במשך שנים פייסבוק מאפשרת לבעלי עסקים לפרסם את עצמם ואף למכור את מוצריהם ברשת. התעשיה הזו צמחה עד כדי כך שרבים מבעלי העסקים מסתמכים על הפלטפורמה הזו ומששקיעים משאבים רבים על מנת להתאים את חומרי הפרסום שלהם אליה. אך בחודשים האחרונים משהו השתנה: בעלי עסקים קטנים ובינוניים טוענים שהרשת החברתית, שמרוויחה רבות מהשימוש שלהם ברשת, מונעת מהם לפרסם למשך חודשים ארוכים, ולא מספקת הסברים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"לפני שלושה חודשים פתאום פייסבוק חסמה אותי", סיפרה אורית הרטום, בעלת קליניקה גדולה בשרון המתמחה ברפואה סינית וסיוע לירידה במשקל. "אני עובדת עם פייסבוק כבר 5 שנים, ורוב העבודה שלי מגיעה משם".

אורית הרטום
אורית הרטום, בעלת עסק שנפגעה מפייסבוק

אורית הדגישה שהרשת החברתית לא סיפקה כל הסבר לחסימה, ואפילו לא הודיעה לה על ההחלטה. "פתאום הפסיקו להגיע לקוחות חדשים, לא ידעתי מה קרה", שיחזרה. "בדקתי את החשבון והתברר שהם ביקשו שאשלח להם הרבה מאוד טפסים שדרשו בירוקרטריה רבה וזמן רב. דווקא בתקופה הזו - שגם כך מתמודדים עם השלכון הקורונה, ההכנסות שלי ירדו ב-50%".

גם אקסניה טנצ'ב, בעלת מכון טיפוח ויופי בהוד השרון תארה רצף אירועים דומה. "הוצאתי כ-8000 שקלים על סרטונים ייעודיים לפרסום בפייסבוק", סיפרה. "ופתאום, בלי התראה מוקדמת, פייסבוק חסמו את העמוד של העסק שלי".

אקסניה טנצ'ב
אקסניה טנצ'ב, בעלת עסק

"הפרסום שלי בפייסבוק תפס תאוצה בעיקר בשנים האחרונות, ונפח ההכנסות שלי מהרשתות החברתיות הוא משמעותי", טענה. "כבר יותר מחודש וחצי שתהליך האימות נמשך ואני לא יודעת מתי אוכל לחזור ולפרסם. בנוסף, הסרטונים שבהם השקעתי כסף רב, ויועדו לתקופת החגים, כבר אינם רלוונטיים, מה שהוביל להפסד נוסף".

אורי יעקובוב, בעלים של עסק לשטיפת רכבים שחשבון הפייסבוק שלו נחסם כבר בחודש ספטמבר, סיפר שהוא מוציא 30 אלף שקלים בחודש על פרסום, וכעת הוא מתקשה למצוא גורם בפייסבוק שיוכל לסייע לו. "אין עם מי לדבר", הוא טוען. "בכל מקום אחר יש שירות לקוחות, אבל במקרה הזה אני מדבר עם מישהו בהודו. אני מעביר מייל, ועוד אחד, ושום דבר לא מתבצע".

סער ברעם
סער ברעם, מומחה לשיווק דיגיטלי

"לפייסבוק יש מדיניות פרסום מאוד נוקשה", הסביר סער ברעם, מומחה לשיווק דיגיטלי. "בפועל, הם פוסלים תכנים רבים שהם לגיטימיים לגמרי. אם נקלעתם לסיטואציה כזו, אין דרך לפתור את הדברים מלבד לשתף פעולה עם הדרישות של פייסבוק ולהגיש את המסמכים הנדרשים לאישור, ורק בתנאי שהם מתקבלים ועברו אימות ניתן להגיש ערעור על החסימה. חשוב לעקוב ולוודא שהמסמכים מתקבלים, ובמידה והם נדחים, לבצע פנייה מחודשת".

מפייסבוק נמסר בתגובה: "פייסבוק מציעה שירות תמיכה חינמי לכלל העסקים שנמצאים על גבי הפלטפורמות דרך מרכז התמיכה שלנו לעסקים הכולל גם צ׳ט תמיכה. במקביל, אנחנו עובדים במטרה לשפר את היכולות והכלים שלנו, על מנת שנוכל להציע תמיכה נגישה יותר ופשוטה לשימוש".