עד כמה עליות המחירים פוגעות בסל הקניות של כל אחד ואחת מאיתנו? האם כצרכנים של מוצרי מזון, ניקיון וטואלטיקה אכן נשלם יותר? יחד עם אתר פרייסז להשוואת מחירים עשינו בדיקה מקיפה.

בחרנו 70 מוצרים של חברות שחלקן העלו מחירים דוגמת סנו, שסטוביץ, סוגת, בנוסף לחברות שהעלו מחירים אך העלייה עדיין לא נכנסה לתוקפה כמו אסם, ובדקנו עד כמה הסל אותו נרכוש כעת התייקר מחודש נובמבר ומה ההבדלים בין רשתות השיווק השונות.

ברשת שופרסל הסל שבדקנו תומחר בחודש נובמבר ב-1,490 שקלים וכיום עולה 1,605 שקלים, עלייה של 8%. ברשת רמי לוי, הסל הנבדק עלה 1,343 שקלים בחודש נובמבר והיום, בחודש ינואר, עלותו 1,435 שקלים. גם ביוחננוף וביינות ביתן ראינו פער של 7%, כלומר החודש נשלם יותר.

דרך נוספת ויעילה להעלאת המחירים היא הפחתת המבצעים – אמצעי יצירתי בעל אפקט זהה. האם השינויים הללו ישנו את הרגלי הקניה של הלקוחות? במהלך החודש האחרון "תוכנית חיסכון" ערכה סקר (על ידי חברת פאנל ויו) שבחן את השאלה - האם עלויות המחירים גרמו לנו לקנות מוצר דומה וזול יותר? 61% מהנשאלים ענו כי רכשו מוצר אחר ו-39% המשיכו לקנות את אותו המוצר.

כחלק מתהליך העלאת המחירים של היצרניות השונות, הרשתות יכולות לבחור האם לאשר את עליות המחירים לספקים השונים, כאשר מי שלא אישרה לא תקבל את הסחורה. אם כן, שאלנו – מה תעשו בתור צרכנים במידה ולא תמצאו את המוצר על המדף? 62% אמרו שיקנו מוצר אחר, 23% טענו כי ירכשו את המוצר בסופרמרקט אחר ו-15% יוותרו על כלל המוצרים בתחום.

עם עליית המחירים, לנו כצרכנים האפשרות לבחור מה וכמה לשלם והאם להחרים. הבחירה שלנו היא זו שיכולה להטות את הכף.