שתי הסיבות לכתיבת הטור הזה הן פוסט שעלה השבוע בקבוצת מחפשי עבודה גדולה בפייסבוק, ומסמך קורות חיים של מנהלת אגף משאבי אנוש שביקשה את חוות דעתי.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
נתחיל בפוסט שהתמקד בשאלה האם צריך לכתוב תמצית בראש מסמך קורות חיים, המלצה שהכותבת ראתה בהמון אתרים שעוסקים בנושא. היא קבלה עשרות תגובות, רבות מהן של יועצי קריירה ו/או מנהלי משאבי אנוש בהווה ובעבר, שלא ידועים דבר וחצי דבר על הקריירה של השואלת. למרות זאת, כולם ללא יוצא מהכלל, המליצו על פתיח בראש המסמך, משלל סיבות: "כןןןןן, מומלץץץץץ! יש לך פה הזדמנות לשווק את עצמך, לא תקפצי על זה?", "זה הכרחי, זה המקום לתת מיתוג אישי/ערך", "כן, זה מה שהולך היום", "ארגונים לא קוראים קורות חיים, הם רק מרפרפים כמה שניות לכן מומלץ מאוד פתיח" ועוד.
הקדמה לספר
המגיבים היו תמימי דעים כי התמצית צריכה לכלול 3 נקודות קצרות: עיקרי הניסיון התעסוקתי, כישורים ומיומנויות מקצועיות ואישיות, ומה בעל המסמך מחפש - כמות אינפורמציה שבהגדרה לא יכולה להיות קצרה. חלקם המליצו לפרט "את הערך שלך כאדם", "המוטיבציה לתפקיד", "למה דווקא את", "משהו שמייחד אותך", כמובן בשילוב מילות מפתח - והרי לכם הקדמה לספר.
ובכן, פתיח עלול להביא יותר נזק מתועלת, למעט בשני מצבים שאפרט בהמשך, שגם בהם התרומה שלו מוטלת בספק רב. מדוע? קודם כל משום שהרוב המכריע של המגייסים לא קוראים את הפתיח, בוודאי שלא לצורכי סינון. אוששתי את האמור עם מספר לא מבוטל של מנהלים ואנשי השמה מהמקצועיים בארץ שסיננו עשרות/מאות אלפי מסמכים, וכולם אמרו "אני לא קורא/ת את הפתיח" (למעט אחת שאמרה כי לפעמים היא מציצה בו לפני הראיון).
ולמה הם לא קוראים? כי זה לא מעניין אותם. מגייסים לא מסננים אנשים לפי הכישורים והמיומנויות המקצועיות שלהם אלא בהתאם לאופן שהנ"ל באו לביטוי בפוזיציות שתפס כל מועמד בשוק העבודה- כלומר באיזה חברות עבד ובאילו תפקידים - ואכן זה הדבר הראשון שמגייסים בודקים, עם דגש על התפקיד הנוכחי/אחרון.
גם התכונות האישיות לגמרי לא מעניינות אותם, ולא כי הן לא חשובות מאד, פשוט משום שאמינותן במסמך היא אפסית - כל אחד יכול לכתוב כמה הוא נפלא, אמין, בעל מוסר עבודה וחרוץ, כולל העצלנים ביותר. על כן, למעט מי שאין לו שום דבר אחר למכור פרט לאישיותו (למשל בתפקידים לא מקצועיים), המקום לשווק אותה הוא לא בקורות חיים אלא במדיום אחר - בראיון העבודה.
מבחן שילוט חוצות
ומה לגבי מה שהמועמד מחפש? זה ממש, אבל ממש לא מעניין את המגייסים. הוא יכול לחפש מה שהוא רוצה, והם מצידם ימשיכו לחפש רק מה שהם רוצים - כלומר ניסיון מאד ספציפי, כפי שהוא בא ביטוי בתפקידים שאדם מילא עד היום.
אז מה הבעיה לכתוב פתיח, מקסימום הוא לא יביא תועלת? ההסבר הפשוט הוא שככל שיש פחות מילים במסמך המסרים עוברים ברור יותר ומהר יותר- בדיוק כמו בכל אלמנט פרסומי אחר, ואם יש לכם ספק תספרו מילים בשלטי חוצות ותבדקו איזה שלט קריא יותר.
קורות חיים טובים לא אמורים לכלול יותר מ 500 מילים (בעברית), וממש לא מומלץ להאריך אותם עם מידע מיותר, ועוד לתקוע אותו כמחסום במקום הכי חשוב במסמך - בראשו.
שנית, כמעט ב 100% מהמקרים פתיחי קורות-חיים הם לא רלוונטיים, ארוכים מידי, בנאליים ומשעממים עד מוות, מה שלא עושה טוב לתדמית של המועמד וממצב אותו כטרחן.
וזה בדיוק מה שקרה עם קורות החיים של מנהלת משאבי האנוש בהם הוצג רק התפקיד האחרון בו שימשה 18 שנה (טעות ממדרגה ראשונה שמטרתה היתה להסוות גיל), מה שלא הפריע ליועצת שבנתה את המסמך לכתוב תמצית קריירה שהיא כמעט העתק של מה שכתוב שתי שורות למטה בתפקיד היחיד במסמך ("כי פתיח זה הכרחי, וצריך להדגיש מילות מפתח").
תפקיד הדגל בעבר
המקרה הזה הוא דוגמה מצוינת לכל הקריירות שבהן התפקיד הנוכחי/האחרון הוא גם הבכיר או המקצועי ביותר בקריירה, מה שבהגדרה מייתר כל פתיח/תמצית, שכן התפקיד הזה מימלא מבטא את מלוא ערך המותג של המועמד. כנ"ל במקרה של כותבת הפוסט שעבדה עד כה רק בחברה אחת בה קודמה פעמיים, ולא זקוקה לשום פיתח שרק יחבל בהעברת המסר ולעיתים אף במיצוב.
ומה לגבי מי שתפקיד הדגל שלו/הרלוונטי למשרה היה אי שם בעבר? זהו אחד משני המקרים היחידים שמצדיקים פתיח, אם כי תרומתו זניחה כי מגייסים מדלגים עליו. במקרה כזה שווה לשקול פתיח קצרצר שכולל רק נתונים כמותיים כתובים בספרות וסימנים שימשכו את העין (למשל: ניהול מערכים X גדולים - 120 עובדים, $200M מחזור - בחברה גלובלית), ועוד שורה או שתיים של תפוקות בלבד ולא תשומות (כישורים, מיומנויות וכו'), ובתנאי שאף הן כמותיות.
המקרה הנוסף שעשוי להצריך פתיח הוא עוד יותר ספציפי - כשנדרש לבנות עמוד שידרה מקצועי לעב"מ תעסוקתי, דבר המחייב הכירות יסודית של כל מסלולי הקריירה בכל המקצועות הרלוונטיים עבורו, לרבות החסמים בכל אחד מהם, אחרת לא ניתן לבחור בשלד המקצועי המתאים שסביבו ריאלי/ניתן למתג את המועמד (מנהל פרויקטים זה לא מקצוע, גם לא COO).
חבל על הכסף
ותזכורת לסיום, כפי שכתבתי כבר בעבר, חבל לזרוק כסף על שדרוג קורות חיים, זה כמעט אף פעם לא עושה את ההבדל, כי כשהקריירה איכותית גם מסמך עלוב מספיק, וכשהיא בעייתית, לא עוזר שום שדרוג. זכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם. בהצלחה.
הכותבת היא מומחית לשוק העבודה
הכתבה המקורית פורסמה ב"גלובס"