בכל שכונת מגורים הרשות המקומית מגדירה אזורים לשימוש מסחרי. בזכות אזורים אלה תושבי השכונה יכולים לקנות מוצרי מכולת, מאפים ואולי גם בגדים מבלי לנסוע לאזורי המסחר המרוחקים. אך לפעמים, העסק שקם מול הבית יכול להפוך את החיים לסיוט. איך מתמודדים נכון עם עסק שמהווה מטרד ופוגע באיכות החיים של השכנים?
הפגיעה באיכות החיים מול האינטרס הציבורי
ההתמודדות עם עסק שמהווה מטרד נעשית על פי רוב באמצעות הגשת עתירה מנהלית. מטרת העתירה היא למצוא פתרון לבעיה שנוצרה בגלל פעילות העסק. בעת הפנייה לבית המשפט, נמדדת הפגיעה באיכות חייו של הפונה אל מול האינטרס הציבורי בעת קבלת ההחלטה או דחיית הבקשה. לפעמים, התוצאות יכולות להיות מפתיעות.
כך למשל היה במקרה של שני אחים מקריית אתא שרכשו בשנות ה-30 חלקות ובנו עליהם בית מגורים ליד בית החרושת של "אתא חברה לטכסטיל בע"מ". בתחילה היה מדובר בבית חרושת קטן, אך עם השנים הוא התרחב והתקין מתקני איוורור וקירור שגרמו לרעש נוראי.
האחים פנו לבית המשפט שהורה למפעל להגביל את רמות הרעש. לאחר שלא נמצאו פתרונות הולמים והמפעל לא הצליח להגיע עם האחים לפשרה, פנו בעלי המפעל אל שר האוצר ובקשו ממנו להפקיע את השטח של האחים.
האחים עתרו לבג"ץ שהצדיק את ההפקעה משום שאין למפעל אפשרות לעמוד בהגבלת הרעש מחד, ומנגד יש למנוע את האיום לסגירתו שכן הוא מעסיק אלפי עובדים ומייצא תוצרת לחו"ל. במקום לקבל את השקט לו קיוו, האחים מצאו את עצמם נטולי הקרקע עליה שילמו.
המאפייה שהפכה למפעל ייצור רעש
משרדנו התבקש לייעץ בנוגע לעסק מצליח שהפך להיות אימה לשכנים שסביבו. העסק החל את דרכו כקונדיטוריה צנועה בקומת הקרקע של המגורים, אך ברבות השנים רכש עוד חלקים מהבניין והפך למפעל ייצור הפועל מסביב לשעון. השכנים שנותרו בבניין ובבניינים הסמוכים סבלו קשות ממשאיות הפריקה והטעינה שהגיעו אל פתח העסק מדי בוקר לאסוף את המאפים והעוגות שיוצרו בו, והמזגנים התעשייתיים שהותקנו בעסק הרעישו בחלונותיהם בכל יום,כל היום.
על פניו, מדובר היה בעסק המחזיק ברישיון עסק לצמיתות, ועל כן לשכנים לא היתה עילה כנגדו. בדיקה שערכנו הראתה כי הרישיון לא בהכרח משקף את ההיתרים שקיבל העסק במציאות, וכי קיימות עבירות רישוי עסקים, תכנון ובנייה ואיכות סביבה בעסק, המאפשרות לשכנים להגיש תביעה כנגדו.
כשמרכז מסחרי קם לך מול החלון
במקרה אחר שהגיע למשרדנו, לקוח קנה בית צמוד קרקע, וכמה שנים לאחר הרכישה הוקם בסמוך אליו מרכז מסחרי שכונתי. אחת החנויות במתחם היתה חנות לחומרי בניין, שבמהלך כל שעות היום היתה מפעילה מלגזות, מבצעת פריקה וטעינה, יוצרת מפגעים מסוגים שונים ומדליקה שלטים שפונים אל חלונו של הלקוח.
במשך שנים הלקוח ניסה לפנות לרשות המקומית בבקשה להפסיק את המטרדים אך זכה להתעלמות. לאחר שפנה למשרדנו, בדקנו את רישיון העסק ועמידתו בחוקי התכנון והבניה. בתהליך זה גילינו שהרישיון ניתן לעסק באופן שאינו חוקי, ויצרנו תשתית משפטית להגשת עתירה מנהלית חסרת תקדים, המשפיעה על יכולתם של אזרחים שנפגעים לתבוע עסק שכן על התנהלות לא-חוקית.
התמודדות נכונה מול עסק המהווה מטרד
כדאי לדעת כי בתי המשפט המנהליים מקשים על תביעות מסוג זה וממהרים לדחות אותם על הסף בטענות NIMBY – לא בחצרי, שכן ההנחה היא שאף אחד לא רוצה מפעל מרעיש בסמוך אליו. כדי לא להדחות על הסף, לא די בבדיקות תכנון ובניה אלא יש צורך בבדיקות הנוגעות לרישוי עסקים הדורשות עין מקצועית של עורך דין המתמחה ברישוי עסקים ותכנון ובנייה.
לאחר איסוף הממצאים ניתן להחליט האם יש צורך בעתירה מנהלית והאם היא תלווה בתביעה נזיקית שמטרתה לקבל צו המגביל את פעילות העסק, לפצות את השכנים על הנזק שנגרם להם ועוד.
* עו"ד נועה טלבי עוסקת בתחומי רישוי עסקים, תכנון ובניה ומשפט מנהלי
הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה
המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין מובילים בישראל