המשבר הכלכלי שפוקד את המשק גרם לפיטוריהם של הרבה מאוד ישראלים וישראליות. מנתוני המובטלים החדשים עולה כי המפוטרים בתקופת המשבר הם לרוב אותם עובדים עם המשכורות הנמוכות ביותר במשק בזמן שגרה - רבים מהם צעירים וצעירות מהמגזר הערבי. על פי מומחי התעסוקה של ג'וינט-תבת, הסיבות שמשמרות את השכר הנמוך הן אותן סיבות שמובילות לפיטורים במהלך המשבר, המרכזית שבהן היא היעדר "אוריינות דיגיטלית". אך לבעיה הזו יש פתרון, ולמפוטרים החדשים יש דווקא עכשיו זמן להכין את עצמם לשוק העבודה ולהבטיח לעצמם משכורות גבוהות יותר בעתיד.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
"המעבר לעבודה מהבית יכול לפתוח הזדמנויות תעסוקה חדשות בעבור עובדים רבים מהחברה הערבית המרוחקים מאזורי התעסוקה המרכזיים יותר. בדגש על נשים ערביות המוגבלות ביכולתן להתרחק מאזורי מגוריהן, הן בגלל נורמות מסורתיות והן בשל מחסור במסגרות חינוך לילדים ונגישות תחבורתית נאותה. אבל המפתח לכל זה הוא שיפור יכולות האוריינות הדיגיטלית", הסבירה גל יעקובי, מנהלת תחום חברה ערבית במנהל האוכלוסיות של משרד העבודה והרווחה.
על פי יעקובי, אובדן מקומות העבודה המסורתיים והדרישה הגוברת למיומנויות טכנולוגיות, מהווה הזדמנות להכשרה מחדש של המפוטרים ולחיזוק כישוריהם הטכנולוגיים. עובדה זו יכולה לאפשר לאנשים שאיבדו משרות בשכר נמוך, להשיג משרות טובות ומתגמלות יותר.
מה זה אוריינות דיגיטלית?
על פי מודל IPRO למסוגלות תעסוקתית שפיתחו מומחי התעסוקה של ג׳וינט-תבת, ישנם מספר כישורי ליבה מרכזיים שמרכיבים את מכלול האוריינות הדיגיטלית: כלומר היכולת של היחיד להשתמש בטכנולוגיה דיגיטלית כדי להשיג מידע ולהעריך אותו, לתקשר עם אחרים ולבצע משימות.
מיומנות זו כוללת:
- שליטה בכלים ובמדיה דיגיטלית: שימוש במערכות מחשב בסיסיות, אפליקציות ויישומים ברשת ובמובייל.
- יכולת לתקשר ולהציג מידע באופן ויזואלי, למשל: תרשימים, אייקונים, תמונות להעברת מסר.
- נכונות לאמץ וליישם שינויים מבוססי טכנולוגיה בסביבת העבודה.
- התעדכנות והתנסות מתמדת בהתפתחות ובחידושים דיגיטליים.
האם האוריינות הדיגיטלית שלי מספקת?
"התשובה הקצרה היא לא", מסבירה נע'ם אבו חרפה סמארה, מנהלת פרויקטים בתעסוקה בחברה הערבית בג'וינט-תבת. "ההנחה היא שתמיד אפשר לפתח ולשדרג את כישורי האוריינות הדיגיטלית שלנו כדי שנהיה אטרקטיביים יותר לצרכי המשק המשתנים. אוריינות דיגיטלית היא שפה, ובלעדיה לא ניתן להתנהל בעולם העבודה המשתנה. ככל שנעשיר את אוצר המילים, ככל שנוסיף עוד כישורים, מיומנויות ויכולות, וככל שנשלוט בה באופן טוב יותר – כך נצליח לשדרג את הפוטנציאל התעסוקתי שלנו".
איפה אפשר להשיג את הכישורים הנדרשים?
אחת היוזמות החדשניות שקמו לאחרונה, מתוך שיתוף פעולה בין ג'וינט-תבת, ישראל דיגטלית ומשרד העבודה, היא "בית ספר לקריירה", שמאפשר לרכוש מיומנויות קריטיות ולהכיר כלים להתפתחות אישית ומקצועית. בבית הספר לקריירה תוכלו למצוא כבר 32 מיני-קורסים, ואפשר לגשת אליו באמצעות אתר קמפוסIL.
במקביל, בג׳וינט-תבת ובמשרד העבודה והרווחה פתחו את תוכנית NextU שנועדה לפתח כישורים אלו בקרב עובדי המחר, בני נוער וצעירים מהחברה הערבית. התוכנית מסייעת לבני הנוער והצעירים בתחילת דרכם, עוד לפני רכישת מקצוע או השכלה גבוהה, להשתלבות מוצלחת בשוק העבודה העתידי.
לדבריה של גל יעקובי, המקום העיקרי לרכישת מיומנויות דיגיטליות לצעירי המגזר הערבי הוא דווקא מרכזי ריאן לקידום תעסוקה בחברה הערבית. מדובר בתוכנית שפותחה גם היא על ידי ג'וינט-תבת ביחד עם משרד העבודה והרווחה, ומרכזיה קיימים במעל ל-70 ישובים ערביים. במרכזי ריאן מוענקים מגוון שירותים לרכישת מיומנויות דיגיטליות.
"חשוב להבין כי משבר הקורונה האיץ תהליכי דיגיטציה של שוק העבודה שהחלו עוד קודם לכן", סיכמה אבו חרפה סמארה. "לצד הגברת האוריינות הדיגיטלית שלנו, חשוב להיות מודעים לחידושים הטכנולוגיים, לקבל אותם בחיוב וללמוד לנצל אותם לשיפור ולקידום. זאת לצד כישורים משיקים נוספים לאוריינות דיגיטלית, דוגמת קבלת החלטות מבוססות נתונים, חשיבה ביקורתית, מיומנויות רכות כמו יצירתיות וגמישות, ואף יכולות שיווק והעברת מסרים".