למי שפניו החליפו צבעים לנוכח 50 מיליון השקלים שחילקה חברת "פוקס" לבעליה לפני כשבועיים, כדאי לקרוא את המחקר של לאומי שוקי הון על ענף ההלבשה וההנעלה. השורה התחתונה שלו – הענף יקבל מכה נוספת בחודשים הקרובים והוא נמצא ברמת סיכון גבוהה מאוד.
בחודש אפריל לבדו חלה ירידה ריאלית של עד 92 אחוזים ברכישת מוצרי הלבשה והנעלה (תקופת הסגר) ובחודש מרץ האחרון ירידה ריאלית של עד 55 אחוזים. הירידות האלו הגיעו אחרי עליות של בין 5-10 אחוזים בחודשים בינואר-פברואר שקדמו לקורונה על פי נתוני הרכישות באשראי שמפרסם בנק ישראל מדי שבוע.
אומנם מאז היציאה מהסגר, חלה התאוששות מרשימה ברכישות מוצרי ביגוד והנעלה, מה ששיקף את "הביקוש העצור" למוצרים אלה אצל הקונים הישראלים אבל המגיפה גבתה מחיר.
מדד המחירים לצרכן על סעיף הלבשה והנעלה, מעיד כי בתקופה האחרונה הורידו החברות בענף את המחירים משמעותית; קצב הירידה של מחירי ההלבשה והנעלה ירד לרמתו השלילית ביותר בשלוש השנים האחרונות, ובמאי 2020 עמד על מינוס 10.5 אחוזים. במילים אחרות, ההתאוששות במכירות משקפת גם הוזלות גבוהות מצד החברות בענף, בנוסף לשחרור של "ביקוש עצור" שהצטבר בימי הסגר.
פסימיות - למרות העלייה בביקושים, לא מזמינים מלאי חדש
ממסקנות המחקר של הכלכלן גילי בן אברהם מ"לאומי שוקי הון" עולה כי לאור הירידה החדה בפעילות בחודשים מרץ- אפריל נוצרו לחברות ההלבשה והנעלה קשיים תזרימיים שהובילו אותם בין השאר לפעול לצמצם הוצאות גם באמצעות ביטול הוראות קבע על שכר דירה בקניונים, צמצום במספר העובדים השכירים, אבל גם באמצעות ביטול או דחייה של הזמנות מה שקיבל ביטוי בירידה ביבוא הסחורות.
"גם בחודש מאי, שבו היקף המכירות השתקם לחלוטין ואף יותר מכך, חלה דווקא ירידה חדה ביבוא מוצרי הלבשה והנעלה", הוא כותב. "הגיוני שירידה זו, בחודש שבו חלה עלייה די נאה במכירות, משקפת את הצפי הפסימי של החברות באשר לביקושים העתידיים וכן את זהירותם לאור אי הודאות הגבוהה, ויש לקחת בחשבון שעדיין ייתכן כי ירידה זו מגלמת בהיקף מסוים שיבושים בקווי האספקה," מסביר בן אברהם.
הקדמת מבצעים בהיקף רחב
על פי המחקר, מאחר שלאורך כחודשיים היקף המכירות היה נמוך במידה ניכרת ביחס לשנים קודמות, לחברות בענף נותרו מלאים בהיקף גבוה שכן רובן מזמינות את המלאים מראש ומאחסנות אותן במחסניהן.
"מאחר ושני חודשי מכירה "פוספסו", נאלצו החברות למכור את המלאי הצבור במהירות ולכן הן יצאו במבצעי מכירה מוקדם יותר משנים קודמות וכנראה גם בשיעורי הוזלה גבוהים יותר. נוסף על כך, ההוזלות במחירי הביגוד וההנעלה נועדו על מנת למשוך לקוחות לרכוש מוצרים על אף שאי הודאות במשק גבוהה במיוחד והחשש מהידבקות בנגיף", הוא מסביר.
שחיקה בכוח הקנייה של הציבור
ברשתות הביגוד וההנעלה קיוו שהשמיים הסגורים יביאו אליהם את הקונים שקנו בגדים ונעליים במהלך הטיול בחו"ל ועכשיו הם יצטרכו לקנות בארץ. ואולם, על פי המחקר, "צבר של התפתחויות שליליות צפוי להעיב על הביקוש למוצרי הלבשה והנעלה. בין אלו ניתן למנות את השחיקה בכוח הקנייה של הצרכנים במשק לאור היקף הפיטורים וההוצאה לחל"ת וגם הירידה בשכר בקרב חלק מהעובדים ששמרו על עבודתם".
בנוסף מציין המחקר את אי הוודאות הגבוהה והירידה באמון הצרכנים ובציפיותיהם בנוגע לעתיד, שמגבירות את הנטייה לחסוך על חשבון הנטייה לצרוך. לראייה, מדד אמון הצרכנים במאי 2020 היה נמוך בכ-11 נקודות האחוז בהשוואה לחודש מאי אשתקד, כך שהוא משקף פסימיות בקרב הצרכנים.
בהמשך לכך, המחקר צופה כי ברבעון השלישי של השנה (יולי, אוגוסט, ספטמבר - חודשי הקיץ) תהיה ירידה נוספת במכירות ענף ההלבשה וההנעלה שיסתכמו בכ-10-15 אחוזים בלבד.לכן, עקב המלאי הצבור, וכן לאור ההתפשטות המחודשת והמואצת של הנגיף, מסתמן כי רמת המחירים תוסיף להיות נמוכה בהשוואה היסטורית גם בעתיד הנראה לעין.
המצב לא עומד להשתנות
"הענף ספג מהלומה קשה בחודשי הסגר המרכזיים", אומר בן אברהם. "אומנם מאז נרשמה התאוששות מרשימה בחודשים מאי-יוני, אך נראה שלנוכח המצב היא מתפוגגת. החברות בענף מתאימות את הזמנות המלאים שלהם למצב החדש ומפחיתות את יבוא המוצרים לעונה הבאה".
"הירידה במספר המועסקים, בכוח הקנייה של הצרכנים במשק ובאמון הצרכנים ילחצו את מכירת פריטי ההלבשה וההנעלה מטה. מאידך, הוזלות ומבצעים עמוקים מהרגיל ואי היכולת של ישראלים לטוס לחו"ל יתמכו במידת מה בביקוש לפריטי הלבשה והנעלה", נכתב.
"להערכתנו, רמת הסיכון של הענף גבוהה מאוד, זאת, בין השאר, בהתחשב בכך שמלכתחילה סבל הענף מקשיים והתגברות בתחרות מצד חברות אופנה מחו"ל, ובעובדה שהרכישה של מוצרי הלבשה והנעלה תלויה במחזור של הפעילות הכלכלית כך שהאתגרים צפויים רק להחריף בתקופה הקרובה".