ענקית האינטרנט והמדיה החברתית, מטא (לשעבר פייסבוק), פרסמה אתמול (רביעי) את דוחותיה לרבעון האחרון של 2021 ודיווחה על רווח של 3.67 דולר למניה - נמוך ב-17 סנט מתחזיות האנליסטים. הכנסותיה הסתכמו ב-33.67 מיליארד דולר, מעל לתחזיות שהעריכו הכנסות בהיקף של 33.4 מיליארד דולר. ההכנסות מפרסום דיגיטלי הסתכמו ב-32.6 מיליארד דולר, כ-100 מיליון דולר מעבר לתחזית.
מניית החברה, שנסחרה בעלייה קלה לאורך הערב בוול סטריט, התרסקה בקרוב ל-23% במסגרת המסחר המאוחר. ההשפעה כבדת המשקל של חברה בסדר גודל כמו של מטא שלחה מיד את החוזים על הנאסד"ק 2% למטה. גם החוזים על S&P500 יורדים ב-1% הבוקר.
אם החברה תפתח היום את המסחר הרשמי בירידה כפי שרשמה הלילה, היא תרשום ירידת שווי מטורפת של מעל ל-200 מיליארד דולר. ההון של המנכ"ל מארק צוקרברג לבדו צפוי למחוק כ-24 מיליארד דולר.
השינוי של אפל יעלה לפייסבוק 10 מיליארד דולר ב-2022
בשיחת הוועידה עם המשקיעים בלילה ציין צוקרברג כי "המסלול של החברה קדימה לא לגמרי מוגדר". את הירידה בהכנסות ייחסו בחברה בין השאר למדיניות הפרטיות החדשה של אפל (ראו בהמשך) וכן לאתגרים מאקרו כלכליים, בהם האינפלציה והבעיות בשרשראות האספקה שמשפיעות על תקציבי המפרסמים.
מספר המשתמשים היומיים הפעילים של פייסבוק קפא ברבעון האחרון ועמד על 1.93 מיליארד - בדומה לנתון שנרשם בסוף ספטמבר ומתחת לתחזיות שהעריכו שיגדל ל-1.95 מיליארד. גם מספר המשתמשים הפעילים החודשיים עמד במקום והסתכם ב-2.91 מיליארד, לעומת תחזית ל-2.95 מיליארד. ההכנסה הממוצע פר לקוח עמדה של 11.38 דולר, בהתאם לצפי בשוק.
בנוסף לדוחות, החברה סיפקה תחזית מאכזבת ביותר לרבעון הראשון של 2022, במהלכו היא צופה שתרשום הכנסות של 27-29 מיליארד דולר - כאשר בשוק ההערכות עמדו עד כה על 30.1 מיליארד. סמנכ"ל הכספים של החברה, דייב וונר, אמר בשיחת המשקיעים כי ההשפעה של השינוי של אפל במערכת ה-iOS תהווה רוח נגדית להכנסות בשנת 2022 "בסדר גודל של 10 מיליארד דולר, אז זו רוח נגדית די משמעותית".
אנליסטים שמסקרים את מניית החברה העריכו בממוצע שהיא תציג הכנסות של 33.4 מיליארד דולר - צמיחה של כ-19% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד - נתון מרשים אך הצמיחה האיטית ביותר זה שישה רבעונים. בשורה התחתונה צפו רווח של 3.83 דולר למניה, ירידה קלה בהשוואה ל-3.88 דולר בשנה הקודמת - וכאמור היא פספסה את היעד. פייסבוק עצמה העריכה בעת פרסום דוחותיה לרבעון השלישי שההכנסות ברבעון ינועו בין 31.5-34 מיליארד דולר.
מטא נסחרת בשווי שוק של 887 מיליארד דולר, כאשר בחודש האחרון ירדה ביותר מ-5% במקביל למומנטום השלילי בוול סטריט. במבט רבעוני היא עדיין עם תשואה שלילית של יותר מ-3%, אך בהסתכלות על השנה האחרונה היא התקדמה ב-21%, בהשוואה לתשואה של 19.4% שרשם מדד S&P500. החברה רחוקה בכ-17% מהשיא שלה, אך על פי האתר barchart, קרוב ל-20 אנליסטים עדיין מסקרים את המניה בהמלצת "קנייה חזקה".
ברקע: פגיעה בפרסום, תביעה של מיליארדים והגבלות רגולטוריות
מדובר בדוחות הראשונים של ענקית הטכנולוגיה ממנלו פארק לאחר המיתוג מחדש כמטא ופרסום החזון הנרחב שלה למטא-וורס. החברה ציינה בעבר שההשקעה ב-Facebook Reality Labs תפחית את הרווח התפעולי הכולל שלה ב-2021, ובדוחות שפורסמו אמש דיווחה שאכן הפעילות הפסידה 10 מיליארד דולר בשנה החולפת. ברבעון האחרון לבדו הפעילות הפסידה 3.3 מיליארד דולר.
אחד הנתונים החשובים ביותר בדוחות החברה הוא ההכנסות מפרסום דיגיטלי. ברבעון הקודם הנתון רשם צמיחה של 6% ובשוק העריכו גידול דומה גם ברבעון המדווח, אך שינוי השקיפות שאפל עשתה במערכת ה-iOS ברבעון הקודם הוביל לכך שמשתמשים רבים ביטלו את האפשרות לעקוב אחר הפעילות שלהם מחוץ לאפליקציה - מה שפגע אנושות ביכולות הפרסום וטרגוט המודעות של החברה. כאמור, החברה מסרה אמש מסרים שליליים באשר להשפעה הרבה של הצעד הזה על הכנסותיה בשנת 2022.
במקביל, מטא ופייסבוק נבחנות על ידי רגולטורים ברחבי העולם על הפרות חוק לכאורה כאלו ואחרות. מטא מתמודדת עם בחינה מחודשת של ה-FTC לגבי רכישת ווטסאפ ואינסטגרם ולצד זאת נרשמת חקיקה ברחבי העולם כדי לנסות להגביל את הכוח שלה, מה שמשפיע על יכולותיה השונות.
עוד בעוכריה: תביעה ייצוגית בסך 2.3 מיליארד פאונד בבריטניה בגין האשמות לפגיעה בפרטיות המשתמשים. על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, ליזה לובדהל גורמסון, יועצת בכירה ל-FCA בבריטניה (ה-Financial Conduct Authority), מאשימה את מטא בכך שהחברה ניצלה לרעה את כוחה הדומיננטי בשוק המדיה החברתית ובכך פגעה בפרטיותם של 44 מיליון משתמשים.
הכתבה פורסמה לראשונה ב"גלובס"