"עד שהגעתי לדובאי, הנחת העבודה שלי הייתה שיגיעו לכאן כ-350 אלף ישראלים בשנה שאחרי הקורונה. אבל עכשיו כשאני נמצא כאן ושומע את המיקוד וההתייחסות העסקית שלהם, אני מעריך שבתוך שנתיים מהיום יהיה אפשר להגיע למיליון ישראלים שיעברו דרך איחוד האמירויות", כך אומר בראיון ל-N12 מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
ישראייר הודיעה הבוקר (ג') על חתימת הסכם טיסות ושיווק הדדי של מוצרי תיירות עבור ישראלים שיבקרו באמירויות ועבור תושבי האמירויות שיבקשו לבקר בישראל. סירקיס מבקר באמירויות כחלק ממשלחת בנק לאומי הכוללת את ראשי החברות הישראליות הגדולות. הוא ושאר נציגי המשלחת נפגשו אמש עם שר הכלכלה באמירויות, עם הממונה על קרן ההשקעות הממשלתית ובכירים נוספים בכלכלה של הנסיכות העשירה.
"זה הולך להיות יעד העשור של התייר הישראלי", מצהיר סירקיס. "זאת הפעם הראשונה שלי בדובאי והיא לא דומה לשום יעד אחר שהישראלים מכירים. יש כאן את כל רשתות המלונות הבינלאומיות במחירים מאוד אטרקטיביים, כמו פור-סיזון והילטון שמציעים ברמת המחירים הגבוהה חדר ב-500 שקל ללילה לאדם. עבור חברות יש חבילות כמו הפלגות או סקי באמצע הקיץ. מגוון עצום של אטרקציות במזג אוויר נוח – חם אבל יבש".
מתי נוכל לטוס לדובאי וכמה יעלה כרטיס?
"בעוד פחות מחודש כבר תוכל לטוס לאמירויות ואני מניח שבתוך חודשיים, לכל היותר, נתחיל בתנועה מסיבית. כרטיס יעלה בסביבות 300 דולר. מדובר בפחות משלוש וחצי שעות טיסה, כמו רומא".
האם נראה כמות משמעותית של תיירים מהמפרץ בישראל?
"הם יבואו אלינו, גם אם לא באותה המידה שאנחנו נבוא אליהם. יש כאן באמירויות שמונה מיליון תושבים זרים שיש להם רמת הכנסה יחסית גבוהה. ישראל מעניינת אותם, גם בהיבט המסקרן של מדינה בלי נפט ובלי כלום שהגיעה להישגים פנומנליים וגם כמובן בהקשרים הדתיים. יש לנו גם חברת תיירות נכנסת ואנחנו מעריכים שאפשר להגיע לפוטנציאל עסקי מאוד משמעותי".
חברות התעופה המקומיות באמירויות נחשבות טובות וזולות יחסית, איך תתחרו בהן?
"כן, אלה חברות מאוד אגרסיביות ומאוד תחרותיות. תהיה פה תחרות קשה מאוד. אני מניח שבשלב ראשון הן יבקשו להפעיל כ-6 טיסות ביום בין ישראל לאמירויות – וזה רק החברות של האמירויות. אמירטס נחשבת אחת משלוש חברות התעופה הטובות בעולם וגם איתיחאד חברה איכותית מאוד. שתיהן עם ציוד חדיש וצי גדול של מטוסים".
החוקים באמירויות מחמירים למדי. אין חשש מהסתבכות של תיירים ישראלים עם הרשויות?
"אני לא חושב. בגלל ההחמרה של החוקים, הישראלים יצייתו ויקפידו".
מבחינת הסדרי בטיחות, האם יהיה הבדל בין טיסות למדינות המפרץ לבין מדינות המערב?
"לא, זה אותו סטנדרט. את הסטנדרט לא אנחנו קובעים אלא קובע הרגולטור".
"אנחנו יכולים לשרוד את המשבר עד יוני 2021"
אתמול החליטו שרי הממשלה להחריג את נתב"ג מהסגר שיוטל החל בסוף השבוע, ולאפשר טיסות שכבר אושרו. למרות הסערה הקטנה שהתרחשה בימים האחרונים סביב שאלת הפעילות של שדה התעופה, סירקיס אומר שמראש לא חשש שהשמיים ייסגרו.
"נתב"ג לא נסגר מראשית משבר הקורונה, אז אין סיבה שעכשיו הוא ייסגר. גם ברמת ההיגיון הצרוף, אם יש בארץ 4,000 חולים חדשים ביום ויש מדינות אחרות עם תחלואה נמוכה שרוצות לקבל את הישראלים – הרי שזה צריך להטריד את אותן מדינות ולא להפך".
כיום יש שלוש מדינות ירוקות שמוכנות לקבל את הישראלים: יוון, בולגריה וקרואטיה. שתי האחרונות נמצאות כפסע מלהפוך לאדומות. אם זה יקרה, התיירים הישראלים יחויבו בבידוד כשישובו לארץ. האם זה עלול לגרום לגל ביטולים של הזמנות?
"זאת הולכת להיות השגרה שלנו בחודשים הקרובים, מדינות ירוקות שיהפכו לאדומות ואדומות שיהפכו לירוקות. אבל זה לא יגרום לביטולים, להיפך. לדעתי יהיה גל ביקושים גבוה לאותן מדינות עד סוף השבוע, משום שאנשים יעדיפו לבלות את הסגר באותן מדינות מאשר לבלות אותו סגורים וצפונים בביתם. כרגע, קצב ההזמנות שלנו עומד על אלף איש ליום, שמזמינים טיסות ללא מועד חזרה. פשוט טסים מהמדינה ואומרים 'נחזור כשהכל יתאפס פה'".
מהם היעדים הבאים שצפויים להיפתח לישראלים?
"הפוקוס כרגע הוא על גיאורגיה ועל קפריסין. אנחנו רואים בחגים תנועה גם לכיוון רואנדה, שהיא מדינה ירוקה ומארגנים שם טיולי ספארי. צריך כל הזמן להסתכל על תמונת המצב ולהתאים את עצמך. זה כמובן יוצר העדפות חדשות ביעדים אצל הישראלים. למשל קרואטיה, שאף פעם לא הייתה ברשימת היעדים המובילים של הישראלים, אבל כרגע זה מה יש. אנשים טסים לורנה ולדוברובניק בטיסות מלאות".
ובכל זאת, הסגר פגע בתיירות לאילת.
"מבחינת הטיסות לאילת, אנחנו רושמים ירידה דרמטית בביקושים, בגלל העובדה שמרבית בתי המלון באילת ייסגרו ביום חמישי. כרגע מתנהל מאבק משפטי שמוביל ראש העיר אילת, ואולי גם יגיע לבג"צ. אבל כל עוד המאבק הזה לא נשא פרי, המשמעות היא שכל אותן טיסות שתכננו לאילת, בסדר גודל של 10 עד 12 תדירויות ביום, יוסבו לפעילות בינלאומית".
איך אתם שורדים כלכלית את השנה הזאת, שבה ענף התעופה התרסק?
"ההכנסות שלנו ירדו בכ-80%. אנחנו מתייחסים לשנה הזאת ברמה התזרימית. זאת אומרת, כל מה שמעניין אותנו הוא תזרים המזומנים. ישראייר החליטה לנקוט במדיניות שונה מיתר חברות התעופה הישראליות והמשיכה לפעול בקורונה. כל הטייסים כשירים וכל המטוסים כשירים. אנחנו עושים בממוצע מעל 12 טיסות ליום. עד עכשיו, מבחינת משבר הקורונה, אנחנו רושמים תרומה תפעולית על הפעילות שלנו וזה מעודד אותנו להמשיך בדרך הזאת".
"אנחנו מקווים שנצלח את המשבר הזה. קיבלנו הלוואה בערבות מדינה ואנחנו היחידים שקיבלנו הלוואה כזאת. שני בנקים התחרו על ההלוואה הזאת. כרגע יתרות המזומנים שלנו מאפשרות לנו לשרוד את המשבר בפעילות הנוכחית עד יוני 2021. אנחנו מקווים שמעבר לכך כבר נחזור לשגרה".
האם אל על וארקיע טעו כשהשביתו טיסות?
"זו תפיסת עולם. כל אחד ותפיסת העולם שלו. אנחנו לא שופטים את האחר, אנחנו כאן שופטים את עצמנו. ואנחנו חושבים שיש לנו יתרון גדול בזה שהחברה נשארה פעילה".