עד 2025 לא צפויות רכבות לפריפריה בלילות, בימי שישי ובמוצאי שבת - כך עלה היום (שני) בדיון דחוף של ועדת הכלכלה בנושא. משרד התחבורה הבטיח שבעוד כחודש ייפתחו מספר קווים בימי שישי, ובעוד כארבעה חודשים גם הקו לירושלים, אך היו"ר ביטון דרש לגבש תוכנית חליפית בתוך חודש. על אף שהתבקשו להגיע, נציגי הרכבת לא התייצבו לדיון בוועדה אלא הופיעו בזום. יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, ויוזמת הדיון, ח"כ יעל רון בן משה, נזפו בהם: "אי התייצבותכם כאן בדיון היום מבזה את הכנסת ואת הדרישה הבסיסית מכם - לשרת את הציבור הישראלי".
עבודות חישמול מסילות הרכבת מביאות להשבתת קווים רבים, בעיקר לפריפריה, בימי שישי, בלילות ובמוצאי שבת, מה שמקשה על חייהם של אזרחים רבים שאינם מתגוררים בלב הארץ. ח"כ בן משה דרשה דיון דחוף בנושא והמצוקה הגיעה לשולחן ועדת הכלכלה. "שרת התחבורה אמנם הבטיחה כי חלק מהרכבות יחזרו, אך עד שנת 2025 לא אמורות לחזור הרכבות בזמנים אלו", ציינה ח"כ בן משה, שהגיעה לנושא מתוקף תפקידה כיו"ר הוועדה לפניות הציבור. "רמת האוטובוסים לפריפריה, המוצעים כחלופה לרכבות, נמוכה - הם מלוכלכים וישנים".
במהלך הדיון צויין כי הרכבות לא פועלות בשעות אלו כבר מעל שנה וחצי ולמרות התקופה הארוכה ברכבת לא טרחו ליידע את הציבור על כך מבעוד מועד. כפי שציינה ח"כ בן משה, עבודות החשמול אכן מתוכננות להימשך עד לשנת 2025. עם זאת הקו בין חיפה לתל אביב ייפתח בסופי השבוע ובלילות ב-2023. השיבוש בקווים לבאר שבע יימשך עד לשנת 2025, אך ברכבת מתכננים לעבוד על החשמול של מסילת הקו המערבי ומסילת הקו הישיר לסירוגין, כך שתמיד תהיה גישה לבאר שבע דרך אחד מהם.
יו"ר הוועדה קרא למשרד התחבורה לגבש תכנית חלופית לקווי הרכבת המושבתים ולהודיע על כך לוועדה בתוך חודש. עד להפעלת תכנית חליפית זו יש להפעיל תכנית תחבורה ציבורית חליפית מספקת, ולהודיע על כך בצורה בולטת ונגישה לציבור. עוד ציין ח"כ ביטון: "חובה על הממשלה להציג לשינוי דרמטי בנושא, ואנו נקיים דיון מעקב בעוד כחודשיים, ונדרוש בו נוכחות מנכ"לית משרד התחבורה ומנכ"ל רכבת ישראל".
אליאס מטר, מנהל אגף הפעלה במשרד התחבורה, הודה כי מיזם החישמול לא יהיה האחרון שיפריע לתנועה השוטפת של הרכבות ושיתף כי יש לשפר את תשתיות מסילות הברזל בכל הארץ ובהיבטים רבים. לדבריו, בעוד כחודש צפויים להפתחו מספר קווים גם בימי שישי, ובעוד כארבעה חודשים ישוב גם הקו לירושלים בימי שישי. "חשוב למשרד וחשוב גם לציבור שהמיזמים השונים יתקדמו ויסתיימו, ולא יידחו לתקופה ארוכה", אמר והבהיר כי באתר המשרד נמצאים כל החלופות לתחבורה הציבורית, ובנוסף מתוגברים האוטובוסים בקווים ובמועדים בהם הרכבת אינה פועלת.
משה דוידוביץ', ראש המועצה האיזורית מטה אשר, הגדיר את תושבי הפריפריה ואנשים עם מוגבליות כ"אנשים שקופים", שמשרדי הממשלה לא רואים אותם. עוד ציין דוידוביץ': "רק לפני כ-4 שנים חנכו באופן חגיגי את תחנה בכרמיאל תחת הכותרת חדשנות, נגישות ועוד... ומה קרה היום? אין חדשנות ואין נגישות. התחנה לא פועלת דווקא מתי שהציבור זקוק לה, כי הקו סגור לטובת עבודות חישמול".