"אין מה לעשות, אין לחברת החשמל חברה מתחרה", אומרת תומרי אלמוג מרמת גן, שחוותה אינספור בעיות ותקלות בביתה. "החשמל כל הזמן קופץ. כמובן, בלי התראה מוקדמת ולא לזמן קבוע. החשמל פתאום מפסיק לשנייה ובפעם אחרת לעשרים דקות. נהרסו לי מוצרי חשמל כמו כיריים של אינדוקציה שעלו לי הרבה כסף וטלוויזיה. כל פעם שאני מתקשרת להתלונן יש להם איזה תירוץ אחר".
הסיפור של אלמוג הפך לאחרונה לסיפור של הרבה לקוחות של חברת החשמל. יותר ויותר אנשים מתלוננים בתקופה האחרונה בעיות בחיבור וניתוקים חוזרים ונשנים. העובדה המטרידה ביותר היא שהתלונות האלה לא מגיעות מאזור אחד בלבד, אלא מכל חלקי המדינה.
"כל שני וחמישי יש ניתוקים", אומר בני גלוזמן ממזכרת בתיה. "כאשר התקשרתי לחברת חשמל הם אמרו לי שזה בטיפול או בגלל מזג האוויר. כל פעם יש להם תירוץ אחר. יש לי מעבדה לתיקוני סלולר ואני כבר חושש לעבודה שלי כל פעם יש ניתוקים לכמה שניות, שבוע שעבר שוב הייתה בעיה. שמתי מפסק מיוחד נגד ברקים ונגד הפסקות חשמל אני כבר לא יודע איך להתמודד עם כל הבעיות אבל אני בסך הכל האזרח הקטן".
גם מאור גרינבוים מחולון מתלוננת על בעיות ואומרת כי בעקבות בעיות החשמל נהרס לה ציוד יקר מאוד: "אם זה היה חד פעמי הייתי אולי מבינה ומקבלת אבל זה כבר מתחיל להרגיש יזום. נהרס לנו נתב יקר של חברת סיסקו שעולה כעשרת אלפים שקלים, כאשר פונים לחברת חשמל התשובה הקבועה היא שכולם אשמים רק לא הם. אין עם מי לדבר שם".
עניין של קשרים
במועצה האזורית עמק חפר, המצב גרוע במיוחד. הפסקות חשמל חוזרות ונשנות במזרח עמק חפר, בייחוד ביישוב בת חפר, לא מאפשרות לתושבים לנהל שגרת חיים סבירה. על פי מכתב ששלחה המועצה לחברת החשמל ראשת המועצה, ד"ר גלית שאול, פנתה פעמים רבות לנציגי חברת חשמל הבכירים באזור, קיימה עמם דיונים דחופים ופגישות - בדרישה לפתרון מידי שישים סוף לתקלות המרובות. "לצערנו, למרות שחברת חשמל נקטה בפעולות שונות, הפסקות החשמל ממשיכות. החורף בפתח, ואנו לא נרפה עד שהנושא ייפתר אחת ולתמיד", נטען במכתב.
"כשמתקשרים למוקד חברת החשמל המענה הטלפוני אומר: 'איתך בכל רגע, חברת החשמל'. אז זהו, שלא. תדמייני את עצמך, יושבת מול הזום ומתחילה להנחות בהתרגשות רבה, קבוצה של מנכ"לי עמותות. את יושבת, מוכנה ומתרגשת. ופוף נופל החשמל. כמה פעמים זה קרה לך בתקופת הקורונה, לי זה קרה כבר עשרות פעמים", אומרת אורלי פס, תושבת בת חפר.
לדברי פס, מצב החשמל אצלה הפך כבר לבדיחה אצל עמיתיה לעבודה. "הילד שלי בכיתה ג', שונא מתמטיקה, סןף סוף הסכים ללמוד בשיעור. מתחבר למסך. נופל המחשב. ריח של שרוף מזל טוב, הלך גם המחשב. הבת שלי לולי, ילדת חינוך מיוחד בעלת פיגור עמוק, נרדמת רק מול טלוויזיה בערב אז הלילה לא תירדמי ילדונת, למה? כי אין טלוויזיה".
על פי התיאור של פס, בחודשים האחרונים סובלים תושבי בת חפר מהפסקות חשמל, לפחות פעמיים - שלוש בשבוע, למשך שלוש עד ארבע שעות בכל פעם. "אין מילים לתאר את גודל הפגיעה בחיי היומיום, שרובם ככולם, מתקיימים בתוך הבית בימים אלו. הפגיעה היא קשה, בילדים שלומדים מרחוק, בהורים שעובדים מרחוק", היא אומרת.
"פנינו בדרכים המקובלות לא היה שום מענה. בהתחלה אמרו בעיות גיזום, שבועיים שקט והכל התחיל מחדש. בשבת האחרונה הגיע ופעל צוות למזלנו הבעיה נפתרה אבל עדיין יש נפילות קטנות
גאיה רותם
לא רחוק משם, במושב צור משה, הלחץ דווקא עבד. תקלות חשמל חוזרות ונשנות בגלל עצים שנפלו על חוטי חשמל טופלו, אבל לא סייעו לפתור את הבעיה סופית. יחד עם זאת, לאחר תקלה שאירעה בשישי שעבר הוציאו בחברת חשמל מספר צוותים אשר עבדו כל השבת עד אשר מצאו את הבעיה וטיפלו בה. מאז הכול שקט.
אלא שגם הסוף המוצלח הזה דרש מאמצים גדולים. גאיה רותם, מזכירת צור משה מספרת כי בלית ברירה היה צורך להשתמש בקשרים של תושבי הישוב. "פנינו בדרכים המקובלות לא היה שום מענה. בהתחלה אמרו בעיות גיזום, שבועיים שקט והכל התחיל מחדש. בשבת האחרונה הגיע ופעל צוות למזלנו הבעיה נפתרה אבל עדיין יש נפילות קטנות. כרגע, לכאורה, רק לאחר הפעלת קשרים הצלחנו לפתור את הבעיה, אבל הרבה ישובים סובלים מהבעיה הזו ולא כולם מחפשים ומגדילים את הראש. לצערי דרך מענה קונבנציונלי לא מצליחים להזיז את העניינים".
גנבי נחושת
בחברת החשמל טוענים, כמובן, שמדובר בפגעי טבע. אלא שלעתים הסיבות אחרות לגמרי. בייושב להבים, שנהנה לאחרונה ממזג אוויר נעים במיוחד, לא הצליחו להבין מה יכול לגרום להפסקות חשמל מרובות, כמעט בכל לילה.
"כאשר התקשרנו למוקד חברת החשמל נאמר לנו שבודקים את העניין. שאולי בתקלה אזורית או התקפת סייבר על מוקד חברת החשמל", שחזרה תושבת הישוב, "זה הפך להיות בלתי נסבל".
הפתרון הגיע כאשר הטיפול עבר מחברת החשמל למשטרה. בחברת החשמל טענו שמה שעומד מאחורי הניתוקים הם גנבי נחושת שגנובים את השנאים לטובת מכירת הנחושת שבתוכם. צוות חקירה מיוחד של משטרת מרחב הנגב עצר באחרונה כנופיה של גנבים מהפזורה הבדואית בנגב, שפעלה לידה להבים, ערד ובאזור קרית גת ולכיש.
"הם לא היססו לסכן את חייהם וחיי אחרים כאשר גנבו את השנאים היקרים מעמודי החשמל", ציין גורם בכיר במשטרה. שנאי עולה כמה עשרות אלפי שקלים. הגנבים גונבים מתוך השנאי את הנחושת היקר ומוכרים אותם לסוחרי מתכות ברשות הפלסטינית תמורת 3,000 שקל לק"ג.
אלא שגניבות שנאים, נועזות ככל שיהיו, ליד להבים, אינן מסבירות את הפסקות החשמל האחרות בדרום. תלונות על הפסקות חשמל מגיעות מבאר שבע, אשדוד ואשקלון על הפסקות חשמל שארכו כמה שעות, בעיקר בשעות הלילה.
"כשאני והשכנים התקשרנו למוקד 100 אמרו לנו שיכול להיות שזה בגלל מתקפות סייבר. אחר כך אמרו שזו תקלה בכמה שכונות שבודקים אותה. כל פעם תירוץ אחר", אומרת אנה, תושבת אשדוד. "זה היה בלתי נסבל. היו הפסקות של שלוש, ארבע וגם שש שעות. יש פה ילדים קטנים ואנשים קשישים שנשארו בלי מערכת חימום ולא יכלו להכין עבורם אוכל חם".
"היו הפסקות של שלוש, ארבע וגם שש שעות. יש פה ילדים קטנים ואנשים קשישים שנשארו בלי מערכת חימום ולא יכלו להכין עבורם אוכל חם"
תושבים נוספים באשדוד ואשקלון טוענים שלא היה שום עומס על מערכת החשמל וגם בשיחות עם נציגי מוקד 103 של חברת החשמל נאמר לא פעם שזו מתקפת סייבר שמאוחר יותר בחברת החשמל הכחישו את קיומה.
גם בבאר שבע נרשמו בשבוע האחרון עשרות הפסקות חשמל בשעות הצהרים והערב. "פתאום בשעות הצהרים הפסקת חשמל. השבוע זה קרה יום אחרי יום. בין השעות אחת לשעה ארבע בצהרים", סיפר פיני תושב אחת השכונות החדשות בבאר שבע, "התקשרתי לחברת החשמל אמרו שזו תקלה אזורית. מזג האוויר היה נעים מאוד. לא היו סערות או גשמים. זה נראה לי די מוזר במיוחד שזו שכונה חדשה וכל התשתיות חדשות".
"עובדים בכוחות מתוגברים לתקן את התקלות"
בחברת החשמל מסרבים לקבל את התיאוריה לפי קיימת בעיה כללית. שם מציינים סדרה של גורמים שיכולים לעמוד מאחורי ניתוק חשמל באזור מסוים. ביניהם ניתן למנות הפרעות בייצור, נזקים ופגיעות ברשת, תאונות, חפצים מעופפים, קריעת תיילים, פגיעות של קבלנים ותקלות, השלות עומס, ובראשם אירועי מזג אויר קיצון.
על פי נתוני החברה, חודש אוקטובר היה שגרתי לעונה ונכון להיום זמן הפסקות החשמל הממוצע בישראל (נכון לאוגוסט השנה) הוא 147 דקות של אי אספקת חשמל בשנה. בחברה מדגישים שהנתון הזה כולל את הסערה העזה של חודש מרץ האחרון. לשם השוואה, בשנת 2015 זמן ממוצע הניתוק עמד על 271.9 דקות, ובשנת 2019 על 184.1 דקות.
מחברת החשמל נמסר: "בכל שנה עונות המעבר מאופיינות בתנודתיות ברשת החשמל, השוני בסתיו הנוכחי הוא בעובדה שמיליוני ישראלים עובדים ולומדים מהבית, נמצאים בו לאורך היום וחשופים להפרעות החולפות באספקת החשמל.
מדי שנה בסתיו הצוותים שלנו בשטח מתמודדים עם אבק שבמגע עם לחות יוצר קצרים, ענפים יבשים שקורסים וגורמים לניתוקים וקריעת חוטים לצד רוחות וסופות ברקים. הצוותים עובדים בימים אלה בכוחות מתוגברים על מנת לתקן את ההפרעות ברשת במהירות האפשרית ובחברת החשמל משקיעים מדי שנה 4 מיליארד שקלים לטובת שדרוג רשת ההולכה.
"אנחנו מתנצלים על חוסר הנוחות הנגרם מכל תקלה, בוודאי בימים אלה בהם רבים מנהלים את עבודתם ולימודים מהבית, וממשיכים לפעול מסביב לשעון בכוחות מתוגברים כדי שכלל אזרחי ישראל יוכלו להמשיך בשגרת יומם ללא הפרעות".