פרסום ראשון: בעקבות הפרסום בחדשות 12 - שופרסל תפסיק את פעילות ה"אתר הסודי" למגזר החרדי החל מהלילה (חמישי), כך הודיע מנכ"ל הרשת יצחק אברכהן. "נושא השקיפות וההוגנות מאוד חשוב לשופרסל ולי אישית", אמר. מוקדם יותר פרסמנו כי לקוחות הרשת הגישו בקשה לתביעה ייצוגית בגין הפליה של המגזר החילוני.
התביעה, שהוגשה על-ידי משרד עו"ד אורי קינן ושות', עומדת על סכום של חצי מיליארד שקל. לטענת הצרכנים, הרשת מפלה לקוחות שאינם חרדים, "והכל בשל בצע כסף". בקשה נוספת לתביעה ייצוגית על סך 10 מיליון שקלים הוגשה אתמול לבית המשפט על ידי עורך הדין האני טנוס. בבקשה של עו"ד טנוס נכתב: "הופתענו מהתעוזה של שופרסל, אשר מתברר מפעילה אתר סודי המיועד לצרכנים חרדים או דתיים ושם נמכרים מוצרים במחירים נמוכים בהרבה".
"בימים האחרונים הוצגו נתונים על פערי מחירים בין אתר "ישיר למהדרין" של רשת "יש חסד" מבית שופרסל, אתר הפונה למגזר המקש כשרויות גבוהות ופונה למגזר משפחות מרובות ילדים לבין המגזר הכללי", אמר מנכ"ל הרשת. "נושא הנתונים כפי שהוצגו בכתבה בהחלט לא פשוטים. לאור זאת החלטתי לעצור את הפעילות באתר ישיר למהדרין אנחנו נלמד את כל היקף אי ההתאמות שקיימים בין אתר ישיר למהדרין לאתר הכללי".
אברכהן הוסיף כי בשלב זה אין בכוונת הרשת להרחיב את הפעילות של "ישיר למהדרין" בכל חלקי הארץ: "נקפיא את הפעילות לזמן מה ולאחר מכן נצא עם מודל הפעלה חדש. אני מודה על עצם הפניית האירוע אלינו, אנחנו ננתח אותו ונפיק לקחים. נושא השקיפות וההוגנות מאוד חשוב לשופרסל ולי אישית".
=הפרשה החלה כשפערי המחירים הגדולים בין רשת שופרסל און-ליין לבין אתר "מהדרין ישיר", שגם אותו מפעילה הרשת פורסמו ב"תוכנית חיסכון". לקוחות הרשת החילוניים זעמו וטענו כי מדובר באפליה של ממש. נאור נרקיס, מנהל קבילות דיגיטליות, כתב אתמול ברשת: "בדקתי את סל הקניות הקבוע שלי, ומה שראיתי זה שהמחירים שאני משלם יקרים יותר ב-23% באתר שופרסל החילוני בהשוואה לאתר שופרסל למהדרין – וזה הופך להיות יותר מ-5,000 שקלים בשנה". כעת החליטו הלקוחות לקחת את המחאה לבית המשפט.
בתביעה טוענים הלקוחות כי "אורח חייה החילוני של התובעת ויתר חברי הקבוצה אינו מלמד מאומה על הקשר בין נתון זה לבין ההחלטה למכור להם מוצרים במחירים גבוהים יותר מלציבור חרדי. כך בוודאי, אין כל אפשרות לטעון כי אדם חילוני נחות מאדם חרדי או מתנהג פחות 'טוב' ממנו".
עורכי הדין שהגישו את הבקשה, אורי קינן, הילה אקרמן ואפרת יהב, אמרו: "אחת התביעות הצרכניות החשובות ביותר שהוגשו. מדובר באפלייה קשה על רקע שיוך מגזרי באופן בוטה. לא יעלה על הדעת שמגזר שלם התורם למדינה באופן קבוע יופלה לרעה באופן כזה".
בכתבות נחשף כי באתר המונגש לקהל הדתי והחרדי, מופיעים לעיתים קרובות אותם מוצרים שמופיעים באתר "הרגיל", אפילו עם אותו ברקוד ולפעמים המוצרים אפילו נאספים מאותו הסניף בדיוק. עם זאת, האתרים מציגים הבדל אחד עיקרי - המחיר.
בדקנו בעזרת אתר CHP את "שופרסל אונליין" מול אתר "שופרסל ישיר למהדרין" וגילינו יותר מ-1,100 פריטים זהים שנמכרים בפער של 10% ויותר, 665 פריטים זהים נמכרים בפער של 15% ויותר ו-320 פריטים זהים נמכרים בפער של 20% ויותר.
לשם ההשוואה: פיצה קפואה איטלקית נמכרת ב"שופרסל ישיר למהדרין" ב-15.90 שקלים - וב"שופרסל אונליין" ב-21.90 שקלים - פער של 37%. סופגניה גדולה רגילה נמכרת ב"ישיר למהדרין" ב-2.90 שקלים, וב"שופרסל אונליין" ב-5.90 שקלים - פער של 103%. סטייק סלמון קפוא נמכר ב"שופרסל ישיר למהדרין" ב-39.90 שקלים, וב"שופרסל אונליין" ב-64.90 - פער של 62%. ליטר שמן זית של דין שיווק נמכר ב"ישיר למהדרין" ב-29.90 שקלים, וב"שופרסל אונליין" ב-39.90 שקלים - פער של 33%.