למרות הקורונה: היקף קניות הישראלים בארץ בשנת 2020 נותר ללא שינוי בהשוואה לשנת 2019, לעומת זאת ב-2020 חלה ירידה של 39% בסך הרכישות בחו"ל בהשוואה לשנת 2019 (רכישות אונליין ורכישות פיזיות).
לפי המספרים שמפרסמת חברת כא"ל בתחשיב המתייחס לכלל השוק, סך רכישות של ישראלים (בארץ ובחו"ל) בשנת 2020 הסתכם בכ-346 מיליארד שקל, נתון המשקף ירידה של כ-4% לעומת אשתקד. גובה העסקה הממוצעת דומה לזו של שנה שעברה והיא הסתכמה ב-223 שקל (לעומת 220 שקל ב-2019).
מאזן הקניות בענפים השונים הושפע מהרגלי הצריכה באווירת קורונה: מחזור העסקאות בישראל בענף המחשבים גדל בכ-36%; ענף המזון גדל בכ-15%; ובענף המסעדות חלה ירידה של כ-23% לעומת אשתקד. מחזורי העסקאות אונליין בענפים המובילים בישראל רשמו גידול של כ-64% בענף המחשבים; כ-71% בענף המזון; וכ-103% בענף המסעדות.
הקניות המקוונות לא פיצו על הפגיעה המשמעותית במחזורי עסקאות חו"ל
את הרכישות בכרטיס אשראי מחלקים בחברות האשראי לכאלה שנעשו בארץ (אונליין ואופליין) ולכאלה שנעשו בחו"ל - גם כאן בחלוקה לאונליין ולקנייה בחנויות הפיזיות על ידי הטסים לחו"ל - סגמנט שנמצא בירידה חדה יחד עם הצניחה בהיקף הטסים.
בכל הנוגע לרכישות בעסקים בישראל, לפי נתוני כאל המשליכים על הענף כולו, למרות משבר הקורונה וסגירת ענפי מסחר רבים לאורך זמן, סך רכישות הישראלים בארץ במהלך 2020 נותר כמעט ללא שינוי והציג קיטון מזערי של 0.7% לעומת 2019. הרכישות של ישראלים בישראל הסתכמו בכ-328 מיליארד שקל לעומת היקף של 330 מיליארד שקל ב-2019. גובה עסקה הממוצעת בישראל גדל ב-4% ועמד על 228 שקל לעומת 220 שקל ב-2019.
מהנתונים עולה שהישראלים פיצו עצמם ביציאות מהסגרים תוך הגדלת היקף רכישותיהם ושימוש בכרטיסי אשראי על פני מזומן.
רכישות בחו"ל (רכישות און ליין ורכישות פיזיות בחו"ל) הושפעו כאמור מעצירת הטיסות ומהעובדה שרבים נשארו בארץ. הירידה בהיקף הנוסעים עומדת על כ-90% ביחס לשנה קודמת, מכאן שחלה ירידה משמעותית בהיקף עסקאות פיזיות של ישראלים בחו"ל. הנתונים מלמדים כי הישראלים רכשו אמנם יותר באונליין באתרים בינלאומיים - בשיעור של 40% אולם הקניות המקוונות לא פיצו על הפגיעה המשמעותית במחזורי עסקאות חו"ל, ולכן סיכום הקניות בחו"ל לשנת משקף ירידה של 39% בסך עסקאות חו"ל לעומת אשתקד. הקניות בעסקים מחו"ל הסתכמו ב-2020 בכ-18 מיליארד שקל לעומת 30 מיליארד שקל אשתקד. בהתאם לכך, גובה עסקה ממוצעת בחו"ל ירדה בכ-29% מ-227 שקל אשתקד ל-162 שקל ב-2020.
בסיכום סך העסקאות, כלומר עסקאות שנעשו בישראל ובחו"ל היקף העסקאות שביצעו ישראלים בכרטיסי אשראי מסתכם כאמור ב-346 מיליארד שקל לעומת 360 מיליארד שקל ב-2019. סכום העסקה הממוצעת ב-2020 היה 223 שקל, לעומת 220 שקל בשנה קודמת.
"למרות המשבר הכלכלי, היקף רכישות הישראלים נותר ללא שינוי של ממש בהשוואה לשנת קודמת"
אלו ענפים הרוויחו מהקורונה ואלו ענפים הפסידו? המעבר ללימודים ולעבודה מהבית תרם לצמיחה בקניות בענף המחשבים בישראל שרשם גידול של כ-36% לעומת אשתקד. לפי נתוני כאל נרשמה עלייה של כ-64% בקניות המקוונות בענף זה, המהוות כ-69% מסך רכישות המחשבים בישראל. גובה עסקה ממוצעת גדל בכ-26% ועמד השנה על 433 שקל לעומת 345 שקל בשנת 2019.
ענף המזון בישראל רשם צמיחה של כ-15% לעומת שנת 2019, במסגרתה חלה עלייה של כ-71% בקניות המקוונות המהוות כ-15% מסך רכישות המזון בישראל. גובה עסקה ממוצעת עמד על 163 שקל לעומת 146 שקל בשנת 2019 - גידול של כ-11%.
ענף המסעדות בישראל שיקף ירידה של כ-23% לעומת אשתקד, למרות שנרשמה עלייה חדה של כ-103% בקניות המקוונות המהוות כ-27% מסך העסקאות בענף המסעדות בשנה זו (לעומת כ-10% מסך העסקאות המקוונות בענף זה בשנת 2019).
בענף האופנה הישראלי נצפתה ירידה של כ-17% לעומת אשתקד, במסגרתה חלה עלייה משמעותית של כ-99% בקניות המקוונות המהוות כ-22% מסך הרכישות בתחום האופנה בישראל (בעוד שבשנת 2019 עמד סך הרכישות המקוונות בענף זה על כ-9%).
ענפים נוספים במשק הישראלי שהציגו ירידה במחזור העסקאות הם ענף האנרגיה עם ירידה של כ-18%; ענף התעופה הישראלי שהיקף העסקאות בו שיקפו ירידה של כ-81%, ענף התרבות והפנאי עם ירידה של 27%, ענף התחבורה עם ירידה של כ-5% וענף הביטוח שחווה ירידה של 3.5%.
איתי חזן, מנהל מערך דאטה ודיגיטל בכאל, אמר: "נכחנו לגלות כי למרות המשבר הכלכלי שפקד את 2020, היקף רכישות הישראלים ב'שנת הקורונה' נותר ללא שינוי של ממש בהשוואה לשנת קודמת. מהנתונים עולה כי הישראלים פיצו את עצמם ביציאות מן הסגרים תוך הגדלת רכישותיהם והתמקדות בציוד וריהוט לשדרוג הבית. כמו כן, לאור הנתונים נראה כי הישראלים ביצעו מעבר מאמצעי תשלום של מזומן לכרטיסי אשראי. עוד נציין את מגמת הצמיחה המרשימה בשיעור הקניות באונליין ומעבר הקמעונאים הישראליים לזירה המקוונת. אני מאמין שניתן לומר בביטחון, כי השינוי באופי הרכישות שהביאה איתה הקורונה, כאן כדי להישאר גם לאחר המשבר והצרכן הישראלי ימשיך להתמקד ברכישות צרכניות חכמות מבעבר".
הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס