הצפות, גשם עז, סופות רעמים, רוחות חזקות ואפילו שלגים – בכל אלה נתקלנו בימים האחרונים בעקבות הסערה "אלפיס". כל מערכת מזג אוויר בסדר גודל כזה מביאה עימה נזקים גדולים למדינה ולתשתיות, אבל לא פחות מכך – נזקים רבים לאזרחים: רכבים הרוסים, הצפות בדירה, דודי שמש קפואים ועוד. באילו מקרים מגיע לנו פיצוי ואיך נקבל אותו? עו"ד גיל מור, שותף ומנהל תחום הנזיקין והביטוח במשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', עונה על כל השאלות עבור קוראי N12.
שאלה: האם מגיעים לי פיצויים על פגיעה מנזקי הסערה?
המדינה אינה מפצה כיום על נזקים לרכוש פרטי, דירות, בתי עסק ותכולתם ומכוניות כתוצאה מפגעי טבע. לכן, רק מי שביטח את רכושו או את רכבו יפוצה על-ידי חברות הביטוח. במרבית הביטוחים הסטנדרטיים, נזקי סערה לרבות גשם, שלג, שיטפון ונזקי ברד שבאו בשעת סערה מכוסים, ועל חברת הביטוח לפצות את מבוטחיה עבור הנזקים. עם זאת, חשוב להדגיש כי חדירת מים מבעד לקירות או מבעד לתקרה וספיגתם בהם שלא בשעת סערה אינם מכוסים. כשתסתיים הסערה, אנו צופים תביעות רבות של אזרחים שידרשו פיצוי על הנזקים שנגרמו להם.
שאלה: ומה קורה אם לא עשיתי ביטוח? אני נושא בעלות של כל הנזקים לבד?
בעקרון כן, אלא אם ניתן יהיה לייחס את הנזק לרשלנות כלשהי של צד ג' (כגון חלון או דוד שמש שהותקנו שלא כראוי, ליקוי בנייה או סטייה מתקן שגרמו להצפה וכד').
שאלה: הגדר שלי (או השער של הבית) ניזוקה. האם אני יכול לקבל פיצוי מהביטוח?
ביטוח הדירה הסטנדרטי שיש לרובנו אינו כולל נזקים לגדרות ושערים, למרות שבגלל שהם חשופים למזג האוויר – הם לעיתים הראשונים להינזק. בכל מקרה, במקרה כזה, עלות הנזק והתיקון על חשבונכם. שימו לב לכך.
שאלה: ומה לגבי התפוצצות קולטים בדוודי השמש שחשופים ישירות למזג האוויר או התבקעות צנרת?
המדובר בנזקים אשר אמורים להיות מכוסים בפוליסת הביטוח של נזקי סערה. כאשר אין כיסוי, ביטוחי הניזוק יצטרך לשאת בנזק בעצמו.
שאלה: אם מגיע לי פיצוי, איך אני מקבל אותו? ממי לדרוש אותו, איזה מסמכים אני צריך להגיש?
הנה כמה צעדים מומלצים שצריך לנקוט במצב כזה: מיד לאחר הפגיעה או הנזק, חשוב לעדכן את חברת הביטוח או סוכן הביטוח, ומומלץ כמובן גם לתעד את הנזק באופן רחב כל האפשר. כל התיעוד הזה ישמש אתכם בהמשך מול חברת הביטוח, הסוכן והשמאי מטעמם.
כאשר מתנהלים מול החברה או הסוכן, חשוב מאוד לעשות זאת בכתב, כדי שתהיינה לכם הוכחות במקרה הצורך.
חברות ביטוח לא משלמות למבוטחים על נזקים שהם יכלו למנוע באמצעים סבירים. כלומר, אם יש הצפה בדירה שלכם ולא הרמתם את החפצים מהרצפה, והחפצים ניזוקו – הרשלנות היא שלכם ולא תפוצו על הנזק.
החלטתם לפנות לבעלי מקצוע שיתקנו את הנזק? תשמרו את כל הקבלות והחשבוניות.
שאלה: האם אפשר לתבוע גורם רשמי על הנזקים, שאינו חברת הביטוח (למשל את העירייה, את חברת החשמל וכו')?
ישנם מקרים שבהם ניתן להוכיח שהנזקים אירעו בגלל רשלנות של גורם ממשלתי, ציבורי או גורם פרטי אחר (כגון שכן שביצע פעולת בנייה לא חוקית שגרמה להצפה בעת סערה או ליקויי בניה של הקבלן). בנוסף, אם ניתן להוכיח כי הרשות המקומית שלכם לא נערכה כראוי לחורף (למשל: גיזום עצים, ניקוי בורות ניקוז וכד'), ובעקבות כך נגרם לכם נזק, ניתן להגיש תביעה נגד הרשות המקומית. במקרים מתאימים ייתכן וניתן יהיה אף לקבוע את חברת החשמל או את רשות הניקוז.
שאלה: ביקר אצלי שמאי מטעם חברת הביטוח, אבל אני מרגיש שהוא לא אמד נכון את גודל הנזק (כלומר, מגיע לי הרבה יותר מהפיצוי שהוא אמר). האם יש דרך לערער על כך?
כן, אתם יכולים לגשת לשמאי אחר מטעמכם ובמידה והוא אומר שמגיע לכם יותר – להציג לחברת הביטוח את חוות הדעת הנגדית. עם זאת, התשלום לשמאי מטעמכם הוא על חשבונכם.
שאלה: העסק שלי הוצף. האם יש שוני בין ביטוח דירה וביטוח עסק?
עסק ודירה שונים מבחינת ההתייחסות הביטוחית. מרבית ביטוחי הדירה הסטנדרטיים כוללים ביטוח נגד נזקי סערה, ואילו ביטוח עסק אופייני אינו מכיל ואינו מכסה נזקים כאלה. עם זאת, יש גם בעלי עסקים שרכשו מראש פוליסות ביטוח מורחבות יותר, שכוללות גם נזקי סופה. בדקו מה כולל הביטוח שלכם.
שאלה: תבעתי את הביטוח. כמה זמן אמור לקחת עד שאקבל את הכסף?
עליכם להתאזר בסבלנות, לרוב לוקח זמן רב עד שבית המשפט מכריע בתביעות מסוג זה.