בממשלה חושבים לפתור את בעיית הפקקים במרכז הארץ באמצעות גביית אגרה מנהגים בכניסה לתל אביב. ואולם, באותה העת עושה המדינה את ההפך הגמור, כשהיא מתמרצת את עובדי המגזר הציבורי לעשות שימוש במכוניות פרטיות – אלה המסקנות העולות מסקירה שפרסם היום (רביעי) אגף הכלכלנית הראשית באוצר, בנושא ההשפעה של החזר הוצאות רכב במגזר הציבורי.

באוצר מעריכים שרכיב החזר הוצאות הרכב במגזר הציבורי אחראי ישירות להוספת כ-9,200 מכוניות פרטיות לכבישי הארץ העמוסים - וזה עבור העובדים בענף מנהל ציבורי בלבד. לפי הדוח, כתוצאה מהזכאות להחזר הוצאות רכב, עובדי ענף המנהל הציבורי הרלוונטיים מחזיקים יותר רכבים, ורוכשים פוליסות ביטוח רכב יקרות יותר.

 

רבים מעובדי המגזר הציבורי, המונה כ-700 אלף ישראלים, זכאים להחזר על הוצאות רכב קבועות שכוללות הוצאות אחזקה, ביטוח רכב ואגרה שנתית, באופן שמותנה בבעלות על רכב. כ-80% מהעובדים במשרדים ממשלתיים זכאים להחזר זה. עובד שלא מחזיק ברכב פרטי נאלץ לוותר על ההטבה, שעומדת על כ-2,000 שקל בממוצע בחודש. בעבר נבחנו הצעות לתגמל כספית עובדי מדינה שבוחרים להתנייד דווקא בתחבורה הציבורית.

התוצאות מלמדות שהעסקה במינהל ציבורי, הכולל בין היתר את העובדים במשרדי הממשלה, מעלה את ההסתברות של משק בית להחזיק לפחות רכב אחד בכ-4%-7%. רק מיעוט קטן של משקי הבית שבהם קיים מפרנס במנהל הציבורי, 6.7% בלבד, אינם מחזיקים רכב כלל. זאת, לעומת כ-18% ממשקי הבית המועסקים ביתר ענפי המשק. יתרה מכך, כמחצית ממשקי הבית בהם ישנו מפרנס במנהל הציבורי מחזיקים לפחות שני רכבים.