במשך יותר מעשור המתינו תושבי מזרח עמק חפר ומנשה לתחנת הרכבת שהייתה אמורה לקום בשטחם, עד שגילו ברגע האחרון שהקמתה בוטלה על ידי משרד התחבורה. בישובי האזור מתגוררים כ-30-40 אלף איש שסובלים מפקקי תנועה כבדים, ובימים אלה הם יוצאים למאבק ציבורי אחרון בהחלטה לביטול תחנת הרכבת, לאחר ניסיון כושל לערער על ההחלטה בבג"ץ.
"עבדו עלינו, לא מעניינת אותם התחבורה", אומר ל-N12 פרופ' ניר שוולב, תושב קיבוץ בחן ודמות פעילה במאבק. לדבריו, "שרת התחבורה מרב מיכאלי מתרכזת במה שקורה בבועה התל אביבית וזונחת את הפריפריה. היא שרת התחבורה של תל אביב ומבחינתה שהפריפריה תירקב. היא לא מסכימה לדבר איתנו. אומרים לנו, 'תשכחו מזה, אין סיכוי'".
שוולב גר בקיבוץ עשר שנים, שלכל אורכן המתין לפתיחת התחנה המובטחת, אשר הייתה יכולה לייתר נסיעה של שעה וחצי במכונית בפקקים למרכז. "כל עמק חפר ינקו מהציפייה לתחנה הזאת. אין שום טעם להיות כאן אם אין תחנה. לא רק שאין כאן רכבת, גם אין כאן אוטובוסים. אומרים לנו – סעו 45 דקות לרכבת בנתניה. אין סיכוי שמישהו יישאר לגור כאן ככה".
רן שכטר, תושב גן יאשיה בעמק חפר, ממגישי העתירה בבג"ץ מצטרף לדברים ומסביר: "הפקיעו אדמות, מאות דונמים של חקלאים. הקימו מפלצות בטון ולא נוכל להשתמש בהן. משרד התחבורה נותן לנו נתונים הזויים ואנחנו מקווים שנצליח לשכנע בוועדת הכלכלה שאנחנו צודקים. משרד התחבורה לא סופר את תושבי הפריפרייה. התקוות לממשלת שינוי התמוססו, הן נעצרו בסיסמאות של השרה מיכאלי".
"אין ספק שנעשה עוול לתושבים"
המסילה המזרחית של רכבת ישראל, שנבנית בימים אלה וצפויה להיפתח לנסיעה בשנת 2026, תעבור מחדרה בצפון עד ללוד בדרום. עוד בשנת 2012 אושרה המסילה כתוכנית תשתיות לאומית, שכללה בתוכה את תחנת אחיטוב שבמזרח עמק חפר. אלא בפברואר האחרון החליטה שרת התחבורה דאז, מירי רגב, שלא לתקצב את התחנה, אחרי שכבר הופקעו עבורה שטחים ונעשו הכנות תשתית בשטח.
שיקולים תקציביים הם שהטו את הכף נגד תחנת אחיטוב, וגם נגד תחנת כפר סבא-צפון שנמחקה אף היא ממפת המסילה המזרחית. ואולם, גם גורמי המקצוע הסכימו אז לביטול התחנה, בנימוקים שונים. אחד מהם הוא שהרכבת לא תהיה יעילה אם תעצור כל כמה קילומטרים, זה מסלול שמתאים יותר למטרו או לרכבת קלה, לא לרכבת ארצית.
הנימוק השני, שגם שכנע את בג"ץ ללכת עם החלטת משרד התחבורה, הוא הפיתרון החלופי שמוצע לתושבים. מהו אותו פיתרון חלופי? באחרונה הונחה על שולחן התכנונים מסילה נוספת, "מסילת מנשה", שתהיה שלוחה של הרכבת המזרחית. במסגרתה עשויה לקום תחנה לבאקה-ג'ת, שתשרת גם את האזור של אחיטוב.
ואולם, גורמים ממשלתיים עמם שוחחנו מודים כי עד שתחנת באקה-ג'ת תקום, אם בכלל תקום, יכולות לחלוף 10-15 שנים. "גם אם תחבורתית מוצדק שלא להקים את התחנה באחיטוב, אין ספק שנעשה עוול לתושבים", אומרים הגורמים. ואם לא די בכך שהבטיחו לתושבים רכבת ולא קיימו – הרי שגם לא סיפקו שום אלטרנטיבה בעתיד הנראה לעין.
מלשכתה של שרת התחבורה מרב מיכאלי נמסר בתגובה: "רכבת היא כלי הסעת ההמונים המרכזי של מדינת ישראל, וככזו היא מקבלת את כל המשאבים הנדרשים לפיתוחה למען רווחת תושבות ותושבי ישראל בכל רחבי הארץ, ובוודאי לתושבי ותושבות עמק חפר. לפי ההחלטה שהתקבלה, בטווח הקצר תבנה תחנה במרחק 15 דקות נסיעה מהאזור, ובטווח הרחוק, תבנה תחנה נוספת במרחק 5 דקות נסיעה מהאזור. חלופות אלו נבחרו לאחר בדיקות מעמיקות ומקצועיות של כלל גורמי המקצוע במינהל התכנון ובמשרד התחבורה, באשר למציאת המיקום הנכון, היעיל ואפקטיבי ביותר להקמת תחנת רכבת באזור, הליך שמסקנותיו גובו בפסיקת בג"צ האחרונה בנושא.
"בחודשה הראשון בתפקיד, השרה נפגשה עם ראש מועצת עמק חפר ושמעה את עמדתה כמייצגת התושבים. יש לשרה הערכה מרובה לראש המועצה, כמי שמשקיעה רבות בתחבורה ציבורית ובתשתיות לשם כך – ובין היתר אושר למועצה להמשיך בפיילוט התחבורה השיתופית של 'קוויקר', מעבר להסכם הראשוני, בתקצוב מלא של משרד התחבורה. כמו כן, צוות הלשכה שוחח עם הפעילים ועם ח"כים הפעילים בנושא, ושמע את כלל הטענות.
"לצד ההערכה המרובה, ומתוך מחויבות לפסיקת בג"צ, ההחלטה של גורמי המקצוע באשר למיקום התחנה בסמוך ליישובים עירוניים ולאזורי תעשייה עתידי היא הנותרת, בשל התרומה התחבורתית הגדולה ביותר, וכחלק מהפקת לקחים לגבי הקמת תחנות רכבת במרחבים עם אוכלוסיה מפוזרת. הצורך החשוב ביותר הוא ששירות הרכבות באזור יהיה תדיר ואיכותי לכלל התושבות והתושבים בעמק חפר והסביבה כולה".