בדיוק לפני חודש ליאור חיימוביץ עוד נפרד מאנשי עסקים וצוותי אוויר שעזבו את המלון שלו בטיסות האחרונות שיצאו מישראל. עוד יום שגרתי של מנכ"ל דן פנורמה בתל אביב. שעה לאחר מכן הוא נקרא להתייצב בבסיס צבאי. בין-רגע חייו המקצועיים השתנו.
500 חדרים יש במלון דן פנורמה היוקרתי שנמצא על חופיה של תל-אביב בגבול עם יפו, מוקף ברחובותיה המפותלים של שכונת נווה צדק. בימים כתיקונם הוא עמוס בתיירים, והמחירים בהתאם. אבל מאמצע חודש מרץ המלון מארח חולי קורונה.
48 שעות נמשך המבצע הצבאי שבו עבר המלון מהפך: מעסקי התיירות לעסקי הבריאות. זה לצד זה עובדים בו לובשי חלוקה רפואיים, לובשי מדים מפיקוד העורף ולובשי מדי המלון.
"בתדרוך של צה"ל הבנתי שאנחנו נכנסים לתקופה שונה לגמרי", מספר חיימוביץ. "מצאתי את עצמי נוכח בישיבה עם קצינים של פיקוד העורף. תוך 48 שעות כל עולמנו השתנה. פתאום מסתובבים במלון חיילים ומקימים חמ"ל באמצע המלון".
הרצאת רופא מומחה
חיימוביץ קיים שיחות עם צוות המלון לקראת המעבר יוצא הדופן. "הבאנו למלון מומחה למחלות זיהומיות שהסביר לעובדים מהו בכלל נגיף קורונה", הוא מתאר. "בהתחלה היו עובדים שהיו מאוד מבוהלים כי הם חשבו שהקורונה יכולה לעבור דרך מערכת המזגנים מלון".
450 העובדים במלון נאלצו לבחור: לצאת לחל"ת (חופשה ללא תשלום) או להמשיך ולעבוד במלונית הקורונה ולהתפרנס. הנהלת המלון הבטיחה להם הגנה בריאותית מלאה. כ-150 מבין העובדים שנשארו לעבוד, רובם התנדבו למשימה בחזית - לעבוד ב"אזור הצהוב", החלק במלון שבו שוהים החולים. חלקים אחרים במלון סומנו כ"אזור הירוק", ושם נמצאים רק אנשי תפעול המלון, כשלחולים אין אפשרות לעבור.
"גם אנחנו וגם פיקוד העורף למדנו בתנועה איך להתמודד עם האתגר הזה שנקרא חולי קורונה", מסביר חיימוביץ. "איך מגישים להם אוכל, איך אוספים כביסה, איך מעסיקים אותם - ואולי האתגר הכי חשוב, איך שומרים עם החולים על קשר לאורך תקופת השהייה?"
ישיבות הבוקר הקבועות הפכו למשותפות לקציני פיקוד העורף. התקשורת עם החולים מתבצעת בעיקר מרחוק, דרך מצלמות ומיקרופונים. צוות המלון, שרגיל לספק לאורחיו חוויות של הנאה, נדרש עתה גם לשמור על בריאותם.
שירות עם מיגון
"מפקדת" האזור הצהוב מטעם המלון היא אנדראה ראי, סגנית מנהל מזון ומשקאות. היא התנדבה לקחת על עצמה את התפקיד הזה וממש עברה להתגורר באזור הצהוב ביחד עם החולים. "לא פחדתי", היא אומרת. "אני רואה שהסיכון של אנשים בגילי מאוד נמוך ובדקתי עד הסוף את המיגון ואני יודעת שכל עוד אני עושה את זה סופר קפדני - אנחנו נהיה בסדר".
אחרי שהרגיעה את עצמה, עבדה בלהרגיע את העובדים שלה. "החששות והפחדים של העובדים החלו עוד לפני המעבר לאזור הצהוב", סיפרה. "הם חשבו על זה שיש 500 חולי קורונה סביבם והאם במצב הזה המסכה תגן עליהם. הסברתי להם איך הנגיף עובר ועודדתי אותם.
כשחדרים התחילו להתמלא, וכך גם יומם של העובדים, העבודה היומיומית השכיחה את החששות. "פתאום היינו עסוקים בעבודה, היו מלא משימות", סיפרה ראי. "יש גם שעות ארוכות של שיחות והקשבה לחולים. הם צריכים אותנו".
בשבוע שעבר נחגג שם כנראה הסדר הישראלי הכי גדול. כ-500 חולים באולם אחד, ועוד 100 חולים חרדים שחגגו בנפרד. בסיום קריאת ההגדה, כל אורח לקח את המנה שלו שהוכנה בחמגשית. כל מנה הוכנה לפי הזמנות שנאספו מראש מהאורחים. כדי לשמור על עצמם, עובדי המלון לא נכנסו לאולם ואת האירוע כולו ניהלו המשתתפים בעצמם בניצוחו של רב מהצפון. אחרי ליל הסדר, הערב כבר יחגגו במלון את המימונה, עם תפריט מיוחד שנערך לחגיגות.
שומרים על הסדר מרחוק
זאב קרן, בימים כתיקונם מנהל הקונגרסים של המלון, היה חלק ממארגני האירוע המורכב הזה. "היינו צריכים לבחור צוות מהמחלימים שיסייעו לנו בניהל הסדר, מעין 'ועד פעולה'", הוא מתאר. פגשנו חמישה מהם והטלנו עליהם משימות בניהול והפקת האירוע".
במהלך הסדר עצמו נציגים מצוות המלון צפו בחגיגה במצלמות במעגל סגור. "היינו ערוכים ומוכנים להיכנס לשטח במקרה חירום", אומר קרן. אבל הסדר עבר בשלום. "יצא סדר מושלם", מסכם קרן.
במלון דן פנורמה ממשיכים לקלוט ולשחרר אורחים מהסוג שמעולם לא הורגלו בו. המנהלים והעובדים מקווים, כמו כולם, שהמשימה החשובה שלהם תסתיים מהר והם יוכלו לשוב ולארח אנשים "רגילים", כאלה שרק רוצים להירגע מול חופי תל אביב.