מאז פרוץ משבר הקורונה יותר מרבע מהעסקים הקטנים והבינוניים בכל העולם נסגרו, ושליש מאלו שעדיין פועלים נאלצו לצמצם את כוח האדם שהם מעסיקים - כך עולה מדו"ח שפרסמה פייסבוק בשיתוף הבנק העולמי וארגון ה- OECDביולי האחרון לאחר שבחנה 30 אלף בעלי עסקים מ-50 מדינות בעולם - בהן גם ישראל.
גם בישראל מצב הנפגעים אינו מעודד ועל פי נתוני אפליקציית איזי, השנה נסגרו פי 3 יותר עסקים מאשר בכל שנה אחרת. על פי הנתונים השנה גם נפתחו 30 אלף עסקים חדשים לעומת 37 אלף בשנת 2019, נתון המהווה ירידה של כ- 18 אחוזים.
עוד נתון מעניין העולה מהדו"ח שסיפקה איזי הוא השינוי בתחומי החיפוש באפליקציה, המצבעים על ההעדפות החדשות של הישראלים, ואולי גם על עתיד העסקים בתחומים אלו.
"בסגר הראשון ראינו תגובה מיידית בכל פעם כשהכריזו על הנחיות או הגבלות חדשות. הפאניקה שהייתה בציבור סביב מחסור בנייר טואלט או ביצים, תדלקה את יצר ההצטיידות מראש", מציינת שני מלניק, מנהלת פיתוח עסקי באפליקציית איזי. "ראינו שחיפושי הגולשים נטו בעיקר להצטיידות במוצרי צריכה חיוניים ולכן התמקדו בעיקר בחיפוש אחר מקומות פתוחים כמו חנויות מזון, סופרמרקטים ובתי מרקחת".
"לקראת הסגר השני כאשר הישראלים כבר היו למודי ניסיון אחרי הסגר הראשון, המגמה כבר החלה להשתנות והישראלים כבר פחות חיפשו אחרי מוצרי צריכה, אלא נטו יותר לפתח תחביבים ופעילות לשעות הפנאי. מה שהעלה את החיפוש אחרי עסקים מהתחום הזה. עיקר החיפוש היה לחנויות ספורט, לחנויות יצירה ולחנויות צעצועים".
מלבד ציוד פנאי חלה גם עלייה משמעותית בחיפושים אחר ציוד משרדי. "המעבר לעבודה מהבית ולסגירת מוסדות החינוך ומעבר ללמידה מקוונת. עסקים ובעלי מקצוע בתחום המחשבים והציוד המשרדי קפצו בחיפושים באופן שלא ראינו קודם", אומר אופיר יוסף, מנכ"ל אפליקציית איזי. "באופן גורף ניתן לזהות שלאורך כל תקופת משבר הקורונה, ובמיוחד לקראת הסגר השני, זיהינו עליה משמעותית של גולשים שמחפשים עסקים ובעלי מקצוע בתחום כמו טכנאי מחשבים וחנויות לציוד משרדי".
הנפגעים העיקריים לטענתם היו בעלי המסעדות שנאלצו לשנות קונספט ולהתעסק במשלוחים למרות שהם מחזיקים מקומות גדולים שעולים אלפי שקלים בחודש. "בתקופות הסגרים הקשוחות ראו ירידה דרסטית בחיפושי מסעדות ופנאי", מציינת מלניק."לעומת זאת חלה עלייה של 13 אחוזים בכמות חיפושי המשלוחים, ועלייה של 112 אחוזים בחיפוש אחר מסעדות שמאפשרות טייק אווי".
לעומת זאת המרוויחים הגדולים בתקופה הזו היו בעלי המקצוע העוסקים בתחזוקה ושיפוץ הבית. "בתקופת הסגר אנשים שהו בבתים הרבה מעבר לממוצע אי פעם, ההשלכה המידית של כך הייתה ריבוי תקלות בבתים (בין אם כי באמת היה שימוש יתר או בין אם פתאום יש פנאי לתקן), כל אלו הובילו לעליה חדה בחיפוש אחר בעלי מקצוע הקשורים בתחזוקה ושיפוץ, כגון אינסטלטורים, הנדימן וטכנאי מזגנים", מציין יוסף.
נראה שגם אופי ההתנהגות הצרכנית השתנה מאוד. אם פעם החיפוש היה הרבה יותר כללי, הפעם הפיצ'ר העיקרי היה לחנויות פתוחות באזור. "כמות הטלפונים היוצאים מאפליקציית איזי לבתי העסק עלתה משמעותית, וניכר שהמשתמשים דואגים לוודא שהפריטים הנחוצים נמצאים במלאי, עוד לפני שהם מגיעים לבית עסק. בנוסף, כמו שניתן היה לצפות, כמות הזמנות המשלוחים מחנויות וממסעדות עלתה במאות אחוזים כשבמקביל כמות הניווטים לחנויות צריכה הצטמצמה ב- 22 אחוזים לעומת עלייה של 28 אחוזים בכמות השיחות".