כמה יעלה לשטראוס המשבר? מאז תחילת השבוע מתמודדת קבוצת שטראוס עם ריקול בקנה מידה היסטורי, ואתמול (רביעי) הוא התרחב לכל מוצרי מפעל השוקולדים שטראוס-עלית בנוף הגליל. כשמנסים להעריך את חומרת הנזק לא מספיק להסתכל על אובדן ההכנסות מסגירת המפעל ומהחזרת המוצרים, ישנה גם המניה הצונחת והתביעות שבדרך. 

הנזק שקל ביותר לאמוד הוא הפגיעה בשווי החברה. קבוצת שטראוס היא חברה ציבורית, כלומר נסחרת בבורסה, ועל כן ניתן לראות את נפילת המניה שלה מרגע שהתפרסם הדיווח הראשון על ריקול ביום שני. מאז ועד היום צנחה המניה בכ-7% (לאחר שהתאוששה מעט), ואיבדה עד כה כ-900 מיליון שקל מערכה. למרות שהמספרים גדולים, צריך לזכור שכמו שמניה נופלת כך היא יכולה גם לעלות, וההפסד הזה הוא זמני ותלוי ביכולת ההתאוששות של החברה.

הפגיעה בהכנסות מהמפעל של עלית

סך הכנסות קבוצת שטראוס בשנת 2021 היו 8.752 מיליארד שקל. מתוכן מוצרי מפעל השוקולד –ביניהם טבלאות השוקולד, החטיפים המתוקים, גומי לעיסה, סוכריות, ביסקוויטים, וופלים, ועוד – ייצרו בשנת 2021 הכנסות בגובה 848 מיליון שקלים, שהם 9.7% מהכנסות הקבוצה. בחישוב נאיבי, שבו בכל חודש החברה מכניסה את אותו סכום ממוצרי המפעל, ההכנסות שתפסיד החברה מריקול של מוצרי השוקולד שלה יוביל להפסדים של כ-150 מיליון שקלים לחברה.

מפעל שטראוס עלית בנוף הגליל (צילום: ויקיפדיה)
מפעל שטראוס עלית בנוף הגליל הושבת | צילום: ויקיפדיה

עם זאת, על פי הדוח השנתי של החברה, סקטור התענוג וההנאה, שמוצרי מפעל עלית מהווים כ-73% מתוכו, הכניס ברבעון הראשון של 2021 כמעט 30% מההכנסות השנתיות של ענף זה. בשטראוס מסבירים כי "היקפי ההכנסות ממכירת מוצרים בתחום תענוג והנאה גבוהים בדרך כלל (באופן יחסי) ברבעון הראשון של השנה ונמוכים בדרך כלל (באופן יחסי) ברבעון השני של השנה. העונתיות מושפעת בעיקר מחודשי החורף החלים ברבעון הראשון של השנה המתאפיינים בצריכה מוגברת של מוצרי שוקולד, וכן בצריכה מוגברת של מוצרי תענוג והנאה לקראת חג הפסח".

לא פלא אם כן, ששטראוס לא מיהרו לדווח על החשד לסלמונלה במהלך חג הפסח, וחיכו עד לתחילת השבוע שאחריו. בהינתן שהשנה יצא חג הפסח באמצע חודש אפריל, כלומר ברבעון השני של השנה, ניתן להניח שאבדן ההכנסות של שטראוס ממוצרי השוקולד יהיה אפילו גדול יותר מהחישוב השמרני שהצגנו.

התביעות

מלבד הנזק לייצור ולאספקה, שטראוס גם הבטיחה לפצות את הצרכנים שנפגעו בכפול ממחיר השוקולד שרכשו. העלות של הצעד הזה תלויה כמובן בכמות הפונים, אך במקביל מתנהלות מול שטראוס בקשות לתביעות ייצוגיות שעלותן נאמדת במאות מיליונים. כך למשל, בקשה לתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, אמדה את הנזק לכל תובע ב-530 שקלים, ואת מספר החברים בתביעה בכ-883 אלף. בסך הכול, אם התביעה אכן תאושר במספרים הללו, תצטרך שטראוס לשלם לתובעים 458 מיליון שקלים.

שוקולד שטראוס (צילום: פלאש 90)
השוקולדים והממתקים שמהווים כמעט 10% מהכנסות החברה | צילום: פלאש 90

לא בטוח ששטראוס צריכה לחשוש מהסריט הזה. "לא פעם בעקבות ריקול שעשו לאחר שהתגלה תקלה בייצור, יש חשיבות גדולה לתביעות ייצוגיות גם אם נדמה שהחברה לכאורה נהגה לפי הפרוטוקול", הסביר עורך הדין יעקב דוידוביץ, המתמחה בהגשת תביעות ייצוגיות כנגד חברות בגין עוולות צרכניות. "שטראוס השתהתה בדיווח מיידי לצרכנים על הסיכון הקיים ובכך יצרה חרדה ובהלה מיותרים בציבור שרוכש מוצרים אלה, ואפשר שאולי נגרם לקבוצה מסויימת של אנשים נזק גופני זמני שקרוב לוודאי הינו שולי. עם זאת, נראה שלא נגרם נזק משמעותי ולכן אם בכלל תתקבל תביעה ייצוגית - היא אמורה להיות מצומצמת בהיקפה".