ביום חמישי פרסמו שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר האוצר אביגדור ליברמן את הרפורמה שמתוכננת בתחום הייבוא: התוכנית כוללת מסלולי יבוא מקלים, הסרת חסמים והפחתת רגולציה - כל אלה אמורים לאפשר תחרות אמיתית בענפים רבים ולהילחם ביוקר המחיה. באוצר התייחסו לרפורמה כלא פחות ממהפכנית, אך האם גם בשוק התלהבו מהמילים הגדולות? פנינו למנהלי רשתות השיווק הגדולות כדי להבין מה דעתם על התוכנית.
"לראות עיני, הרפורמה המוצעת לא תפתור את בעיית יוקר המחיה, לפחות לא בתחום של התמרוקים", טוען אדם פרידלר, מייסד רשת "גוד פארם", בשיחה עם N12. "הבעיה בתחום הזה היא לא המחסור בייבוא מקביל, הבעיה היא בכלל הריכוזיות שיש בקרב הספקים - הספק שמוכר לך את הדאורדורנט הוא גם הספק שמוכר לך את הסבון, סכין הגילוח, ובמקרים רבים גם את הפסטה, הקורנפלקס או השמן. לכן גם אם אני אמצא איזשהו דאורדורנט יותר זול במדינה בחו"ל, אוכל לייבא אותו באופן יחידני, אני עדיין אצטרך את הספק ליתר המוצרים.
"אני לא בטוח שרפורמה שתאפשר לי להביא פריטים בודדים זולים מחו"ל תעשה משהו, וזה הרי לא ריאלי להביא את כל מגוון המוצרים הבודדים מחו"ל, ולא לעבוד מול ספק. זה לא עובד ככה, בשביל לתכנן מלאי וצפי מלאי עתידי, אתה יכול לעשות את זה רק מול הספק או המפעל".
מלבד פרידלר, שאר המרואיינים שהגיבו לתוכנית לא רצו להיחשף בשמם, על אף היותם אנשים מרכזיים מאוד במשק, זאת כדי לא להסתכסך עם היבואנים הגדולים שמספקים להם את הסחורה, או לחלופין עם משרדי הממשלה שאחראיים לתחומם. הדבר יכול גם הוא ללמד על יחסי הכוחות בשוק הקמעונאי.
מנכ"ל נוסף, של אחת מרשתות מוצרי החשמל, ששוחח עם N12 וביקש להישאר בעילום שם, לא הביע ביטחון ביעילות הרפורמה: "כשנותנים לפוליטיקאים לנהל את המערכה, הם יחפשו כותרות מפוצצות, בעוד מי שכותב את לשון החוק עשוי לפספס במילים את הנקודה. לדוגמא: כאשר אומרים שמכונת כביסה בוש שנמכרת בבריטניה, אפשרי לייבא לישראל ללא הצגת ראיות למקוריות, אלא להסתמך על בדיקת תקן ארופאי – אז מי ימציא לי את בדיקת התקן? הדילר לא מקבל אותו".
עוד הוסיף אותו מנכ"ל כי "כיום הבעיה היא גלובלית ועוסקת בחסימת היבוא המקביל על ידי היבואנים הרשמיים, המלחמה היא על הראש של הדילר שמכר לך את הסחורה, היבואן הרשמי יודע להגיע אליו דרך המספר הסיריאלי המודבק על המכשיר ולכן יבואנים פרללים נוהגים להשמיד את המספר הזה". אז אמנם המנכ"ל מסכים שמדובר בחוק חשוב, "אבל יש בו חורים שנגלה רק אחרי שהוא יצא לפועל".
"מהלך חשוב, אך את התוצאות לא יראו בקרוב"
אך יש כאלה שמאמינים שהרפורמה הזו היא הצעד הנכון, גם אם לא היחיד, להורדת יוקר המחיה. אחד מהם הוא סמנכ"ל של רשת שיווק גדולה מאוד בארץ, שהעדיף גם הוא לא להיחשף בשמו: "למיטב ידיעתי הנושא של רישוי ורגולציה אל מול מדינת ישראל הוא חסם משמעותי של ייבוא היום, גם היבוא המקביל וגם יבוא בכלל. אני חושב שהסרת החסם הזה תגביר משמעותית את כמות היבוא ואת מגוון המוצרים המיובאים. מדובר במהלך אמיתי וחשוב ובאמת, באמת יעיל".
אותו מנכ"ל מאמין שהמפתח להצלחת הרפורמה הוא דווקא גורמים בשוק שירצו להשתמש בה ולהתחרות עם הספקים הפועלים כיום: "ההערכה שלי היא שהמהלך, כמהלך ממשלתי להסרת החסם או המורכבות הרגולטורית, הוא מהלך נכון, אבל הוא מהלך שאת התוצאות שלו אולי לא יראו מידית, אלא בטוח קצת יותר ארוך. כעת צריכה להיכנס מספיק סחורה לארץ, מספיק מגוון שיעודד פה את התחרות ויגרום לירידת מחירים. והפרמטר הכי משמעותי יהיה אחרי הפעלת החוק והרפורמה שיהיו מספיק שחקנים, יבואנים, שיכנסו לתחום הזה ויביאו לפה הרבה סחורה מותגים מוכרים ומובילים במחירים תחרותיים".
"זאת אומרת צריכים לקרות פה שני דברים: א. שלחוק הזה באמת יהיו שיניים, וב. שיהיו הגורמים העסקיים שידעו לקחת את הדבר הזה ולמנף אותו. אם זה יקרה בצורה טובה ונכונה זה בהחלט תהיה לזה השפעה, לדעתי לא מחר או מחרתיים אלא בטווח הארוך".