אילון מאסק, מאחוריך: חברת ניקולה (Nikola), המייצרת משאיות חשמליות ומשאיות המונעות במימן, הונפקה בשבוע שעבר בנאסד"ק ורשמה זינוק מרשים במיוחד של 104%. ביומיים שאחרי להנפקה היא אמנם רשמה ירידה כוללת של 24%, אך העומדים בראשה כבר חוגגים כל הדרך לבנק.
ביום שישי האחרון טיפס שווי המניה בנאסד"ק ב-5.8% נוספים לכדי 64 דולר למניה, והמייסד טרוור מילטון, בעל המניות הגדול ביותר בחברה, חתם את השבוע עם שווי מוערך של שבעה מיליארד דולר. המנכ"ל והמיליארדר החדש, מארק ראסל, הצטרף לראשונה לרשימת המיליארדרים של פורבס עם שווי מוערך של כ-1.3 מיליארד דולר.
לפי מגזין פורבס, מדובר בהנפקה הנועזת ביותר של חברת הייטק מאז הנפקת טסלה בעשור הקודם. למרות שצברה הפסדים בגובה 188.5 מיליון דולר נכון לסוף שנת 2019, החברה גייסה 600 מיליון דולר לפני ההנפקה ממשקיעים פרטיים. לפי התחזיות, החברה צפויה להתחיל להרוויח בשנת 2020, ותרשום רווח שנתי של מיליארד דולר עד שנת 2023.
מייסד ניקולה, טרוור מילטון בן ה-38, פרש מלימודים הגבוהים בשנה הראשונה. הוא הקים את ניקולה בשנת 2014 וכיום הוא מחזיק ב-40% מנתחיה. קודם לכן הוא עבד תחת מארק ראסל בתאגיד וורתינגטון. ראסל, ששימש כמנטור העסקי של מילטון, היה הנשיא וסמנכ"ל התפעול בוורתינגטון. לניקולה הוא עבר בפברואר 2019, ולתפקיד הנשיא הוא נכנס רק החודש, אחרי מיזוג הפוך שנערך עם VectoIQ.
בחברת ניקולה מעריכים כי המכירות יזנקו מ-150 מיליון דולר בשנת 2021 ל-3.2 מיליארד דולר בשנת 2024. בשנת 2024 מתכננת ניקולה למכור או להשכיר לפחות 7,000 משאיות חשמליות ולפחות 5,000 משאיות מונעיות מימן. יצרנית הבירה האמריקנית אנהאוזר-בוש כבר הזמינה 800 משאיות בשווי של יותר מעשרה מיליארד דולר, אותן מתכננת ניקולה למסור כבר בשנה הבאה.
במאי 2018 תבעה ניקולה את חברת טסלה, בטענה כי העיצוב של הדגם טסלה סמי שהוצג בשנת 2017 "דומה מדי" לעיצוב של ניקולה 1. ניקולה תבעה פיצויים בגובה שני מיליארד דולר עבור העתקת העיצוב של השמשה והשימושיות של דלת הצד, והוסיפה כי הם רשומים בפטנט. בטסלה טענו כי לתביעה אין ביסוס, וביקשו לפסול את רישום הפטנט של ניקולה