בזכות האומיקרון? הקלה משמעותית בעומסים הורגשה בימים האחרונים בכבישי הארץ. משרדים רבים עומדים ריקים, והעובדים, שחלקם הורים שנכנסו עם הילדים לבידוד או כאלה שנדבקו בעצמם, נשארו בבית.
מספרי המבודדים ממשיכים לעלות מידי יום ועומדים נכון לכתיבת שורות אלו על 104 אלף, ומי שנהנה מכל זה הם אלו שממשיכים לנסוע בכבישים. בחברת נתיבי איילון, שמחברת את כל קצוות גוש דן אומרים שנהגים מדווחים לאחרונה על פחות עומסים, מה שמוביל לכך שזמני ההגעה מצד אחד של תל אביב לקצה השני שלה פחתו באופן משמעותי.
גם מחוץ לתל אביב מרגישים הנוסעים את ההקלה בעומסי התנועה. רונן, שמתגורר באזור השרון, סיפר: "ככל שכמויות ההודעות על מגע עם מאומתים שמגיעות אליי הביתה גדולות, ככה כמות המכוניות שאני פוגש על הכביש קטנות", הוא אומר ומוסיף שהוא נוסע מידי יום בכביש 2 ומרגיש ירידה משמעותית בעומסים ביומיים האחרונים. "מנסיעה של שעה וחצי זה הצטמצם לכיוון השעה. מהבחינה הזו זה תענוג".
בדיקה של חברת נתיבי ישראל מעלה שחלה ירידה של כ-10-15% בכמות הרכבים שעלתה על הכבישים בשבוע החולף לעומת השבוע האחרון של חודש דצמבר. הנתונים מבוססים בעיקר על כביש יער חדרה (כביש 4) וכביש 531 שחוצה את אזור השרון. בכבישי ישראל הנוספים לא נאספו נתונים מהימים האחרונים.
"אכן יש ירידה בעומסים ביומיים האחרונים, בשעות השיא של הבוקר בקטעים העמוסים בדרך כלל", ציין פליקס שכמן, ראש אגף איסוף מידע בחברת נתיבי איילון. שכמן נתן כדוגמה את קטעי הכביש שבין בת ים לת"א-השלום או בין חולון לאותו הכביש, ודיווח על ירידה של 20-25% בכמות הנסיעה בכבישים אלה ביומיים האחרונים, בהשוואה לנתונים מלפני שבועיים.
"הייתי בטוח שבגלל שכולם בארץ ולא טסים לחו"ל, אז יהיו פקקי ענק כמו בתקופה שלאחר החגים", אמר ל-N12 בני כבודי, עורך התנועה הראשי בגל"צ. "אך מיום ראשון הופתעתי לראות שחלק מהפקקים כמעט נעלמו לגמרי בכביש החוף דרומה ובכביש 6. פקקים שהם בדרך כלל שעה, הפכו לחצי שעה. כבישים מרכזיים כמו נתיבי אילון משעה וחצי פקק הפך לחצי שעה"
כבודי ציין גם את העומסים הכבדים שמורגשים בימים האחרונים בכבישים המובילים למתחמי בדיקות הקורונה של פיקוד העורף, אבל נשאר אופטימי ומוסיף ש"מרגישים שזו השעה היפה של הכבישים".
במיפוי השימוש באפליקציות הניווט הביתיות שערכו בחברות בזק בינלאומי ופלאפון עבור N12 נרשמה עליה במספר תחומים, החדה שבהם בגלישה הקווית מהבית שעמדה על 7%. הדבר עשוי להעיד על יותר אנשים שעובדים מהבית. תחום נוסף הוא השימוש ב"זום", שגם בו נרשמה עליה של כ-60%.כתוצאה מכך, נרשמה ירידה ניכרת בשימוש באפליקציות וויז, מוביט ופנגו של התחבורה הציבורית, מה שמעיד על העובדה שרבים לא השתמשו ברכב הביתי ולא נהגו לאף מקום ביומיים האחרונים.
על פי נתוני חברת HopOn, נראה כי ישנה ירידה דומה גם בשימוש בתחבורה ציבורית. ביום ראשון נצפתה ירידה של כ-8% ביחס לממוצע בימי ראשון ואתמול נצפתה ירידה של כ-9% לעומת הממוצע היומי. על פי נתוני HopOn, בתל אביב ישנה ירידה רחבה אף יותר בשימוש בתחבורה הציבורית של כ-12% ביחס לממוצע, זאת לעומת ירושלים למשל שהציגה ירידה של 6% בלבד ביחס לממוצע בעיר.
גל הקורונה הנוכחי הוא לא מה שיפתור באמת את העומסים בכבישי ישראל, והם צפויים לחזור ברגע שההגבלות וחידוד נהלי הבידוד יהיו ברורים יותר. עד אז, כל מה שנותר לנו הוא ליהנות מה"מתנה" הזמנית הזו.
לפניות לכתבת: avivim@ch2news.co.il