שלוש שנים מאז שאושר תקציב המדינה האחרון: הצעת התקציב לשנים 2022-2021 הופצה לשרי הממשלה לקראת דיון בנושא ביום ראשון. טבלאות התקציב, שהגיעו לידי N12, חושפות שסך הוצאות הממשלה לשנת 2021 יעמדו על כ-606 מיליארדי שקלים, מתוכם כ-68 מיליארדים בעבור התמודדות עם משבר הקורונה. בשנה הבאה, 2022, יירד התקציב ל-560 מיליארד שקל, שעדיין נחשב לתקציב גבוה במונחים היסטוריים.
הקיצוץ הגדול ביותר בתקציב 2022 יהיה במשרד הבריאות, שאחרי הקורונה הוצאותיו יופחתו ב-11 מיליארדי שקלים ל-43 מיליארד. חיסכון נוסף של 15 מיליארד שקל צפוי בהקצבות לביטוח לאומי, שזינקו בעקבות מודל החל"ת של המדינה ואמורות לרדת לרמה של 50 מיליארד שקל בשנה הבאה. הסכום שתעביר המדינה לרשויות המקומיות צפוי לצנוח ביותר ממיליארד שקל, לכ-6.1 מיליארד שקל. יש לציין שהמספרים המפורטים בסעיפי התקציב השונים טרם הוכרעו סופית, והם יסוכמו במהלך הדיון בממשלה.
בעוד שבממשלה מדברים על הקטנת הגירעון שנפער בתקופת הקורונה, תקציב הכנסת דווקא מתוכנן לזנק ביותר מ-100 מיליון שקל בשנת 2022 ולהגיע ל-932 מיליון שקל. כפי שדיווחנו, משרד הביטחון הצליח לחלץ מהאוצר תוספת תקציבית של קרוב ל-7 מיליארדי שקלים לעומת התקציב הנוכחי. תקציב הביטחון יעמוד על 55.8 מיליארד שקל ב-2022, לצד מיליארדים נוספים בסעיפים חיצוניים.
תקציב משרד ראש הממשלה יעמוד ב-2022 על 2.9 מיליארד שקל, לעומת 3 מיליארד בתקציב שאושר ל-2021. משרד החוץ יקבל תוספת תקציבית של כ-150 מיליון שקל ויגיע להוצאות מאושרות של 1.4 מיליארד שקל ב-2022. תקציב משרד החינוך יישאר סביב 66 מיליארד שקל בשנה.
עוד כוללת הצעת התקציב את תקרת הגירעון המותרת לשנים הקרובות. ב-2021 יהיה חייב הגירעון לעמוד על 6.8% לכל היותר מהתוצר של המדינה. התקרה תמשיך לרדת ל-3.9% ב-2022, ומשם תתכנס עד ליעד גירעון של 1.5% החל ב-2026 ואילך.
מסגרת התקציב ל-2021 תעמוד על 432 מיליארד שקל וב-2022 על 438 מיליארד שקל. ההפרש בין מסגרת התקציב לסך הוצאה כולל בעיקר החזר חובות ותשלום ריבית של המדינה. ב-2020, שבה לא היה תקציב מדינה מאושר אלא תקציב המשכי, עמדה מסגרת התקציב על 411 מיליארד, שסוכמו במסגרת פשרת האוזר.
עדיין לא סוכמו הבנות בין משרד האוצר למשרדים שונים כמו הבריאות והתחבורה. המחלוקת מול משרד הבריאות נוגעת בין השאר לשאלה האם התקנים והתקציבים שהועברו למערכת הבריאות הציבורית בגלל הקורונה יישארו גם בשנים הבאות או יחזרו לתת-התקינה שהייתה קיימת עוד קודם. מול משרד התחבורה אין הסכמות בנוגע להטלת אגרת גודש לנהגים שייכנסו לתל אביב, וגם נושא המטרו עדיין לא נסגר.