העמלה זה כל הסיפור: ביום שישי האחרון קרסה אפליקציית "וולט" לכמה שעות, בעקבות תקלה עולמית שעוררה תגובות נזעמות. בשנים האחרונות יצאה החברה מגבולות גוש דן ויותר ערים פגשו את השליחים בחולצות הכחולות - עד שהם הגיעו לבאר שבע. דווקא בבירת הנגב חיכתה להם קבלת פנים צוננת - והמסעדנים סירבו לשלם את העמלה הגבוהה שדורשת החברה על כל משלוח.
יוזמה חדשה שהוקמה תנסה לתת אלטרנטיבה לחברות השליחויות. "מדובר באפליקציה, בטכנולוגיה שמאחדת את כל המסעדות לתוך פלטפורמה אחת, שזה הדבר המורכב - זה הכוח של 'תן ביס' ו'וולט'", סיפר מייסד Foodba אילן זגדון.
"'Foodba' נולדה מתוך צורך מאוד חזק של המסעדנים להתמודד מול הגופים הגדולים שמכופפים אותנו אליהם", סיפר חנוך, הבעלים של מסעדת "הודו הקטנה" ובין המתנגדים לכניסתה של וולט לעיר.
בשלוש השנים האחרונות הוא עובד עם "תן ביס" ומתקשה לעמוד בעמלה הגבוהה שגובה החברה. "אני כאן 15 שנה, בסך הכול שלוש או ארבע שנים אני עובד עם החברות האלה", אמר. "זה גם כי דחפו אותי לקוחות שאומרים לי 'תשמע, אנחנו אוכלים אצלך קבוע, 'אבל יש לנו שוברים של תן ביס'".
רוב השליחים באפליקציה החדשה עובדים דרך המסעדות או חברות חיצוניות. מכל הזמנה שמגיעה דרך "פודבא" ישלמו המסעדנים רק 3%, לעומת עשרות אחוזים אצל המתחרים - וזה כל הסיפור. "מה שחווינו בקורונה גרם לחברות המשלוחים 'תן ביס' ו'וולט' להשתלט על השוק ולתפוס את המסעדנים בשעתם הקשה", אמר זגדון. "במקום לסייע להם - להוריד עמלות, להתחשב בהם, הם פשוט עשקו אותם ללא רחמים".
כיום וולט בבאר שבע עובדים בעיקר עם הרשתות הגדולות. זגדון בטוח שזה רק עניין של זמן עד שעסקים נוספים יצטרפו אליו. "כדי להיכנס ל-Foodba אתה עומד בתור, הכול כאן בעבודה בהתנדבות", הסביר. "זה להגיע, זה לצלם, אנחנו לא חברת וולט העולמית, אין לנו את התקציבים האלה. כל מסעדן עושה את המלחמה שלו. אני חושב שזה ישתכפל מהר מאוד לכל הארץ כי המסעדנים מבינים שלא ניתן להרוויח עם החברות האלה - הם יעשו את השיקולים שלהם".
מחברת וולט נמסר בתגובה: "המחירים של שירותי וולט זהים לאלה של חברות דומות בארץ ובעולם, כיוון שאלה העלויות למתן שירות מעולה לעסקים וללקוח. וולט מברכת על כל תחרות בענף".