דוח מבקר המדינה שמתפרסם היום (ב') מתאר כיצד כשלה הממשלה בניסיונה להוזיל את הדלק בפתיחת הענף לתחרות. ארבע חברות הדלק הגדולות – פז, דלק, סונול ודור אלון – מחזיקות בבעלות על 77% מהתחנות בשוק, ועל כן מרשות לעצמן למכור בנזין ודיזל במחירים יקרים לעומת התחנות הקטנות.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
הדוח מזכיר שעל פי החלטת הממשלה מ-2011, נקבע יעד לשיווקם של 40 מגרשים לשם הקמת תחנות תדלוק ליזמים קטנים. בביקורת נמצא כי במשך כעשור לא הושלמו הפעולות הנדרשות להשגת יעד זה. טרם הושלמה אפילו הכנת טיוטת תזכיר חוק לצורך היציאה למהלך.
על פי נתוני משרד האנרגיה לשנת 2016, כ-70% מתחנות התדלוק מכרו בנזין 95 ללא הנחה. בין החברות הגדולות שיעור התחנות שנתנו הנחה היה בין 8% ל-34% והיקף ההנחה היה בין 1 ל-5 אגורות לליטר. לעומת זאת, כמעט כל החברות הקטנות (המפעילות 55-9 תחנות תדלוק) נתנו הנחה, שגודלה היה בין 14 ל-25 אגורות לליטר.
לצד הביקורת, המבקר מציין לחיוב כי בשנים 2019-2011 נוספו 120 תחנות דלק שמופעלות על ידי חברות קטנות, לעומת הוספה של 9 תחנות דלק בלבד של החברות הגדולות.
"על הגופים המאסדרים להיערך לאסדרת פעילותן של תחנות התדלוק והשירותים שהן אמורות לספק ולפעול לתיקון הליקויים שעלו בדוח זה - כל זאת כדי להמשיך ביצירת התנאים לשוק תחרותי, ללא מונופולים וקבוצות ריכוז, כדי להפחית את יוקר המחיה למען הצרכן", קובע המבקר.
עם זאת, המבקר לא מתייחס בדו"ח לכך שמחיר הדלק בישראל מורכב ברובו ממיסים, באמצעות מס קנייה ("בלו") ומע"מ.
טיפול לקוי בתחנות פיראטיות
באשר לאיכות הדלק בתחנות, המבקר מציין כי בין 2019-2017 בוצעו 2,764 בדיקות אקראיות של סולר ובנזין, ונמצאו 64 סטיות מתקני הדלק. ב-16 מתוך 64 המקרים שבתחום איכות הדלק חלפו יותר מ-10 ימים עד לפרסום באתר האינטרנט של משרד האנרגיה על הימצאות הסטייה.
עוד מתייחס דוח המבקר לטיפול המדינה בתחנות דלק פיראטיות. "בביקורת המעקב עלה כי לא מתבצע מהלך יזום, סדור ואתי להובלת המאבק נגד תחנות התדלוק הפיראטיות", נכתב בדוח. לפי הדוח, הממשלה לא עמדה ביעד להקמת מאגר מידע על תחנות דלק לא חוקיות שכאלה.
לפי הדוח, משרד האנרגיה טרם קבע נוהל להטלת עיצומים כספיים על מי שמוכר או מספק דלק לתחנות תדלוק פיראטיות, וגם טרם קבע נוהל לגביית הכספים בגין עיצומים שהוטלו עליהם.