נראה כי לאחר הקלות הקורונה שניתנו לאלה שנקלעו לקשיים כלכליים כתוצאה מהמשבר הכלכלי שהמיט הנגיף, הבנקים חוזרים למדיניות נוקשה של גביית חובות.
בתקופה האחרונה חלה תפנית בגישת המערכת הבנקאית, אשר בתחילת משבר הקורונה גילתה סבלנות ואורך רוח, ולאחרונה החלה להפעיל על לקוחותיה מערכת לחצים וסנקציות, שלא כל החייבים יכולים לעמוד בה.
"בתקופה האחרונה אנו עדים לפניות רבות מטעם יחידים, עסקים וחברות, הטוענים כי הם חווים שינוי בגישת הבנקים כלפיהם, בחוסר נכונות לשיתוף פעולה מצד הבנק ובהיעדר סבלנות והכלה למצוקותיהם,". מספר עו"ד גלעד נרקיס המתמחה בהתמודדות מול המערכת הבנקאית. "ברוב המקרים מדובר בלקוחות טובים, אמינים ובעלי מוסר תשלומים גבוה, אשר כל חטאם הוא ירידה משמעותית בהיקף הכנסותיהם בעקבות הקורונה שהובילה לשיבוש בתזרים המזומנים וכפועל יוצא מכך לסיכון בהפרת התחייבויותיהם השוטפות כלפי הבנק".
משרדו של נרקיס בדק כ-300 פניות שהתקבלו אצלו בין אפריל ליולי 2020. מהבדיקה עולה כ-65 אחוזים מהפניות לקבלת ייעוץ וסיוע משפטי הן בעקבות הצורך בהשגת הסדרי חוב ובקשות לפתיחת הליכי חדלות פירעון. "מדובר בעלייה של 50 אחוז לעומת תקופה רגילה. לקוחות אלו חשים שאיבדו את היכולת לשלוט בניהול התזרים הכספי שלהם וכי הם עומדים בקצהו של מדרון תלול שעלול להביא לקריסתם הטוטאלית".
מסרבים לדחות תשלומי הלוואות ומשכנתאות
למרות המתווה עליו המליץ בנק ישראל, מתווה שהורחב ביולי האחרון, לאפשר דחיית תשלומי משכנתאות והלוואות, מתברר שלא כולם זוכים לכך, ושיקולי הבנקים קודמים להמלצות.
מהבדיקה במשרד עו"ד נרקיס עולה שכ- 15 אחוזים מהפניות לסיוע משפטי הן על רקע סירוב הבנקים לדחות תשלומי הלוואות ומשכנתאות, דרישות הבנקים להקטנת מסגרות אשראי והתנאת פריסת חובות והקמת הלוואות הסדר בחיוב בריביות גבוהות. לדבריו, זו קפיצה של 100 אחוזים לעומת חודשים קודמים.
חלק נוסף מן הפניות, כ-10 אחוזים מהן, נוגע ללקוחות של חברות חוץ בנקאיות ובנקים אשר נאלצים להתמודד עם דרישות לפירעון מידי ועם פתיחת תיקי הוצאה לפועל נגדם, ללא מתן הזדמנות לפרוס תשלומים או להגיע להסדרים חדשים.
5 אחוזים מן הפניות נוגעות לחזרת הבנקים מהבטחות או מצגים שנתנו ללקוחות לפני משבר הקורונה, עליהם הסתמכו הלקוחות. למשל חזרה מאישור עקרוני להעמדת הלוואות או משכנתאות או חזרה ממצג שנעשה על ידי הבנק בדבר הגדלת מסגרות האשראי.
מחזירים שיקים
5 אחוזים נוספים מהפניות נעשות בנוגע להגבלת חשבונות ובקשה לסיוע משפטי בהגשת ערעורים על הגבלת חשבון לפי חוק שיקים ללא כיסוי. בהקשר זה יצוין כי על פי החוק החזרה של עשרה שיקים גוררת בעקבותיה את הגבלת החשבון. כחלק מההקלות שניתנו בעקבות משבר הקורונה, בנק ישראל החליט להשהות את הגבלת החשבון בין התאריכים 4.3.20 ועד ל-22.6.20. עם תום ההקלות שניתנו, בשבועיים האחרונים חל גידול ניכר במספר הפונים בנוגע להגבלת החשבון.
"במצבים קיצוניים בהם כלו כל הקיצים ואין שום מוצא אחר, ראוי לשקול נקיטה בצעדים קיצוניים של הליכי חדלות פירעון", אומר נרקיס לגבי החלק הארי של הבקשות. "אולם יחד עם זאת, יש להיות ערים לחסרונותיו הבלתי מבוטלים של הליך זה ולהעדיף, בכל מקרה, למצות כל דרך וכל אפשרות למציאת פתרונות יצירתיים למשבר ובין היתר לנהל משא ומתן עם הנושים השונים במטרה להגיע עמם להסדרים מוסכמים של פריסת החובות, מבלי להיזקק להליכי חדלות פירעון".