בבטנו של אחד משני מטוסיה של חברת השילוח הבינלאומית DHL - שיצאו אתמול מישראל לאבו דאבי ודובאי - יש מטען לא גדול, אבל כזה שמסמל בדיוק את מה שצריכה מישראל המדינה העשירה מאזור המפרץ החותמת עמנו הסכם שלום. בטרם יבשה הדיו על ההסכמים המסחריים, ועל מזכרי ההבנה בנושאי הבנקאות והמס, החלו כבר ב-DHL להתכונן, והפניות מהסוחרים הישראלים הגיעו בקצב מהיר.
אחת מהן הייתה של חברה ישראלית בשם "לשתות" שמייצרת מתקן קטן ויעיל לבדיקת איכות מי השתייה. כמה קטן המתקן? קטן מאוד בגודל של מחזיק מפתחות.
אספקת מים נקיים היא אחת האתגרים המשמעותיים איתן מתמודדות מדינות העולם. בכל שנה מתים מילוני אנשים בגלל שתיית מים מזוהמים. בעיית זיהום המים אינה רק במדינות מתפתחות אלה היא משפיעה על מדינות מפותחות רבות. על פי סקר שנתי שנערך על ידי גאלופ, בארה"ב מגדירים יותר משני שליש מהנשאלים את בעיית זיהום מי השתייה כבעיה הסביבתית הגדולה ביותר בארה"ב.
באיחוד האמירויות בעיית המים חריפה אפילו יותר. איחוד האמירויות ממוקמת באחד המקומות היבשים בעולם וצריכת יתר של מי התהום בעבר הביאו את המאגרים לרמה נמוכה ביותר - מה שמחייב היום את האמירויות להסתמך על התפלת מי ים שעלותם יקרה.
אבל למרות העלות הגבוהה של המים ישנם מיתוסים רבים בקרב האזרחים על איכות המים בברזים כמו ששתיית מים מהברז גורמת לנשירת שיער ולכן חלק גדול מהתושבים שותים מים רק מבקבוקים מה שהפך את איחוד האמירויות לאחת המדינות בעלת צריכת המים המבוקבקים הגבוהה בעולם לנפש. הדבר נובע בין השאר מחוסר אמון ברשויות שטוענות שאיכות המים בברזים ראויה לשתייה.
אחת מהטענות המרכזיות הן שבדיקות המים מתבצעות בנקודות הפקת המים ולא בבתים והמים מזדהמים בצנרת בדרכם לבתים. בנוסף מערכות הביוב באזורים רבים באיחוד האמירויות מתבססת עדיין על בורות ספיגה שמזהמים את מי התהום ולעיתים אף חודרים למערכות מי השתייה.
זיהוי זיהום על פי השדה המגנטי
את הבעיה הזו פותר המתקן של חברת "לשתות". החברה הוקמה על ידי ד"ר אלן באואר ונתנאל רייש ב-2015 על בסיס גילוי תופעה חדשה במים המאפשרת לזהות האם המים מזוהמים או לא לפי השדה החשמלי שסביבם.
המכשיר הראשון שפיתחה החברה הוא מכשיר קטן בגודל של מחזיק מפתחות שבודק האם מים מכילים מזהמים או לא בתוך שתי שניות. האפשרות של זיהוי מזהמים רבים במים בבדיקה אחת בלי לגעת אפילו במים נותנת פעם ראשונה לצרכני המים את האפשרות לבדוק את איכות המים לפני השתייה ולהחליט האם "לשתות או לא לשתות?". המתקן זכה להכרה בינלאומית בין השאר בזכות מבחנים שערכה אוניברסיטת MIT.
עם המעבר לייצור המוני החלו לזרום ההזמנות וכיום יש לחברה אלפים רבים של לקוחות ב-70 מדינות בעולם, גם באיחוד האמירויות. מכיוון שאין עדיין טיסות ישירות, המטוסים יצאו למרכז DHL בלייפציג ומשם טסו לדובאי, שבה שוכן מרכז המיון של חברת השילוח.
ההערכה המושכלת היא שהסרת המחסומים והמכשולים במסגרת הסכם השלום, תביא לגל של רכישות הדדיות, הן בעסקאות אונליין ישירות מהיצרן והמפיץ אל הצרכן בבית והן בעסקאות בין חברות בשתי המדינות.
מוצרים דוגמת המתקן של לשתות צפויים לככב בסל הקניות האמירתי בשל נחיצותם הרבה, וקלות השימוש בהם.
הכתבה עלתה באתר גלובס