כ-30 אלף עסקים קטנים בישראל נחשפו השבוע לתביעות ענק, עם כניסתן לתוקף של תקנות המחייבות הנגשת אתרי אינטרנט. מעתה נדרשים בעלי עסקים עם מחזור שנתי של 300-100 אלף שקל להנגיש את אתריהם לאנשים עם מוגבלויות, בדומה לעסקים גדולים יותר. בעל אתר שלא הונגש, מסתכן בתביעה בסכום של עד 60 אלף שקלים, וזאת מבלי שאדם עם מוגבלות שיתבע אותו יצטרך להוכיח שנגרם לו נזק. ואולם, רבים מבעלי האתרים כלל אינם מודעים לתקנות החדשות.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
התקנות על הנגשת אתרים אושרו בכנסת באוקטובר 2017 וקבעו כי יינתן פטור מהנגשה לתקופה של 3 שנים לבעלי עסקים המגלגלים מחזור שנתי של 300-100 אלף שקל. כעת, תוקפו של הפטור הגיע לסיומו, ויחול גם על אתרים של עסקים זעירים כמו אומנים, אופים ביתיים, מאפרות, צלמים ועוד.
למרות חשיבות ונחיצות התקנות, הנגשת אתרים היא תהליך ארוך ויקר. מדובר על עול כלכלי לא פשוט על עסקים קטנים וזעירים, שממילא פרנסתם נפגעה מאוד במשבר הקורונה. "עלות הנגשת אתר של עסק קטן תעלה בין כמה אלפי שקלים ועד לכ-10 אלפים שקלים", מסבירה מי-טל גרייבר שוורץ, סמנכ"לית קשרי קהילה ורגולציה באיגוד האינטרנט הישראלי.
לדבריה של גרייבר שוורץ, "מחיר ההנגשה משתנה כמובן בין אתר לאתר, בהתאם לגודל האתר ולמורכבות שלו. ככלל, בניית אתר מונגש מראש זולה משמעותית מהנגשת אתר קיים". עוד היא אומרת כי "במענה לפניית איגוד האינטרנט הישראלי, הבהירו בנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כי הם מבינים את מצוקתם של בעלי העסקים הקורסים תחת הנטל הכלכלי של תקופת הקורונה, וכאלה שהנטל הכלכלי של הנגשת אתרם כבד, והם יוכלו להגיש בקשה לפטור לתקופה זמנית".
עם זאת, חשוב לזכור כי הנגשת אתרי אינטרנט ואפליקציות מאפשרת לאנשים עם מוגבלויות לגלוש באתר בצורה מיטבית. "כ-20 אחוזים מהאזרחים בישראל הם בעלי מוגבלות", סיפרה גרייבר שוורץ. "מגיע להם ליהנות מאינטרנט מונגש, בטח בתקופה שבה כולנו נמצאים יותר בבית, והאינטרנט זה המקום בו אנחנו לומדים, קונים וחיים. יש גם אינטרס לבעלי העסקים להנגיש את האתר והעסק שלהם לעוד 20% מהאוכלוסייה, מה גם שגוגל מקדמת יותר אתרים מונגשים".
באיגוד האינטרנט הישראלי מספרים על מכתבי התראה לפני הגשת תביעה רבים שנשלחו לבעלי עסקים. "אנחנו ראינו שלא מעט מכתבים כאלה נשלחו גם לבעלי עסקים שכלל לא היו חייבים בהנגשת אתר לפי התקנות", סיפרה גרייבר שוורץ. "עם זאת, מכיוון שמדובר במכתבים מאיימים, חלק גדול מהם מסתיימים בפשרה. פיתחנו באיגוד האינטרנט שאלון קצר לטובת כל בעלי האתרים שמאפשר בקלות לראות מי נדרש ומי לא נדרש להנגיש את האתר שלו. כדאי לבדוק את הנושא הזה בטרם יגיע מכתב התרעה כזה, ואם הגיע - לשקול אם נכון להתפשר שכן פשרה לא תמנע את מכתב ההתרעה הבא " הוסיפה.
ניתן לקבל מענה לפניות ולשאלות בנושא הנגשת אתרים באתר איגוד האינטרנט הישראלי