לשכת הספנות הישראלית יחד עם התאחדות התעשיינים ומועצת המובילים הישראלים שלחו היום (שלישי) מכתב דחוף לשרת התחבורה מירי רגב, ובו תיארו עומס חריג של אוניות עם סחורה בנמלי הים התיכון שיוצר עיכובים משמעותיים בקצב הפריקה והשילוח.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
ראשי הענף מספרים במכתב שבימים אלו מספר האוניות הממתינות להיכנס לנמלים נע בין 40 ל-60, ואף טוענים כי "לא זכור עומס הדומה לזה". הסיבות לעומס נעוצות בכמויות ייבוא גדולות של מוצרים וחומרי גלם ועלייה בהזמנות למוצרי צריכה. העלייה החריגה הזו בקצב הגעת האוניות הממתינות עולה על יכולת קיבולת הנמלים.
על אף שנעשים ניסיונות למקסם את הקצאת הצוותים לפריקת מטענים ככל שאפשר, חברות הנמל לא עומדות בעומס ו"המצב התפעולי בנמלים הוביל ל'מצור ימי'", שמשפיע על כלל המגזר העסקי ומאיים על שרידות עסקים. כך מתואר במכתב שעליו חתומים ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, עו"ד אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר ת"א, ד"ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית וגבי בן הרוש. לעיכובים משמעויות חמורות, בהן פגיעה בקבלת סחורות, מוצרים וחומרי גלם, פגיעה במוניטין היצוא הישראלי, פגיעה בכושר הייצור הישראלי באופן ישיר ועקיף ותשלומים עודפים המושתים על בעלי המטענים. "הנזק למשק הישראלי גדל מדי יום", נטען במכתב.
עוד נכתב שחלק מהעומסים ייפתרו כאשר יפתחו רציפים נוספים לצד חברות הנמל הקיימות בסוף השנה, אולם יש לפתור את המצב הקיים ולא ניתן לחכות לכך. כבר עתה הוגבלו הטעינות והפריקות לכל אונייה בנמלים, מה שהביא בתורו לקיצוץ בכמות המכולות המיובאות.
"נוכח מצב זה, החריג בחומרתו, אנו מבקשים את התערבותך האישית למציאת פתרונות לשיפור המצב התפעולי בנמלי הים", כתבו ראשי הענף לשרת התחבורה. במכתב הוצע להאריך את משמרות העבודה בנמלים ואת הפעילות בסופי שבוע, הקדמת פתיחת הנמלים החדשים ושימוש ברציף חברת החשמל. עוד דרשו במכתב לתאם "פגישה דחופה עם כלל אנשי המקצוע בענף על מנת לגבש פתרונות אשר ימנעו נזק נוסף לעסקים בישראל, ולהעלאות מחירים".