שנת 2020 הייתה לא פשוטה עבור העסקים הקטנים בישראל. מנתוני דן אנד ברדסטריט עולה שבמחצית הראשונה של 2020 נסגרו מעל 37 אלף עסקים, ועד סוף 2020 המספר זינק לסגירת כ-75 אלף עסקים, לעומת כ-40 אלף שנפתחו. העסקים שנסגרו היו בעיקר בתחום המסעדנות, האופנה והתיירות, ומבין העסקים שנותרו פתוחים דווח על ירידה ממוצעת של 47% בהכנסות.
למעשה, זו הייתה השנה הראשונה מזה עשור בה המשק הישראלי התכווץ. כלומר, תוספת העסקים הייתה שלילית - כמות העסקים שנסגרו הייתה גבוהה מכמות העסקים שנפתחו. 75 אלף העסקים שנסגרו מהווים עלייה של כ-65% בכמות העסקים שנסגרו לעומת 2019 (אז נסגרו כ-45 אלף עסקים). 40 אלף העסקים שנפתחו מהווים ירידה של כ-30% לעומת 2019 (בה נפתחו כ-56 אלף עסקים).
בין הענפים הבולטים בהם נרשמה כמות גבוהה של סגירות עסקים: מסעדות (כ-4,000 מסעדות ודוכני מזון נסגרו), קבלני עבודות בנייה ושיפוצים (כ-2,000 עסקים נסגרו בתחום), הסעות ותחבורה (כ-1,200 עסקים נסגרו בתחום) וחנויות אופנה והלבשה (כ-950 נסגרו בתחום) ועוד. הענפים שנותרו יציבים היו הייטק, תעשיית המזון ותעשיית הפרמצבטיקה.
ההאטה המשיכה גם במחצית הראשונה של 2021, אבל יש סיבה להיות אופטימיים - על פי התחזיות במחצית השנייה של 2021 אמורה להירשם התאוששות בשוק, אם כי עסקים חדשים, שנפתחו במהלך השנתיים האחרונות, עדיין נמצאים בסיכון. למרות האתגרים הצפויים במהלך שנת 2021, המשק הישראלי מאופיין בחוסן רב, ובהסתמך על משברי עבר, מקומיים (אירועים ביטחוניים) ועולמיים (המשבר הכלכלי של 2008-2009), הוא בדרך כלל נוטה להפגין התאוששות מהירה לאחר משברים.
החשיבות של נוכחות אונליין לעסקים בתקופת הפוסט-קורונה
בעקבות הפתיחה המחודשת של המשק, להערכת דן אנד ברדסטריט צפויה עלייה בנפח פעילות העסקים, ובהתאמה, עלייה מחודשת בצריכה הפרטית בקרב הציבור. על בסיס קצב החיסון המהיר, המשק הישראלי צפוי לחזור להציג צמיחה חיובית כבר בשנת 2021, המוערכת ב-4-6%. בכל הקשור בנתוני פתיחות וסגירות עסקים, שנת 2021 צפויה להיות שנה טובה יותר בקרב העסקים בהשוואה לשנת 2020, אך עדיין פחות טובה משנת 2019, טרם עידן הקורונה.
״הייתה שנה לא פשוטה״, מספר מקס אוקונוב, מנהל הדיגיטל של B144. ״הרבה עסקים קטנים שלא היו מוכנים עם תזרימי מזומנים מצאו את עצמם עם גירעונות, בעיקר עסקים של נותני שירות, אפילו כאלה שאנחנו לא תמיד חושבים עליהם כמו מנעולנים ועובדי גרר. בתחום המוצרים הפגיעה הייתה קטנה יותר מכיוון שהרבה מוכרי מוצרים השכילו לעבור במהרה למכירה אונליין או סוג של חצי אונליין - פרסום בקבוצות וואטסאפ ובפייסבוק, חיובים טלפוניים וכדומה״.
למעשה, המעבר למכירה אונליין החל להתרחש עוד לפני מגפת הקורונה, אך המגפה הבהירה לבעלי העסקים הקטנים - וגם ללקוחות - עד כמה הכלי הזה הכרחי בעולם של ימינו, גם עכשיו, כשהשוק חוזר אט אט לשגרה.
כדי לעזור לעסקים להתאושש מהמשבר הכלכלי תוך חיזוק הנוכחות שלהם באונליין, חברות שונות מספקות שירותי שיווק ופרסום אפקטיביים וממוקדי קהל יעד. חברת B144 מבית בזק למשל, מציעה את השירות הזה בדיוק, במחיר תחרותי למדי - תמורת כמה מאות ש"ח בחודש, תקבלו חבילה שמותאמת לצרכי העסק וכוללת שירותים כמו קמפיינים בגוגל, פוסטים בפייסבוק, כתבות תוכן באתרים המובילים, כתבות וידאו, הקמת עסק בגוגל מאפס, אתרי תדמית, אתרים מכירתיים ועוד.
איך כל זה מתאפשר בתקציב כל כך קטן? אוקונוב מסביר: ״יש לנו מערכות שפותחו על ידינו או שרכשנו שמתבססות על בינה מלאכותית. הן לומדות את השטח כל הזמן ויודעות לקלוט שינויים קטנים אפילו טוב יותר מהמוח האנושי, כך שהן יכולות לעשות אופטימיזציה. יש לנו כמובן מומחים בתחום שמנהלים את הכול מלמעלה, אבל המערכות הדיגיטליות המתקדמות מאפשרות לנו לנהל מעל 30 אלף לקוחות בצורה אופטימלית עם צוות לא גדול, מה שמאפשר גם יעילות טכנולוגית ברמה גבוהה וגם מחירים נמוכים עבור העסקים הקטנים שאנחנו משרתים".