הרכבת הקלה בת"א תעלה את שווי הדירות? על פי יו"ר לשכת השמאים לשעבר התשובה היא כן ובעשרות אחוזים. סקירה שהוזמנה על ידי חברת נת"ע, שמתמודדת עם הררי תביעות מבעלי נכסים שחיים בצמידות לקו הרכבת וטוענים כי היא תוריד את ערך הדירות שלהם, מציגה תמונה הפוכה. צמידות לקו הרכבת הקלה לא רק שאינו פוגע בשווי הדירות, הוא מעלה אותם.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים לשעבר, וירון להט, שמאי מקרקעין, יצאו לבדוק את הטענה, שלפיה אומנם קרבה לרכבת הקלה היא חיובית ומעלה את ערך הדירות, אך השקה פיזית של ממש דווקא פוגעת בשווי הנכסים. מכיוון שהרכבת הקלה היחידה שפועלת היום בארץ היא בירושלים, השמאים בדקו את השינוי במחירים בבירה והם צופים מגמות זהות במרכז.
עלייה של חצי מיליון שקלים
הממצאים, לטענת השמאים, מצביעים על מסקנה מובהקת: עלייה כמעט גורפת במחירי הנכסים לאורך תוואי הרכבת הקלה ותחנותיה, מעבר לעליית מחירי הדירות הכללית בעיר. נוסף על כך, נבדקו בנפרד דירות שקרובות לקו הרכבת לעומת דירות שקרובות לתחנות הרכבת. מהבדיקה עולה, כי לא ניתן לייחס חסרונות לקרבה לתחנות או לתוואי.
על פי הבדיקה, שווי הנכס יעלה בכ-17% במרכז העיר ובכ-34% בשכונות המרוחקות.
"אנו סבורים כי בגבילות פיזית ממשית לקו הרכבת הקלה יש משום השבחה לכלל הנכסים ולא ירידת ערך על כל המשתמע מכך (טענות בדבר מפגעי רעש, לכלוך ותנועת הולכי רגל)", נכתב בסקירה. עוד הוסיפו השמאים כי הם לא רואים סיבה למגמה שונה בתל אביב ובמרכז הארץ. הם אף ציינו שמצוקת החניה בתל אביב עשויה להביא להשבחה גבוהה אף יותר מירושלים.
דירת שני חדרים בתל אביב, שצמודה לרכבת הקלה ושוויה כיום כ-2 מיליון שקלים, תעלה ל-2.35 מיליון שקלים. בפתח תקווה העלייה אף תהיה משמעותית יותר: דירת 3 חדרים ברחוב פינסקר שבעיר, ששווה כיום 1.5 מיליון שקלים, תעלה ל-2 מיליון שקלים.
כדי לבחון את השפעת הרכבת הקלה על מחירי הנכסים, השניים ערכו סקירה של עסקאות חוזרות באותם נכסים הצמודים לקו הרכבת, משנת 1998 ועד היום. כלומר משלב טרום הגשת תוכנית המתאר ועד לאחר מועד הפעלת הקו. מממצאים אלו הם ניכו את עליית מחירי הדיור הכללית בבירה ולטענתם התוצאות אמורות לשקף גם את מה שיקרה למחירי הדירות לאורך הקו הירוק והקו הסגול בתל אביב.
הדיירים ספקנים: "מעל 100 תביעות"
מי שלא משתכנעים וטוענים דווקא לירידת שווי הדירות הם חלק מבעלי הדירות הצמודות לרכבת. כך לדוגמה דיירי הבניינים האי-זוגיים ברחוב ארלוזורוב בואכה דיזנגוף, טוענים כי רציף התחנה המתוכנן יחסום להם את החניות, ימנע מהם לממש זכויות על הקרקע ויוריד את שווי הדירה שלהם.
"אני לא מדבר על הפרברים שמגיעים אל העיר, הם ייהנו מהרכבת הקלה", טוען אחד מבעלי הדירות ברחוב ארלוזרוב. "אנחנו, מי שלמעשה גר בעיר הזו או מחזיק פה נכס, איכות החיים תרד ותרד באופן דרמטי".
גם דיירי הפרויקטים לקחו שמאי מטעמם שטוען ההפך מנת"ע. עו"ד ירדן בוחניק לנדסברג, תושבת רחוב ארלוזרוב: "אנחנו התושבים ברחוב ארלוזרוב הגשנו מעל מאה תביעות נגד נת"ע בגין ירידת הערך הצפויה לאור הקו הסגול של הרכבת הקלה ברחוב. הסכומים נעים בין חצי מיליון שקלים ועד מיליון שקלים".