מגיפת הקורונה, אשר התפרצה בארץ במרץ 2020, גרמה לחיינו להשתנות מן הקצה אל הקצה. חוקי ההיגיינה השתנו מיד וכל עולמות הרפואה התאימו עצמם למצב החירום, תחום התעסוקה קיבל תפנית עם עבודה מהבית, שעות הפנאי ועולם הבילויים שלנו שינו מסלול לחלוטין, וגם הקרבה שלנו לאנשים, האינטימיות והחום הושפעו באופן חסר היכר. אלעד קריטי, מייסד אפליקציית Q, מיד הבין כי עמידה בתור צפוף למשל, כבר אינה רק מקור לתסכול, כעס ובזבוז זמן של הלקוח, אלא היא גם כעת מהווה סכנה של ממש לבריאות הלקוח. שינוי המציאות הנוכחית הובילה אותו לפיתוח פתרון פשוט נוח וזול.
"מערכת Q היא מערכת ניהול תורים באמצעות כלים דיגיטליים, אשר מאפשרת ללקוחות העסק להירשם באופן עצמאי לתור העסק ולקבל הודעת SMS כאשר תורו יגיע ולקבל חיווי על מיקומו בתור בכל שלב באמצעות אתר ייעודי", מסביר קריטי. "המערכת זמינה וזולה מכוון שאינה מצריכה שום אמצעי מחשוב וחומרה נוספים. בנוסף המערכת תייצר דוחות עבור בית העסק - מספר לקוחות אשר משתמשים במוצר, מספר לקוחות שנוטשים את בית העסק עקב המתנה מרובה בתור, זמני המתנה בתור, כמות השימוש במוצר ומידע על לקוחות מזדמנים".
מאיפה הגיע הרעיון ליצור אפליקציה כזו?
"אני חושב שהצורך ברור לכולנו, אני לא מכיר אדם אחד שאינו מתוסכל כאשר הוא מגיע לתור ארוך - במיוחד כשאין לו אינדיקציה לזמן ההמתנה".
אבל הצורך הוא מעבר לנוחות וצרכי היגיינה בזמן הקורונה, אלא גם צרכים עסקיים בצד הלקוח. "לדוגמא, בנובמבר שעבר נכנסתי לאחת מהרשתות הגדולות בתחום ההלבשה, התור לקופות ולחדרי ההלבשה היה ארוך מהרגיל", מספר קריטי. "בחרתי חולצה וניגשתי לעמוד בתור של הקופות, לאחר עשר דקות בזמן שאני ממתין בתור, ראיתי עוד חולצה שמצאה חן בעיניי והתחלתי להתלבט מה לעשות האם לצאת מהתור בשביל למדוד את החולצה השנייה או להמשיך להמתין. לבסוף, לאחר עוד כ-10 דקות המתנה פשוט התייאשתי ממשך ההמתנה ונטשתי את החנות. האופציה של להמשיך את חוויות הקנייה בחנות בזמן שאני ממתין בתור לקנייה הייתה נראתה לי קסומה באותם הרגעים. כבר אז התחלנו לפלרטט עם הרעיון אבל אין ספק שמגפת הקורונה תרמה רבות לתחילת העבודה.
"עסקים אשר פתוחים למבקרים נתקלים לעיתים בבעיה של תורים ועומס כאשר הביקוש לשירות מסוים גבוה. אך במיוחד בזמן זה, כאשר מגפת הקורונה מכריחה אותנו להיות מרוחקים יותר חברתית ומגבילה את כמות המבקרים בשטח מסוים, החשש, המודעות, התורים והצפיפות גורמים לנו ללחץ וחוסר סבלנות בקרב המבקרים, אשר יכולים לנטוש את המקום ואף לא לחזור בשנית. באמצעות Q ניתן להפחית את התחושות האלו בצורה דרמטית".
לאילו לקוחות מכוונים אותה?
"המערכת מיועדת לבעלי עסקים אשר מתמודדים עם בעיית התורים: תור לכניסה, תור לקבלת שירות בסופרים (גבינות, דגים, בשר), תור לקופות, תור לתאי הלבשה ועוד".
איפה עכשיו זה עומד ומי בפיילוט?
"כיום אנחנו לאחר הפיתוח של השלב הראשון, והמערכת ממש כבר מוכנה לשימוש. בחודש וחצי האחרונים ביצענו פיילוט בהצלחה ביחד עם הוועד למלחמה באיידס, שמשתמש במערכת שלנו עבור הממתינים בבדיקות דם. בנוסף אנחנו במגעים עם רשת אופנה גדולה אך כרגע אני מנוע מלשתף עוד מידע".
מה השאיפה?
"השאיפה שלנו היא לעבוד עם הרשתות הגדולות בארץ, ולהתחיל לעבוד גם עם לקוחות מחו״ל. כמו כן ישנה השאיפה לשנות, לשפר ולייעל את חווית הצריכה של כלל הלקוחות בעולם".
מה קורה בפועל?
המערכת מבוססת על 2 מרכיבים עיקריים:
מערכת עבור מבקר בבית העסק - באמצעות מערכת זאת לקוח המבקר בבית העסק יכול להצטרף באופן עצמאי לתור בעסק באמצעות מספר כלים:
- סריקת ברקוד באזור הקופות, כאשר התור הוא לקופה (אם יש תור בכניסה לחנות אז הברקוד יהיה בכניסה לחנות). לאחר סריקת הברקוד הלקוח יתבקש להזין כינוי/שם זיהוי ומספר טלפון והוא יקבל הודעת SMS שהוא מצטרף לתור.
- כמו כן, בית העסק יוכל להציב קיוסק הרשמה שבאמצעותו המשתמש יכול להכניס כינוי/ שם זיהוי ומספר טלפון, ולאחר מכן הלקוח יקבל הודעה על הצטרפותו לתור.
ה- SMS שהלקוח מקבל כולל קישור לאתר שבו הוא יכול לצפות בכל שלב במיקומו בתור וזמן ממוצע עד שיגיע תורו. כמובן שהמערכת תעדכן בהודעות SMS את הלקוח כאשר הוא יהיה הראשון בתור וכאשר תורו מגיע.
מערכת עבור בית העסק - באמצעות מערכת זאת נותן השירות ( קופאי, שומר בכניסה ) רואה את רשימה הממתינים ומזמן אותם לקבל את השירות על ידילחיצה על כפתור ״זמן את ההבא בתור״
"מכוון שמערכת Q חוסכת מהלקוח את הצורך לעמוד בתור פיזית (מאפשרת ללקוחות לנצל את זמן ההמתנה בתור בצורה עדיפה - כמו להמשיך בקניות) אנו דואגים גם שלקוח שפספס את תורו אינו צריך להמתין שוב את כל התור אלא הוא נדחה כמה מקומות, לאחר מספר פעמים שהלקוח פיספס את תורו הוא יצא מהתור וייכנס שוב לסוף התור", מסביר קריטי.