אחרי הרבה מאוד דחיות, היום (שלישי) זה סוף סוף יקרה: כולנו נוכל לשלם עם הטלפון באוטובוסים, ברכבות, במטרונית ובשלל שירותי תחבורה ציבורית נוספים. ריכזנו עבורכם את כל מה שאתם צריכים לדעת.
באילו אפליקציות נוכל לשלם?
במכרז של משרד התחבורה שנסגר בספטמבר 2019 זכו 3 אפליקציות, דרכן נוכל לשלם בתחבורה הציבורית באותם תנאים: אפליקציית Moovit (שחברה לצורך כך לאפליקציית החנייה פנגו), אפליקציית "רב-פס" (של Hop-On, סלופארק ופייבוקס של בנק דיסקונט), ואפליקציית ANYWAY של ישראכרט.
איך זה יעבוד?
בכל שלוש האפליקציות הגישה היא זהה – מורידים את האפליקציה, מזינים את הפרטים ומציינים את ההנחות המגיעות לנו, אם ישנן (סטודנטים או אזרחים ותיקים). בשלב הבא יש להוסיף את פרטי כרטיס האשראי, ומאותו רגע ניתן לעלות לתחבורה הציבורית בלי לטעון את כרטיס הרב קו או לקנות כרטיס חופשי יומי/חודשי/שנתי.
כדי לשלם יש לפתוח את האפליקציה בה בחרתם, ולסרוק את קוד ה-QR בתחילת הנסיעה. במעמד זה ניתן גם לשלם עבור מספר נוסעים.
בסוף החודש, האפליקציות יחשבו את התעריף הזול ביותר בהתאם לנסיעות שביצעתם - ויחייבו אתכם בתשלום אחד.
מה יהיו התעריפים?
תעריפי התחבורה הציבורית ישתנו ויתבססו על המרחק שנסעתם בקו אווירי. מחיר הנסיעה יעלה ככל שמספר הק"מ יעלה. מעברים בין אוטובוסים לא כרוכים בתשלום נוסף במשך 90 דקות ובמרחקים של 15 ק"מ בקו אווירי.
כך, אם נסעתם עד 15 ק"מ באוטובוס (כלומר בתל אביב כולה, לדוגמה) תשלמו 5.90 שקלים. עבור יום שלם של נסיעות כאלה ללא הגבלה – תשלמו 13 שקלים. אם תשתמשו גם ברכבת, המחיר יעלה ל-16 שקלים ליום.
כאמור, האפליקציה מחשבת את התשלום שעליכם לשלם בסוף החודש, בהתבסס על כל הנסיעות שלכם. במעמד זה יילקחו בחשבון ההנחות להן אתם זכאים, לצד סבסוד נוסף מטעם משרד התחבורה.
עבור כל שקל מעבר ל-200 שקלים ועד 400 שקלים תקבלו 75 אחוזי הנחה (עד 150 שקלים): כך, עבור נסיעות בשווי 300 שקלים תשלמו 225 שקלים ועבור נסיעות בשווי 400 שקלים תשלמו 250 שקלים בסוף החודש. על כל שקל נוסף בין 400 ו-1,000 שקלים תקבלו הנחה של 50 אחוזים. מעל 1,000 שקלים תקבלו הנחה של 25 אחוזים על כל שקל נוסף.
מה האפליקציות עושות עם המידע שלי?
המעבר לשיטה החדשה צפוי לחסוך למדינת ישראל 100 מיליון שקלים בשנה, אך בחודש יוני שרת התחבורה מירי רגב עיכבה את השלמת הרפורמה בעקבות חשש לפרטיות המשתמשים. במשרד התחבורה מדגישים כעת כי האפליקציות לא ישתמשו במידע הנאסף מנוסעי התחבורה הציבורית וימכרו אותו לגורמי צד שלישי.
מאחר שהאפליקציות לא מקבלות עמלה ישירה על כל סריקה, הן מתבססות על פרסומות שיופיעו באפליקציות; בין היתר, צפויות להופיע פרסומות המשווקות שירותים תחבורתיים משלימים.
מה יהיה עם הרב קו?
הרב קו צפוי להמשיך לעבוד כרגיל, עם שיטת התשלומים הישנה והמוכרת - טעינת כסף או רכישת חוזה בהתאם לצרכי המשתמשים. בחלק מהמקרים, הרב קו עשוי להיות משתלם יותר - כך שכדאי לבדוק את המסלול האישי שלכם.
(עדכון, 15.12 בשעה 10:30): משרד התחבורה פרסם טבלת הנחות מעודכנת