בסוף השבוע שעבר נייקי ישראל שולחת מכתבים לעשרות חנויות בישראל ומודיעה שהחל מהחודש היא מפסיקה למכור להם סחורה. למה? במכתב רשומים ביטויים עמומים כמו תחרות ואסטרטגיה, אך התשובה לא ברורה. אותם בעלי עסקים מקבלים את הבשורה בתדהמה ולא מבינים איך ישרדו בלי אחד המותגים הפופולריים בישראל, אך לטענתם נייקי מערימה עליהם קשיים כבר תקופה ארוכה.
"אנחנו רוכשים מנייק כבר מעל 30 שנה סחורה ועד עכשיו הכול היה פיקס", סיפר בתוכנית חיסכון רמי מתוק, בעלים של חנות למוצרי ספורט. "בשנים האחרונות הם התחילו לאט-לאט לקצץ לנו בכל דבר ודבר. הם התחילו מזה שלא סיפקו לנו דגמים מסוימים, שלשום המכתבים".
נכנסנו לחנויות "מגה ספורט" ו"פוט לוקר", שימשיכו למכור את מוצרי נייקי, ובאמצעות מצלמה נסתרת ניסינו להבין מהעובדים שלהם למה לדעתם זה קרה. "לא ימכרו את זה יותר במקום אחר", מסבירה אחת העובדות כשהיא מצביעה על מוצרי נייקי. כשהיא נשאלת מה הסיבה היא עונה: "כי זה מפריע לפוט לוקר. יש לקוח והוא אמר שמפריע לו. פוקס, כן, מפריע להם שמוכרים גם במקום אחר נייקי".
בחנות אחרת המוכרת דווקא מציגה תמונה שונה. לטענתה מאז הקורונה יש בעיה עם משלוחי הסחורה של רשת מוצרי הספורט הענקית. היא לא יודעת מה הסיבה אך טוענת ש"משהו השתבש שם".
חלק ממהלך גלובלי?
"נהיה להם את ויזל שפתח את 'דרים ספורט' ויש להם את 'פוט לוקר', והם לא צריכים אותנו יותר. הם יכולים להסתדר בלי החנויות הקטנות. החנויות הקטנות זה מאות בעלי משפחות שמתפרנסות", מסביר מתוק.
גם בן אביעד מחנות "שוק שחור" מציג טענות דומות: "במשך שנתיים הם מערימים עלינו קשיים שגורמים לך להבין שכמה כסף שתשים שם זה לא שווה. קודם כל הוא (רשת פוקס, מ"פ) מקבל סחורה חדשה שלושה חודשים לפני כל השוק".
בינתיים הראל ויזל טוען שאין לו שום קשר להחלטה שהתקבלה וגם חברת נייקי מכחישה שמדובר במהלך שנועד לסייע לרשתות הגדולות. מומחים בתחום מאמינים לגרסה הזו, שכן צעדים דומים מתרחשים בכל העולם.
"נייקי העולמית החליטה לחתוך את כל המכירה הישירה שלה לחנויות פרטיות", מסביר תמיר בן שחר, כלכלן ממשרד "צ'מנסקי את שחר". "בארץ מי שייהנה מהדבר הזה זו קבוצת פוקס שהיא הבעלים של חנויות נייקי ופוט לוקר".
מהראל ויזל ורשת פוקס נמסר בתגובה: "המהלך של נייקי הוא חלק מיישום החלטה אסטרטגית של נייקי העולמית. להראל ויזל ולחברת ריטיילורס מקבוצת פוקס אין שום קשר להחלטה".