אחרי שלמעלה משנה אזרחים רבים התקיימו בזכות דמי החל"ת, החודש הסתיימו התשלומים שמעבירה המדינה לבני 45 ומטה. אם קיווינו לחזות מיד בגל גיוסים משמעותי, נראה דווקא שמספר המשרות הבלתי מאוישות נותר בשיא. רגע לפני פקיעת מודל החל"ת, הביקוש לעובדים הגיע כמעט ל-130 אלף משרות פנויות בחודש יוני.
החל מענף הרכב והמזון, ועד הפארם והטכנולוגיה, חברות רבות מעידות על קושי לגייס עובדים חדשים. שוחחנו עם כמה מהן כדי לברר מה בדיוק הבעיה, כמה עובדים חסרים ואיזה משכורות בדיוק מוצעות לעובדים חדשים.
תחום התקשורת
"מנקודת המבט שלי, עדיין קשה לגייס עובדים כי שוק העבודה עדיין לא התאושש מהקורונה ומהשלכותיה", אומרת מורן ניניו, מנהלת משאבי אנוש בחברת סאני תקשורת, היבואנית הרשמית של מכשירי Samsung מובייל בישראל.
ממוצע השכר של אנשי ונשות המכירות בחברה נע בטווח של 10,000-12,000 שקל בחודש, אך עם הקידום ובהתאם לטיב העבודה השכר יכול לעלות לטווח של 15-20 אלף שקל. ניניו מסבירה כי משבר הקורונה שינה את הכללים בשוק התעסוקה: "עבור עובדים רבים חלה תפנית בניהול המסלול המקצועי ובסדרי העדיפויות שלהם. הצרכים שלהם השתנו וגבר הצורך באיזון בין הבית לבין העבודה, בהתאם הם גם נהיו בררנים יותר לגבי משרות עתידיות".
לא רק הקורונה הצריכה התאמות בגיוס העובדים, אלא גם הדור הצעיר שנכנס לשוק העבודה. "קהל המועמדים העיקרי שלנו, מושתת על דור ה-Z, שהוא דור אינסטנט, חסר סבלנות לתהליכי גיוס ארוכים ולכן אנו נדרשים, כמעסיקים, להתאים את עצמנו למציאות הזו – מצד אחד גיוס מדויק ואיכותי ומצד שני מהיר ותכליתי", מסכמת ניניו.
ענף המזון
רשתות השיווק הם מהענפים הבודדים שלא נפגעו כלכלית ממשבר הקורונה. עם זאת, רבים מהם סובלים ממחסור בכוח אדם. רשת הסופרים חצי חינם, למשל, מחפשת כיום כ-500 עובדים חדשים, נוסף ל-4,000 העובדים הקיימים ברשת.
השכר של הקופאים, הסדרנים ונותני השירות בסופרמרקט מתחיל מ-32 שקל לשעה – שהם כ-3 שקלים יותר משכר המינימום – ומשתנה בהתאם לתפקידים השונים. "בחודשים האחרונים גייסנו כ-100 עובדים בכל חודש, ולמרות זאת עדין קיים חוסר משמעותי באנשי צוות", אומרת סמנכ"לית שיווק וסחר ברשת חצי חינם, אורית שלום בג. "אנו נתקלים בימים אלה בקשיי גיוס, למרות סיום תקופת החל"ת".
ענף הרכב
שוק הרכב רותח והגיע לשיא בחצי השנה האחרונה בכמות המכוניות החדשות שעלו על הכבישים. למרות שקיימת בו דרישה גבוהה לעובדים בענף הרכב במגוון תפקידים בכל רחבי הארץ, מרכזי השירות נותרים ללא עובדים חדשים.
לפי נתוני הלמ"ס, השכר הממוצע בענף במגמת עלייה ועומד על 9,483 שקל בחודש בממוצע. כיום המשרות הכי מבוקשות בענף הרכב הן: מכונאים, מאבחנים, מחסנאים, טכנאים, מומחי מדיה ויועצי שירות.
"ענף הרכב עובר שינויים רבים בשנים האחרונות עם עלייה בכמות הרכבים, שינוי במערכות הנעה מתקדמות והחלפה של מערכות פנימיות טכנולוגיות יותר", אומרת חגית אליאס, מנכ"לית "מומנטום - מנוע הצמיחה של מקצועות הרכב בישראל". "לתמורות הללו יש השפעה על תפקוד מרכזי השירות, שכן נדרשים אנשי מקצוע עם רמת כשירות גבוהה המתאימה לטיפול ברכבים החכמים".
אליאס מסבירה כי קיימת כיום הזדמנות לגייס עובדים צעירים ומיומנים יותר, אבל עדיין הענף מתקשה לגייס בתקופה זו. מרכזי שירות מורשי יבואן מעסיקים היום כ-20 אלף עובדים במקצועות הליבה, והם צופים צמיחה של כ-15% במקצועות אלו עד אמצע העשור – כ-3,500 עובדים. כבר היום, יש מחסור של כ-7.5% במספר העובדים והוא קיים בכל המקצועות".
תעשיית האלומיניום
הקושי בגיוס כוח אדם לתעשייה לא התחיל בתקופת הקורונה ואינו רק בגלל החל"ת. מדובר בבעיה מתמשכת של עשרות שנים, למרות שכר מכובד שמציעים התעשיינים. השכר נע בין כ-10,000 שקל לפועל ייצור מתחיל ומגיע לעשרות אלפי שקלים למהנדסים.
נורית לוין, מנכ"לית חברת פרופאל אלומיניום, מתארת את המחסור בידיים עובדות בתעשייה: "בימים אלה אנחנו מתרחבים ומקימים מפעל צבע חדש לפרופילי אלומיניום. אנחנו זקוקים לכ-30 עובדים לפחות, למפעל החדש כמו גם למפעלים הוותיקים יותר. לאחרונה גייסנו עובדים ספורים בלבד ותהליך הגיוס עדיין ממשיך. למגוון רחב מאוד של משרות – בכל רמות ההשכלה וההכשרה".
לוין קושרת בין הביקוש לעובדים חדשים להזדקנות העולים מחבר העמים, שמאיישים משרות רבות בתעשייה: "העלייה הרוסית בשנות התשעים הביאה לשיפור מסוים במשך זמן מה בכוח האדם, אך עובדים אלו מזדקנים, פורשים לפנסיה ואין להם תחליף, הרבה בגלל שאין בארץ מספיק בתי ספר להכשרה מקצועית".
פארם ובריאות
הזכיינים המפעילים את סניפי סופר-פארם מספרים על חוסרים דרמטיים במצבת כוח האדם. כיום דרושים כ-100 רוקחים, כ-500 עובדים לתפקידים של קופאים ומחסנאים, וכ-20 אופטומטריסטים. את הפרטים ניתן למצוא באתר הרשת כולל הפנייה ישירות לסניפים ברחבי הארץ.
נוסף על כך, חברת MSD ישראל, הנציגה המקומית של ענקית התרופות העולמית, מחפשת אחר עובדים בתפקידים טכנולוגים שונים, ומדווחת כי הקושי בגיוס מורגש בימים אלה. דפנה בן-ארי, מנהלת משאבי אנוש ב-MSD ישראל, אמרה ל-N12 כי: "הקורונה טרפה את הקלפים בעולם העבודה – ברוב התפקידים והחברות כבר אין מגבלה גאוגרפית, מאחר ומדובר במודל עבודה היברידי, מה שמגדיל את התחרות בין המעסיקים". ל-MSD בישראל יש שתי חברות, אחת בתחום הפארמה ואחת טכנולוגית, ובשתי החברות יש יותר מ-20 משרות פתוחות לגיוס.