"לא הייתי מוכנה למשכן את האינטרנס של התושבים בתל אביב ולתקוע את הפינוי לעוד 5-7 שנים עד שנסיים לדבר בבית משפט", כך הסבירה היום (ראשון) השרה מרב מיכאלי את דחיית פינוי התחנה המרכזית בשנתיים נוספות, ואת הוויתור על העברת התחנה למתחם הפנורמה שיועד לכך בעבר. לטענת השרה ההתנגדות של העירייה לבנייה על השטח הסמוך למתחם, הייתה יכולה להקפיא את הפרויקט לשנים ארוכות, והניסיון לעשות זאת ללא שיתוף הפעולה שלה "היה מביא למלחמה ולא לתוצאה". עם זאת, ועל אף המהלכים האחרונים של ראש העיר, מיכאלי מתעקשת להציג חזית אחידה בין משרד התחבורה לעירייה.
רגע לפני כניסת השבת הודיעו שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש עיריית תל אביב רון חולדאי על הסכמות בנוגע לפינוי התחנה המרכזית בתוך 4 שנים. על אף שהשניים ניסו למתג את ההודעה כבשורה חיובית, רבים ציפו שהתחנה תפונה כבר ב-2023, עם הגעת נקודת היציאה הקרובה בחוזה מול חברת נצבא, שמנהלת את המתחם. אל מול חיצי הביקורת הרבים שנשלחו לעבר השרה, משרד התחבורה כינס מסיבת עיתונאים בניסיון להסביר את המהלך.
"שמתי את זה גבוה בסדר העדיפויות שלי ובניגוד לציפיות זה קורה", אמרה השרה. "תוך שנתיים לפחות חצי מהפעילות תעבור למתחמים אלטרנטייבים החרש הלוחמים ופנורמה. ובשנתיים לאחר מכן נשלים את המתחמים האחרים ונוציא את כל השאר. התחנה המרכזית תפונה ותיסגר. אי אפשר לסגור אותה מהיום למחר כי ככל שמדובר במפגע זה מספק תחבורה ציבורית למיליונים, גם מבחינה סביבתית וחברתית תחבורה ציבורית היא הפתרון הראשון במעלה ואי אפשר מחר כבר לסגור תחנה בסדר גודל כזה בלי שיש מקומות חלופיים. זה פרוייקט של 10-15 שנים לפחות, אבל משרד התחבורה בהסכם עם עיריית תל אביב הצליח, וזה לא פחות ממהפכה, שתוך שנתיים נוציא 50% מהפעילות ובתוך 4 לגמרי נסגור".
על הסאגה סביב חניון הפנורמה, שהעירייה הודיעה כי היא מתנגדת לפינויו לאחר שהושגו הסכמות ובכך דחתה את פינוי התחנה בשנתיים לפחות, אמרה השרה: "רצינו להשתמש בכל המתחם והאמנו שזה יהיה פתרון שיאפשר להוציא את הפעילות (מהתחנה המרכזית, א"מ) בתוך שנתיים, אבל בדרך הבנו שיש בעיה תכנונית. אין לזה פתרון ברמה המקומית. הדברים האלו מביאים תוצאה של מלחמה לא תוצאה של תוצאה, וזה היה מהלך שלא יכולנו לדעת כמה זמן הוא לוקח. אני לא הייתי מוכנה למשכן את האינטרנס של התושבים בתל אביב ולתקוע את הפינוי לעוד 5-7 שנים עד שנסיים לדבר בבית משפט".
"ככל שחוות הדעת של המשרד לאיכות הסביבה חשובה, זה המעמד המשפטי של המקום הזה מבחינה תכנונית שבשביל לשנות אותו צריך פעולות שלא יכולות לעשות ברמה המקומית, אלא צריך ללכת לרמה הארצית ושם זה פתוח להתנגדויות בתוך הוועדות ולמאבק משפטי", הסבירה מיכאלי לאחר מכן. "לא הייתי מוכנה לחכות עם הפינוי ולשים אותו במאבק משפטי ארוך שנים. בפנורמה יבנה שלב א' ובמקביל נקדם את שינוי הייעוד של אתר הטבע, ואז נוציא את שלב ב'. תוך שנתיים יהיה שינוי דרמטי בכל סביבותיה".
חולדאי מתנגד לפינוי התחנה? מיכאלי דובקת בשיתוף הפעולה
כשנשאלה השרה אם ראש העירייה משתף פעולה עם התוכנית, על אף שהתבטאויות שלו מהזמן האחרון מעידות על כך שאינו מתכוון לפנות את התחנה, אמרה השרה: "אני אחראית על מה שאני עושה, ואנחנו פועלים לפינוי מלא של התחנה המרכזית ועוברים לתפיסה אחרת, של מוספים שיהיו בינוניים בגודלם וסביבתיים ושירותיים, אז התחנה המרכזית תפונה ותיסגר. הפעילות גדלה בתחנה המרכזית ואנחנו רוצים להגדיל את התחבורה הציבורית, ולכן מקדמים מסופים חדשים, 9 מסופים חדשים בתל אביב ובכל חלקי הארץ עוד 40 נוספים. במקום לרכז את כל הזיהום והתנועה במקום אחר אנחנו נחלק את הכל למסופים. עיריית תל אביב הם שותפים טובים, יש לנו עניין לקדם אותם ביחד".
בהודעה המשותפת שפורסמה בשבוע שעבר נמסר כי בתוך כשנתיים תועבר לפחות 50% מפעילות האוטובוסים הקיימת אל מתחמים חדשים שייבנו באזור - הלוחמים והחרש, ובמקביל יקודמו מסופים במתחם פנורמה ובמקומות נוספים. לפי ההסכמות, רק בעוד ארבע שנים יימצא פתרון חלופי ליתר האוטובוסים. במקביל הבטיחו במשרד התחבורה ועיריית תל אביב הבטיחו כי בטווח הביניים הם יפעלו כדי להקל על חיי התושבים שגרים באזור התחנה, הן על ידי הגברת האכיפה על הניקיון והסדר והן על ידי הגדלה משמעותית של האוטובוסים החשמליים, שאינם מזהמים, בסביבת התחנה ובקווים היוצאים ממנה.