נטפליקס דיווחה בשבוע שעבר על ירידה בכמות המנויים והאשימה באופן חלקי את המנויים שמשתפים את סיסמאותיהם. המנכ"ל של שירות הסטרימינג הפופולרי הבטיח שבחברה עובדים על מנגנון שימנע, או לפחות ישתלט, על התופעה. אז מה הם יכולים לעשות בנושא וכמה זה ישפיע עלינו?
ראשית, החברה לא מתכוונת להעניש את משתפי הסיסמאות ופשוט להקפיא את חשבונותיהם, ככל הנראה מתוך ההבנה שישנם רבים מידי. במקום הקפאת חשבונות, החברה מתכוונת להשית תשלום נוסף על משתפי הסיסמאות. את החשבונות האלה היא תאתר על ידי שימוש בחשבון מחוץ לבית של החשבון המרכזי, דבר שיצטרך להיעשות בצורה שתבחין בין משתפי סיסמאות לבין בני בית שבאופן זמני משתמשים בחשבון הנטפליקס מחוץ לבית המרכזי.
על פי CNBC נטפליקס תשלח התראה למנויים שהיא יודעת שהחשבון שלהם נצרך גם במשקי בית חיצוניים, ובהמשך תחייב אותם בתשלום נוסף על אותו שימוש. החברה כבר החלה בבדיקה של המערכת הזו בפרו, קוסטה ריקה וצ'ילה. בשיטה הזו נטפליקס מוסיפה תשלום חלקי על "משתמשי משנה", עד לשני אנשים מחוץ לבית. המחיר נע בין 2.13 דולר לחודש בפרו ועד 2.99 דולר בקוסטה ריקה - כ-10 שקלים בחודש, כ-20% ממחיר מנוי חודשי.
בנוסף החברה מאפשרת לאנשים שחולקים את הסיסמא שלהם להעביר את הפרופיל שלהם לחשבון חדש או לחשבון משנה, ששומר על היסטוריית והעדפות הצפייה שלהם. "נניח שיש לכם אחות שגרה בעיר אחרת ואתם רוצים לחלוק איתה את חשבון הנטפליקס שלכם – זה מצוין, אנחנו לא מנסים לעצור את השיתוף הזה", אמר בשיחת משקיעים סמנכ"ל התפעול של החברה, גרג פיטרס. "אנחנו רק רוצים שתשלמו קצת יותר על השיתוף הזה. כך שהיא תקבל את הערך של השירות, אבל אנחנו גם נקבל את הרווח שמגיע על הצפייה הזו".
באותה שיחה הובהר כי הטמעת שיטת התשלום הזו בכל העולם תימשך כשנה ושיתכנו בה שינויים בתמחור או באופי. "זה ייקח קצת זמן לעבוד על זה כדי להשיג את האיזון הנכון, ורק כדי לכוון את הציפיות שלכם, אני חושב שאנחנו הולכים לבנות ואז להטמיע את זה בשנה הקרובה בכל העולם, כולל בארה"ב", מסר פיטרס.
אם החברה אכן תלך בדרך הזו היא תהיה שירות הסטרימינג הראשון שמנסה להיאבק בתופעת שיתוף הססמאות. סביר להניח שחברות הסטרימינג האחרות יעקבו אחר ההתפתחויות בשנה הקרובה ורק אז יחליטו אם להטמיע שיטות תשלום דומות. עדיין לא ברור כמה החברה תרוויח מהתשלום של משתמשי המשנה ברחבי העולם.
זה לא הדבר היחיד שנטפליקס עושה כדי לפתור את צניחת המנויים שלה. בשבוע שעבר פורסם כי החברה מתכוונת להשיק חבילות תוכן זולות יותר שמכילות גם פרסומות, כמו שעושים מספר שירותי סטרימינג אחרים. נטפליקס תצטרך לחשוב היטב כיצד לפתור את הבעיות שלה, גם בהיבט שיטות התשלום וגם בהיבט התוכן שהיא מספקת, כדי להתמודד בשוק התחרותי של שירותי התוכן.