באמצעות מכירות משמעותיות. כמו כן, כשהמניה מתרסקת ככה מתחילים לחפש אשמים והחברה נכנסת למערבולת משפטית".
מחברת "רי אוטומוטיב" נמסר: "החברה ממשיכה ליישם את תוכניותיה בעקביות, מגובה בהון הנדרש לעמידה ביעדים לייצור רכבים לשוק במחצית השנייה של שנת 2023, כפי שצוין בדיווחים הכספיים האחרונים. החברה צופה הזמנות משמעויות של רכבים לטובת ציי ניסוי, אשר לאחר השלמתם המוצלחת צפויים לייצר הזמנות רחבות היקף".